Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 562 ggr
MonicaLagerquist
1

Kaffe

Hur dricker du ditt kaffe och hur mycket dricker du per dag?

Stolt ägare till tre La permer

tlover
0

Inte alls varje dag men de gånger jag dricker kaffe (sisådär var/vartannat år) så låter jag Budha bestämma hur jag ska dricka det. Jag dricker bara hans kaffe som han gör.

l'm back

Maria
0

Jag har varit en hängiven kaffedrickare och drack då alltid svart kaffe utan socker mjölk eller grädde. Gärna starkt mörkrostat kaffe.

Sedan min hjärnoperation så har min smak förändrats och jag gillar inte kaffe särskilt mycket. Hemma dricker jag aldrig kaffe. På jobbet kan det vara bra vid fikat men kaffet på jobbet smakar inte gott så jag har gått över till te istället.

/Maria

MonicaLagerquist
2

Jag dricker en kopp svart espresso innan jag kliver upp. Sen blir det en till kopp efter morgongröten. Efter lunch blir det en kopp och sen är det slut.

Tidigare kunde jag dricka massor men nu får jag svårt att somna om jag dricker kaffe allt för sent på dagen.

Stolt ägare till tre La permer

Kirnzy
2

Jag dricker kaffe ibland, nästan bara till fika (vid kalas eller när jag träffar släkt). Jag tycker det är godast med lite mjölk i.

JMW
1

Jag dricker mycket kaffe. Rejält mörkrostat ska det vara och svart. Jag är inga problem med sömnen. Kan dricka sent utan problem.

tlover
1

Tillägg till #1 Det är då svart kaffe som jag får, ej brygg men mer vet jag inte. Jag litar på att Budha kan sin sak 🙂

Om ni inte vet vad jag menar med Budha så råkar jag ju ha turen att jag bor i samma stad som "Sveriges bästa kaffebar 2017" enligt White guide. Det är då Budha som driver den och han och jag brukar ibland hålla provningar ihop

l'm back

Mooniq
0

Jag dricker kaffe på morgonen/fm. Avprogrammerar med jämna mellanrum då jag har en fantastisk förmåga att pimpla kaffe utan avbrott. Med jämna mellanrum dricker jag även koffeinfritt - Kahl Kaffe har ett jättegott koffeinfritt kaffe de säljer.  Så nu är jag nere i 2 halva muggar med kaffe på morgon/fm och sen på em/kväll blir det varmt vatten med färskriven Ingefära och 1 tsk Fänkålsfrön som te. Älskar YogiTea oxå.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[PeterTM]
1

Inget kaffe alls för mig tackar som frågar 🙂 Jag har druckit kaffe två gånger i mitt 63-åriga liv och jag kan lova att båda var veritabla "nära-döden-upplevelser".

Första gången var jag fem år och jag och min pappa hade gått igenom skogen till grannarna 2 km bort. I den familjen drack alla kaffe, även alla barnen, så när jag storögt glodde på kaffekoppen jag fick, visste jag inte hur jag skulle bete mig. Min pappa såg mitt dilemma och hällde över halva min kopp i sin och fyllde sedan upp min med grädde. Det var plågsamt, det minns jag, men jag lyckades tvinga i mig alltihop.

Andra gången var jag i 25-årsåldern och hade gått en kurs i batonghantering som ingick i utbildningen för att få full befogenhet som väktare då. Efter kursen samlades alla ledare och deltagare runt ett stort bord och det stod en mugg kaffe på varje plats. Jag kände mig tvungen att plåga i mig det där kaffet. Jag tyckte att det smakade skit i munnen hela dagen efteråt.

Jag gillar lukten av kaffebönor och även det malda kaffepulvret, men därefter tar det stopp. Jag klarar inte ens av choklad eller glass där det finns kaffe i. Här hemma har vi två kaffedrickare och två tedrickare. Vår son lärde sig att dricka kaffe för ett par år sedan när han ville öka chanserna att hålla sig vaken på sina kompis-lan. I början tvingade han sig, men nu dricker han det för att han gillar det. Jag och dottern vägrar kaffe 😃

citytjejen
0

Jag började dricka kaffe för 5-6 år sedan och innan det tyckte jag att kaffe var bland det äckligaste som fanns att dricka! Men så smakade jag en espresso och på den vägen är det 🙂
Kaffe ska vara starkt, gärna espresso, men bryggkaffe och mokakaffe funkar också fint! Mjölk och socker hör inte hemma i kaffe, tycker jag 🙂

/Christina

[Thiah]
0

Vi har gått över till snabbkaffe för att slippa slänga så mycket kaffe. Men jag värmer en kopp kaffe samtidigt som sonens ersättning är i mikron :) Kanske dricker 2 koppar per dag normalt sett. Svart ska det vara och gärna mot mörkare sidan

Carmarino
0

Dricker bara kaffe när jag bjuder på fika, eller om jag blir bjuden själv. Då vill jag ha både mjölk och socker i, för annars kan jag inte dricka det. Tycker inte det är jättegott, men mjölken och sockret gör det drickbart för mig.

För tillfället har jag en paket med malet kaffe hemma, men normalt köper jag kaffebönor och mal kaffet själv. Då håller det längre.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fransu
0

Dricker inte kaffe.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Tarotstollan
0

Dricker endast kaffe när jag blir bjuden, om de inte orkar sätta på vatten till några tepåsar, om de ens har tepåsar hemma!😕
Det skall vara svart, i så fall!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Fridaaaa
0

Mjölk och socker :) 
Dricker max 2 koppar på en dag, dricker inte ens varje dag :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Leifsdotra]
0

På vardagar tar jag min första mugg kaffe vid förmiddagsfikat, kring 9-9.30. Andra och sista muggen vid eftermiddagsfikat runt 14.30 När jag är ledig sätter jag på kaffe när jag kommer in från djurrundan runt kl 8. oftast blir det 2 muggar då, iblan en på eftermiddagen också.