Ålderstecken
Vi är ju några stycken härinne som inte är så unga längre. Var man nu drar gränsen?
Har ni märkt några ålderstecken hos er själva?😉
/Maria
Läsglasögon är ett typiskt ålderstecken, tycker jag. Fick skaffa mina första när jag var 38. En annan sak är att jag inte gillar när det är för hög musik i barer och liknande, för då blir det så svårt att föra ett samtal 😃
/Christina
Bortsett från att åldras utseendemässigt, bli tunnhårig och lite fysiskt skröplig, så är den största påtagliga ålderspåverkan jag känner att jag bara kan höra 5000 Hz, vilket innebär att jag inte längre kan höra sensommarkvällarnas härligaste ljud, vårtbitarnas (syrsornas) spelande i trädtopparna. Det är verkligen ett ålderstecken och något jag verkligen tycker illa om att ha råkat ut för pga av ålder.
Jag ser inte ut så här längre, den saken är biff 😉
Jag blir 40 alldeles snart. Jag har haft synfel länge, jag är astigmatiker vilket innebär att jag har brytningsfel. Så glasögon har jag haft sedan jag var 17-18 år. Men jag har senaste tiden även börjat märka att jag har svårare att läsa mindre texter för nära, måste hålla det jag läser ifrån mig en bit. Min optiker sa i våras att det inte är dags för progressiva glas än, men jag är på väg dit.
Jag har även blivit stelare och mer känslig i kroppen. Jag får lätt ont i axlar och nacke, vilket i sin tur leder till huvudvärk.
Sedan att jag ofta tänker "vad alla är unga" är väl också ett ålderstecken.
Ett positivt tecken på att bli äldre är att jag bryr mig mycket mindre om vad andra ska tycka hela tiden. Det är viktigt för mig att behandla alla med vänlighet och respekt i möjligaste mån. Men om nån tycker att jag är konstig eller udda bryr jag mig inte om längre. Ett exempel, jag tyckte det kunde vara jobbigt att berätta att jag inte drack alkohol när jag var runt 20 år. Idag bekommer det mig inte det minsta. 🙂
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Glasögon har jag haft länge nu.
Förutom det gråa håret så har jag märkt att jag blir allt mer lik min mamma. Hon hade en förmåga att alltid torka sig om näsan och jag märker att jag själv har fått en droppande näsa. Inte snorig utan mer som vatten. Jag måste ha en näsduk tillhands mest för att torka för det finns inget att snyta.
Morsan var också väldigt torr i hyn och jag tyckte hon kunde smörja sig mer men hos sa att det inte hjälpte. Jag själv är likadan numera. Jag dammar😃
/Maria
Din droppande näsa gjorde att jag kom ihåg mina rinnande ögon. Är det sol och lite vind ute så ser det ut som jag gråter. Mamma har samma problem och det hade min morfar också.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Min man har också fått "gubbhörsel" där de höga tonerna är borta. I hans fall så har det säkert bidragit att han jobbat i mycket bullriga miljöer i många år. Jag har tjatat om att han bör kolla sin hörsel för han hör ganska illa och jag gissar att han skulle vara hjälpt av hörapparater.
Det är som sagt inte bara de höga tonerna det handlar om numera😉
/Maria
#6 Ja kanske påverkar det, men annars är det ju i allmänhet så att just syrsorna slutar man höra efter femtio nånstans.
#7 Absolut. Det är jättevanligt. Jag minns ett år när vi hade med hörseltester på 75- åringar i de populationsstudier jag jobbade med. Då var det övervägande just de äldre männen som hade tappat de höga tonerna.
/Maria
Märker faktiskt nästan ingenting jag har ett tungt fysiskt jobb så varje morgon på jobbet är som ett 3timmars gym pass så jag är faktiskt i bättre form än vad jag var när jag var 25, idag är jag 46, det enda är att det är lite suddigare få in tråden i ögat på nålen så jag har börjat fundera på att kanske kolla synen. Får jag lite ont nånstans i ex axlar går jag direkt till kiropraktorn på vårdcentralen och hon fixar det oftast och det kostar mig just ingenting. Grått hår har jag haft enda sen 20 års åldern men jag färgar det rött med henna.
Tja. Enligt min kropp har jag varit gammal länge.. stel, dålig styrka, brytningsfel o glasögon. Många starka mediciner varje dag. Ont i kroppen. Men enl mitt personnummer är jag bara 34…
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag har kombinerade läsglasögon och "terminalglasögon") sedan några år. Ett annat "ålderstecken" är att mitt skägg "sedan längre tid än jag kan minnas" (häpp!) nästan är helt vitt. Det har ett par mörka centimeterbreda mörka "band" på undersidan av hakan, från käkbenet bak mot halsen.