Etikettsjälvförverkligande
Läst 711 ggr
Tjeja
2018-04-19, 17:08

Vad är det för skillnad mellan självförtroende och

Vad är det för skillnad mellan självkänsla och självförtroende? Är det någon skillnad eller betyder orden egentligen samma sak? Vad innebär det att ha självkänsla respektive självförtroende?

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
MonicaLagerquist
2018-04-19, 17:11
S\*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.
[
2018-04-19, 17:15

Självförtroende = tron på dig själv gällande dina handlingar, egenskaper, kunskaper

Självkänsla = Din uppfattning om dig själv, hur du tänker och känner om dig själv

Finns mer att läsa på Självkänsla iFokus🌺

Herveaux
2018-04-19, 17:19

Jag tolkar orden som så att självkänsla handlar om ens inre, vad man tycker och tänker om sin egen person medans självförtroende handlar mer om hur bra man tror sig klarar av olika uppgifter eller situationer. 

Man kan ha bra självförtroende men en dålig självkänsla. 
Eller en god självkänsla men lågt självförtroende.

// Harley Sajtvärd Star Stable Medarbetare Ridsport, Film, Hamster och Guldhamster
penke
2018-04-19, 18:21

Självkänsla= att man tycker om/älskar sig själv
Självförtroende=att man litar/tror på sig själv, trygg i det man ger sig in i

typ 😛

Maria
2018-04-19, 18:44

Självkänsla för mig innebär att man har bra självkännedom. Ex. vet hur man fungerar och reagerar. Självförtroende är man litar på sig själv och står upp för sitt agerande.

/Maria
Tjeja
2018-04-19, 19:19

#1 och #2 Frågan är ställd här på livskvalité i fokus med avsikt. Det är inte för att jag är olycklig utan frågan är avsedd att vara mer filosofisk. Hur tänker vi och olika människor? Hur definierar och tänker vi rent generellt om dessa saker? Frågan är även ställd under rubriken "självförverkligande" dvs i ett mer positivt sammanhang än utifrån det negativa där det annars vanligtvis tas upp. Jag själv tänker nog ganska mycket som Maria i #5. Att det kanske handlar om självkännedom vs trygghet i vad man själv kan åstadkomma. Tex vad vet du om dig själv som gör att du känner dig trygg i din förmåga/förmågor? 😊

Tjeja
2018-04-19, 19:28

#3 och #4 Skulle självkänsla då kunna vara tex att "jag tycker om att jag är så sprallig " (Det piggar även upp andra runt mig när jag är glad , det känns skönt att smitta av sig sin glädje på andra) ? Och själfötroende tex "jag vet att jag orkar promenera 5 kilometer på under en timme utan att bli trött " (men jag vet också att jag orkar inte springa hela vägen utan jag vet var min gräns går hur långt jag orkar med vilken fart) ?

Loris M
2018-04-19, 20:57

Det är inte samma sak. Självförtroende handlar om dina prestationer och i hur stor utsträckning du tror respektive inte tror att du kommer att klara vissa saker. 

Självkänsla handlar om dina egna tankar om dig själv. Så jag håller inte med om att det handlar om självkännedom, utan vilken relation du har till dig själv. 

Jag har mött många högpresterade personer som har mycket gott självförtroende men som har låg självkänsla. De vet att de kan prestera, göra saker rätt, leverera det som krävs men de tycker inte att de förtjänar framgångar. En kollega till mig sa till mig att hon bara väntar på att bli avslöjad. Hon är alltså väldigt duktig på sitt jobb och uppskattad, men hon tror ändå inte att hon kan något.

Sajtvärd för Förskolan,* Lika villkor, * Bokcirkel och Multikulturellt
Tjeja
2018-04-19, 21:06

#8 Det låter för mig som om din kollega hade dålig självinsikt om hon trodde åt hon inte kunde nåt fast hon var duktig.?

Loris M
2018-04-19, 21:11

#9 Kanske, men för mig låter det som att hon undervärderar sig själv och det är det man gör när man har en dålig självkänsla.

Sajtvärd för Förskolan,* Lika villkor, * Bokcirkel och Multikulturellt
Tjeja
2018-04-19, 21:18

#10 Hur tänker du att en person med god självkänsla ser på sig själv?

Herveaux
2018-04-19, 21:22

Tycker den här sidan förklarade skillnaderna mellan självförtroende, självkänsla och självinsikt bra. 

http://ödin.se/sjalvinsikt

// Harley Sajtvärd Star Stable Medarbetare Ridsport, Film, Hamster och Guldhamster
Maria
2018-04-19, 21:43

#10 Det skulle jag kalla för dåligt självförtroende och inte dålig självkänsla.

/Maria
Huygens
2018-04-19, 23:42

Dom överlappar varandra.

Självkänsla är hur man mår.

Självförtroende är hur mycket man tror på sej själv.

En höjdhoppare i en höjdhoppartävling kan må jättebra, men tror sej inte kunna hoppa högre än 120 cm.

penke
2018-04-20, 18:41

njaa, det är också att bara vara O-sprallig
 att älska sig själv ändå, vara nog vilket fall

och självförtroende, är att Våga ge sig på 5 kilometern
även man anar man kommer bli Väldigt trött 
 att man vågar, misslyckas …  😛

Upp till toppen