Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: dagens-hälsning
Läst 488 ggr
Maria
2

Godmorgon lördag 9 december

Godmorgon på er från ett Göteborg med 4 grader varmt.

Vi har inga större planer idag mer än att veckohandla.

Gäller bara att komma på vad vi ska äta idag och i morgon till att börja med.

/Maria

Soligajag1
0

Gomorron från ett varmt Västerås med 2 + 😀 Här händer inte mycket under dagen . Så skönt att vila efter en hektisk vecka i skolan . Ta det lugnt , ska ladda kaffet . . ☕️ Till kvällen sen blir det tjej kväll! Ha en mysig Lördag alla ! Kram 😀🌺

HH 🙂

Mooniq
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mårning. Jag har börjat min semester, när det är ont om folk och man får möblera om sommarsemestern så blir det vintersemester. Och jag gillar det. Jag avskyr mörker o kallt. december och januari är mina sämsta månader. Så nu har jag 3 veckor utan väckarklocka och utan måsten. Känns bra. 

Här är 2 minus och stora kaffekoppen är framplockad. Håller på att bo in mig i stugan och det funkar utmärkt. Har även förstått att jag har en vakt som patrullerar ägorna 🙂En gigantisk och fin katt - tror det är en norsk skogskatt. Han balanserar på altanräcket och sen hoppar han upp på taket - bästa span-stället gissar jag. Har missat honom med kameran varje dag hittills. Men snart ska jag nog få ett kort. 

Här har jag vedkamin men har inte startat den än, det var längesen jag eldade så papps får nog koma förbi och hålla koll medan jag startar =). Brorsan hittade en smart vedspäntare för stickeved. 

https://www.sekelskifte.se/product/stikkan-vedspantare-i-gjutjarn

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
3

#2 Så trevligt det låter🙂 Härligt med en vedkamin och den där "prylen" såg ju bra ut.

Kul att du har en besökare som passar stället. Jag gissar att det är en stor långhårig huskatt. Vår första katt var en sådan. Jag trodde länge att han var en Norsk Skogkatt tills jag förstod att huskatter faktisk kommer i alla varianter av storlek och pälslängd. Han var världens snällaste gigantiska katt.

Hoppas du får ett foto av din väktare😉

/Maria

Tarotstollan
1

Anna dagen och dags att lägga lutfisken i blöt, för er som fortfarande gör det.
Själv hade jag planerat att jag skulle försöka städa idag men men….
den som lever får se!😉

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

JMW
1

Morrn! Fortfarande lite småblåsigt och 2 grader. Hämtat en kärra ved nu på morgonen. Maken åkte iväg tidigt för att jobba lite extra idag. Vedspisen tänd och kaminfläkten hoppar väl igång när som helst. Då blir det lite varmare än 15 grader i köket. 

En sådan där vedspäntare vore ju smidigt.  Jag brukar stå nere i vedboden och fixa tändved och fylla en gammal äppellåda. Ibland sitter jag på min pall vid vedspisen och hugger med en liten handyxa. 

Nu ska jag gå upp och tända i kakelugnen. De här sysslorna tar ju lite tid den här tiden på året men alternativet är att dra på värmepumparna och det gör vi inte mer än i nödfall.

worst
1

God morgon!

Sovit uruselt i natt, men vaknar i alla fall till en grå och mulen morgon. Ska ta det lugnt på förmiddagen och iväg i eftermiddag…

Ett ord på vägen?
"Fattig är inte den som har lite, utan den som aldrig kan få nog!"

flocken
0

Godmorgon Börjar bli lagom trött på detta regn o nu blåser det. Idag baka lussebullar.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[PeterTM]
2

God eftermiddag 🙂

Här är märkligt väder idag, grått, men molntäcket förefaller vara tunt, för det är förhållandevist ljust mot vad det brukar vara, 3 plusgrader. Pepparkaksbak här idag. Någon lufisk lägger vi inte i blöt trots Annadagen (ett ord). Vi brukar äta lutfisk den 23e, men då köper vi lite eftersom det egentligen bara är jag som gillar det i familjen.

Vi firar 17 årig bröllopsdag däremot (silkesbröllop) och det är ju alltid lite kul, även om själva civiståndet "gift" inte betyder mer för oss än att barnen slipper dubbla namn, vi gifte oss i all hast (tvåminutersvarianten) i Uppsala stadshus. Det var den längre varianten, snabbvarianten var 17 sekunder 😃

Maria
1

#8 Grattis på bröllopsdagen.

Idag har vi varit och tittat på min pappas rum på äldreboendet. Äntligen kom vi in efter en del pappersarbete och fick pratat en bra stund med personalen vilket var bra och lindrade mitt dåliga samvete som jag innerst inne vet att jag inte behöver ha.

Nu vet vi att vi behöver hyra en släpkärra och hur mycket som ska bort i alla fall. Det får vi ta tag i nästa vecka.

/Maria

[PeterTM]
0

#9 Tack 🙂

Har haft en del funderingar runt det där jag också, jag tror att både morsan och farsan kommer att krokna inom något år eller så. morsan ligger på sjukhus nu, andningssvårigheter och en hel del annat. Nu ska hon äntligen utredas ordentligt för att man ska kunna fastställa hennes hjälpbehov hemma.

De ska även utreda hennes mentala störning som lett till att hon för krig mot sina grannar, kallar sina barnbarn tjuvar och förbjuder sina anhöriga att hälsa på (partiell paranoja). Läkaren var lite svepande i sina ordalag om att hon inte kan hjälpa det, men det är ingen tröst för den/dem som drabbas av ständigt verbalt våld.

Fransu
3

God middag!

Idag är både jag och maken på tjurigt humör av någon anledning. Jag kramade honom och påpekade att han var på dåligt humör, du också, sa han då. Japp, en sån dag idag. Men vi kom fram till att vi inte var irriterade på varandra i alla fall. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
0

#11 Haha. Det är ju alltid något.

/Maria

Maria
0

#10 Vi har ju kommit ganska lindrigt undan i och med att det bara är ett rum på ett boende som ska tömmas. Jag känner dock en stor sorg över att så många saker är borta. Minnessaker som foton och mammas prylar.

Det är visserligen världsliga saker men som sagt många minnen och nu bär man själv blivit farmor så hade vissa saker varit så roligt att ha/visa.

/Maria

aggeelin
0

God eftermiddag! Vi är på väg för att gratulera min luciabror som bestämt sig för att fira lite tidigare.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet