Äggost - hjälp
https://bagarenochkocken.se/koksredskap/formar/aggostform/ Detta. Annars kan du nog ta en form du ogillar och göra små hål i den på samma sätt.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Jag har gjort mängder med äggostar genom åren och har fina formar numera men har du ett durkslag så fungerar det alldeles utmärkt.🙂
/Maria
Ja vi funderade på om durkslag skulle fungera! Ska bli roligt att prova. Vet att du Maria gör mycket äggost.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Så! Nu ligger äggosten i durkslaget! Väntar med spänning på att smaka imorgon kväll!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Äggost är speciellt. Smakar egentligen inte så mycket men är så himla gott. Svårt att förklara.
/Maria
#4 Hmmm, smakar inget men är gott… 😃
Gjorde första gången till julafton eftersom jag upptäckte en äggostform i ett skåp. Gjorde egen hallonsylt som bleb pricken över i-et. Tre gillade och fyra gillade inte. gör i alla fall fler gånger
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Längesen jag gjorde äggost - vet att jag även hade i lite kanel, innan jag hällde i durkslaget. Har även ett recept liggandes på falsk kalvdans - där det egentligen ska vara råmjölk - och ungefär samma där, smakar inte små mycket men ändå så otroligt gott.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Hur blev din äggost Aggelin?
/Maria
Min mormor som gjorde mycket äggost och hon använde vedspis😉 berättade att på Orust förr så åt man inte äggosten som efterrätt utan man åt den osötad till sillen.
De sista gångerna jag har varit på julbord på Tofta Herrgård (nära Marstrand) så har de haft två varianter. En osötad äggost vid sillbordet och en sötad variant vid efterrätterna.
/Maria
Vad gör ni med vasslen? Jag har fryst in i portioner för att kanske baka på, men jag bakar inte så ofta. Gärna tips på fler användningsområden 🤔
Jag bakar inte numera men förr har jag sparat vasslen.
Nu sist så gav jag katterna att dricka vilket dom gillade😃
/Maria
#14 Katterna ja kanske det är bättre än mjölk, en gräddskvätt ibland fungerar ju.
Fast jag har bakat och ändå 1,5 liter kvar i frysen. Så gärna flere tips