Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 631 ggr
Maria
1

Doftminnen

Doftminnen lär ju vara starka. Berätta om era doftminnen som kan dyka upp då och då🙂

/Maria

MonicaLagerquist
0

En doft/lukt som jag har väldigt svårt är lukten av gummi.

När jag var liten sövdes jag ett antalgånger med gummimask.

Ingen trevlig upplevelse. Så när jag känner gummilukten så Inns jag paniken när man tvingade mig att andas i masken.

Stolt ägare till tre La permer

[HundochKatt]
0

Doften från farmor och farfars bastu i Finland. 

Älskade att bada bastu som barn i deras vedeldade bastu. Precis så ska en bastu dofta tycker jag. (Avskyr el bastun). Med björkris. 

Ibland kan jag känna den där doften när någon eldar med ved i någon stuga.

Cessy
0

Som barn så var det doften av nyklippt gräs o bensin som signalerade att nu är det sommar. Sedan kom man ju på hur skadligt det var med bensinångor på mer än ett sätt, men ändå minns jag ff. just doften av nyklippt gräs bland med bensindoften o ljudet från gräsklipparen än idag = Sommar😃

MonicaLagerquist
0

Doften av moped gillar jag.Älskade min moppe som jag fick när jag fyllde 15.

Stolt ägare till tre La permer

Dioramabyggare
1

Doften av metanol som en släkting till mig använde som brännsle till radiostyrda flygplan… 😍

Scorpio97
0

Mitt starkaste doftminne är av cigaretterna min pappa rökte (han avled för ca fyra år sedan). Jag vet inte vilket märke eller vilken sort han rökte, men jag känner igen det direkt om någon röker dom cigaretterna eller har lukten i kläderna. Vanligtvis har jag lätt för att inte visa känslor offentligt, men när jag plötsligt får den lukten i näsan så kan jag faktiskt få gråten i halsen. Så det är ett väldigt kraftigt minne. 
Lukten av öl får mig också att tänka på pappa, men det ger inte alls lika stark reaktion. 

Nyklippt gräs är absolut sommar för mig också. Men även bil/bensin-lukt, för då tänker jag på amerikanska bilar, crusingar och trevliga sommarnätter. En av få saker som kan få mig att sakna sommaren, jag som annars hatar värmen :)

//Jessie

flocken
0

Pappa rökte pipa i perioder. Pappa dog -15 . Min farbror rökte cigarrer. Oxå död sen länge tillbaka. Nyklippt gräs.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maria
1

Jag har ett starkt doftminne när jag känner doften av Vresrosor,

Då är jag helt plötsligt tillbaka till den lilla grusgången fram till huset vid havet där vi hyrde om somrarna som barn.

/Maria

Magi-cat
1

Jag kan bli nostalgisk av lukten av tvåtaktsbensin. 😃 (Tror jag det är.)

Påminner om sommarstugan och båtturerna med träbåt och tuffande inombordsmotor…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
0

#8 Åh, vresrosor….De betyder mycket för mig också, och Peace-rosor…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
1

Det är många som har minnen när det gäller bensindoft och mopeder och det kan jag hålla med om.

Jag var med i ett moppegäng när jag var 15 och så roligt vi hade så den doften känner man allt igen.

/Maria

Mooniq
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många doftminnen:

Farmors jordkällare, lite kallt, mörkt och absolut ett äventyr att gå dit när jag var 4-5 år gammal. Där hade hon Potatis, kålrötter, lök i stora högar i olika bås. På golvet/marken stod hemmagjord saft och sylt i flaskor och burkar.  Jordkällare är något jag önskat mig i hela mitt vuxna liv men inte fått än. 

Hästar - När jag var riktigt liten hade jag en dagmamma som hette Asta - hon startade ponnyklubb i Lysekil och där fick jag vara med henne. Hennes favorit hette Jocke och min favorit hette Pia (Trakhener/fjording-korsning). Köpte egen häst när jag fyllt 18 fått jobb o flyttat hemifrån. Min första häst var en travare efter Lullwater Frost och min andra häst var ett polskt halvblod - ett ånglok till häst vars energi aldrig någonsin tog slut. Han hette Tom och hade rejäla hovar och var otroligt ståtlig i mina ögon. En charmbuse som hittade på hyss - typ hela tiden. 

Pappa rökte när jag var liten och när vi åkte bil var det en speciell lukt av cigarett och bilklädsel som fortfarande hänger kvar. 

Skog - älskar doften på hösten när jag är ute o går. Mossa och skogsmark doftar otroligt gott, tycker jag.  När det är tyst och lite dunkelt med dimma då blir jag barn igen - ljuden blir starka och mystiska. Älskar dimma - knäppt jag vet 😃

Bilden är på Tom min sista häst. Här har jag kämpat länge o väl för att han ska stå nästan still.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[PeterTM]
2

När jag var liten fanns bara en enda trygg plats i min tillvaro där jag kunde räkna med att bli älskad, slippa stryk och bannor, det var hos min mormor och morfar i deras lilla trea en trappa upp på Bergslagsvägen 4  i Brommaplan. Doften i lägenheten har jag i en liten trälåda här hemma idag och när jag öppnar den strömmar minnena tillbaka 50 år i tiden.

Soligajag1
0

Doften av nyklippt gräs.  då kommer jag genast till sommarstugan hos mamma o pappa , som   dem hade förut .  Så härligt att sätta sig ute på trappen och känna denna doft i som strålar mot dig!! 🙂

HH 🙂