Nej, aldrig varit. Sådant hör till forna tider.
Nej, inte särskilt. Tror aldrig jag spottat tre gånger när jag sett en svart katt t.ex. Det hade varit för jobbigt när jag själv hade en. 😉😃
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#2 Det är bara när man ser en svart katt korsa en gata man får otur.
#3 Tror ju inte på skrock, så jag tror inte att man får otur även om den korsar gatan. Det finns många som spottar tre gånger bara de får syn på en svart katt, oavsett om den går över gatan eller någon annanstans.
Säger som Groucho Marx "Om en svart katt korsar din väg betyder det att kisse är på väg någonstans". 😉
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
I mitt barndomshem så var det mycket skrockfullt och det har följt med mig men jag har alltid försökt kämpa emot. Jag lägger demonstrativt nycklarna på bordet fastän det känns lite obehagligt inne i magen😉
Hemma var det en massa konstiga "regler" som att man inte fick ha en palm inne,ljung eller en vandrande jude för det var otur. Inga nycklar på bordet. Inga spelkort men den regeln försvann när morsan och farsan upptäckte hur kul det var att spela kort.
En massa annat också som jag inte kommer på just nu.
/Maria
Ja, tyvärr lite. Jag går inte på A-brunnar (ganska pinsamt i min ålder 😃). Går inte under stegar. Vill verkligen inte ha sönder speglar. Lägger inga nycklar på bordet. Får en klump i magen när jag ser en svart katt korsa gatan/vägen.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
#6 Det är ju svårt att bli av med sådana tankar trots att man vet hur ologiskt det är.
/Maria
#7 Så sant. Jag är ganska orolig och ängslig i min personlighet. Så det är svårt att jobba bort.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Kanske snarare är lite av vetenskapsfundamentalist. Ibland väljer jag att hålla igen, för att inte såra. Exempelvis när en del mer eller mindre förmänskligar sina husdjur…
Haha nä, inte direkt. Mer än att jag undviker A-brunnar jag med😂
Nej, jag tror inte på skrock. Det gör mig inget att lägga en nyckelknippa på bordet, eller att gå under en stege. Men av någon anledning undviker jag att gå på A-brunnslock…
Nej, jag tror inte på skock. Lägger visserligen inte nycklarna på bordet, men det är för att jag glömmer dom om jag inte har dom i väskan, haha. På pappas sida av släkten är det ganska många som tror på skrock, och även på mediala förmågor, spöken och liknande vilket jag inte heller tror på. Men om jag umgås med någon av dom brukar jag undvika att göra saker jag vet att dom anser ge otur.
Syrran är inte heller skrockfull, men låter trots det bli att gå på A-brunnar likt flera andra i denna tråd. Jag brukar medvetet gå på alla A-brunnar jag ser, åtminstone i hennes sällskap ;)
//Jessie
Inte ett smack, jag har noll koll ens vad det är man inte ska trampa på, gå under eller göra/se för att det ska vara förbundet med något speciellt. Känner till den där med nycklarna på bordet, men där lägger vi nycklarna allihop i familjen. Krossa en spegel och få sju års olycka har jag också hört.
Den här typen av skrockfyllda företeelser är väl bara sånt som kallas "självuppfyllande profetior", dvs att man själv ser till att det blir så som företeelsen förutspår. Min konklusion blir då att strunta i dem så händer inget alls.
Nej, men det pratades mycket om det när jag växte upp. Och vi brukar nog säga det högt i släkten om någon gör just det som är skrock men vet inte om det är någon som tror på det.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag är inte speciellt skrockfull av mig :)
En av få grejer är nycklar på bordet, men annars inget.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vad är A-brunnar för något?
#16 Jag tror det är avloppsbrunnar som finns på våra gator lite överallt. Stora brunnslock med ett A på. Finns även K-brunnar och V-brunnar. V-brunnarna brukar vara betydligt mindre. K-brunnar och V-brunnar är okej att trampa på. 😉
#17 Tack! Ingen fara jag trampar hej vilt på alla 😉
Jag får titta nedåt när jag går på stan här i Nybro. 😃
#18 Det gör du helt rätt i! 🙂
Trodde egentligen inte att jag var skrockfull, men nu när jg funderat det så får jag nog ändra uppfattning. Jag går inte på såna där brunnslock i gatan. Lägger aldrig nycklarpå bordet. Säger tvi tvi tvinär det går en svartkatt över vägen. Går aldrig under en stege. Säger alltid "se upp för vatten" när jag tex slänger ut diskvattnetnär jag är i vår enkla sommarstuga. Detta för att "småfolket" ska hinna undan från vattnet och i te få det på sig för då kan de vörja jäklas med oss.
#20 Hur kunde du tro att du inte var skrockfull med den listan? 🤔🙂
Jag trampar på alla lock, lägger alltid nycklarna på bordet, säger inget när en katt går över vägen oavsett vilken färg den har, går under stegen varenda gång vi använder den och det där med småfolk har jag aldrig ens funderat på 😃
Nej, jag är inte ett dugg skrockfull.
Jag blir bara lite nyfiken. Vad händer om man går på ett A-lock?
#21 Hahaha, ja det undrar jag också 😂 #22 Testa om du törs 😉
#23 Jo men jag brukar nog gå på dem. Kollar inte när jag är ute och går så jag har säkerligen klivit på såna lock. Inte märkt nåt… 😉
#22 Jag fick i unga år höra att det betydde otur att trampa på A-brunnar. Och sen dess har jag undvikit dom där brunnarna. 😊