Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: dagens-hälsning
Läst 759 ggr
Maria
1

Godmorgon fredag 13 april

Godmorgon på er denna fredag  den trettonde. Hoppas ni inte är skrockfulla. Jag  får kolla i den andra tråden😉

Vi har mulet, blåsigt och 4 grader plus.

/Maria

[PeterTM]
1

God morgon 🙂

Här är frostigt ute precis som det varit de senaste dagarna på morgonkvisten, men det är klart i alla fall, så solen kommer nog fram och fixar snart.

Soligajag1
0

Morn Morn , Fredag den 13:e ! 😀🤣 Sovit som en sten inatt , härligt ! 1 grad här , solen skiner , , det blir nog en fin och solig dag ! 🌞🌞

HH 🙂

aggeelin
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Godmorgon! Jag sitter och funderar på om det är dags för"vårbyxor"?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

MonicaLagerquist
2

God morgon

Är väl inte direkt skrockfull men nog kännes det lite extra pirrigt när jag upptäckte vad det var för dag när jag skrev in hundens veterinär tid i almen akan. Nåväl idag får vi förhoppningsvis veta varför han har ont i sin tass och att han kan få hjälp och bli bättre, Har en bra kontakt med vår veterinärklinik och de brukar vara duktiga där.

När jag ringde dit igår så hittade de inte Vic i sin dator och tjejen i telefon kände inte igen mig men jag bad henne kolla på katterna och hennes kommentar var Oj io du har ju varit här tidigare. Sen hittade hon hunden med .Det var bara att hans namn var felstavat i deras dator.

Håll tummarna för oss idag.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Tarotstollan
1

Inte skrockfull, säger istället att det är en turdag. Nu har solen kommit igenom dimbalken och det ser ut att bli en lika fin och solig dag som det varit nu de senaste dagarna.☀️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

JMW
1

Morrn! Tempen stiger fort. Från att ha varit nere på -2 så är de nu uppe i 5 grader. Förhoppningsvis blir det lite varmare än igår och inte lika blåsigt. 

#3 Det är klart du ska ta på dig vårbyxor!

worst
1

God morgon!

Nästan tio grader och soldis. Äntligen en "ledig" dag där jag bara kanske ska göra några ärenden på stan…   🙂

Fransu
1

God förmiddag!

Fredag, sol och runt 10 grader. Allt borde vara på topp, men jag är på dåligt humör. Allt känns jobbigt och tungt. Jag är då ingen muntergök idag, snarare ett åskmoln. Vaknade nog på fel sida i morse helt enkelt. 

Önskar alla en fin fredag! ☀️

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

MonicaLagerquist
0

#8 Vissa dagar vill man bara ska gå så att man kan få gå och lägga sig och få en ny bättre dag.

MonicaLagerquist
5

Glad och lättad. Veterinären hittade en pytteliten tagg i Vics höger framtass. Exakt på det stället där jag kommit fram till att han hade ont. Inte blev det så dyrt heller.660 kronor.

Fransu
1

#9 Precis, det är en sån dag idag.

#10 Vad skönt att det gick så bra! Är han fortfarande öm i tassen? Ömheten kanske sitter i ett par dagar trots att taggen är borta?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[[eskils_]]
0

#10 Skönt att det gick bra. Grattis!

Dioramabyggare
0

Här gassar solen, och termometern visar 8.8 grader, men det är ändå ganska mycket snö och is kvar på marken ännu.

Skrockfull är jag inte 😉.

MonicaLagerquist
0

#11 Han har nog lite ont och så tycker han väldigt synd om sig eftersom att han måste ha bandage på tassen när han går ut.

Förhoppningsvis går smärtan bort snabbt.Han ska ha smärtstillande i tre dagar.

Fransu
1

Jag såg en orm i skogen idag. Såg bara svansen slingra iväg från stigen in i terrängen. Den såg helt svart ut så jag misstänker att det var en snok. Ska finnas svarta huggormar också, men dom ska väl inte vara så vanliga. Hur som helst så har ormarna, i alla fall en kommit fram nu.

[PeterTM]
2

#15 Svarta ormar brukar ofta vara huggormar, även om det också finns svarta snokar, de är dock inte lika vanliga som svarta huggormar. Nya rön har visat att många huggormar blir svarta när de blir äldre för att bättre kunna absorbera värme, men det finns också en liten andel svarta huggormar som fötts svarta.

Eftersom huggormar föder färdiga ungar, är det extra viktig för vuxna honor att kunna absorbera solvärme så bra som möjligt för att hjälpa fosterutvecklingen på traven. Snokar lägger ägg och behöver inte ha den hjälpen.

Snokar är oftast grå, ibland så mörkt grå att de åtminstone på håll kan uppfattas som svarta, särskilt i vatten där snokar uppehåller sig mycket mer frekvent än vad huggormar gör. Det beror på att snokar lever av fisk och groddjur, medan huggormar i huvudsak jagar sork och möss.

Snokar är slankare byggda och har mycket längre svans än huggormar. De flesta snokar har vita/gula/orange fläckar på nacken, men inte alla. Snokens pupiller är runda och de har en gulvit ring kring pupillen. Huggormar har stående pupill som katter och iris är orange eller röd.

[PeterTM]
2

Apropå skrock tänker jag bara, stackars människor som inte ens är fria i sina tankar. Fredag är en veckodag, 13 är en siffra, tillsammans bildar de ett datum, precis som torsdag och 12 också gör.

Fransu
0

#16 Då kan det ha varit en huggorm jag såg. Jag var ganska nära när jag upptäckte svansen som slingrade iväg och den var svart, inte grå. Men det var inget som helst mönster på ryggen. Den såg dessutom lite kraftigare ut, så jag tänkte att det kanske var en äldre orm.

Den lilla stigen jag gick på badade i sol och där var alldeles vindstilla. Kanske hade ormen legat där och solat när jag kom och störde.

Du har inte sett till din huggorm än Peter? Ni kanske fortfarande har snö?

[PeterTM]
0

#18 Ja det är mycket snö kvar här, men jag tror nog att de har kommit fram ändå eftersom själv vintervistet ligger i södersol, jag har bara inte varit i skick att ta mig dit, men det är soligt idag, så kanske jag tar ut fyrhjulingen och rullar dit med kameran i högsta hugg. 😃

Man ser inte sicksackbandet på svarta huggormar, men det finns alltid där och det avslöjas om man får tillfälle att titta på ett ömsskinn.