Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 965 ggr
Maria
1

Julpynt

När börjar ni pynta och har ni mycket pynt?

/Maria

Karmatarerskanise
1

Började förra månaden. Har mest olika ljusstakar och ljusslingor och lampor.

[PeterTM]
1

Allt fixat idag utom granen som kommer upp dagen före D-dagen.

Karmatarerskanise
0

#2 Kan bli svårt med katt i huset;)

Fridaaaa
0

Ska få upp julgardiner idag eller imorgon och ljusstakarna idag eller imorgon. Det är allt vad vi tar upp :) Plus två tavlor mamma har målat :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fransu
0

Jag försöker julpynta i huset för första gången och det blir inte bra. Vi har sagt att i år lägger vi inte större krut på pyntandet, utan får nöja oss det vi har med oss från lägenheten. Men det blir inte bra som sagt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
0

#3 Ja vi räknar med problem, granen säkras med en krok i taket och bara plastgrejer de första varven nertill 😃

Maria
3

Idag har vi hängt upp adventsstjärnor i två fönster och på verandan snurrat granris med en ljusslinga runt.

Vi julpyntar inte så mycket sedan sonen flyttade hemifrån men det får kanske bli mer så småningom då vi har fått barnbarn😉

Gran var många år sedan vi hade inne då Moritz gärna vill vara toppstjärna😃

/Maria

[Rhonda]
0

Vi pyntarinte längre, enbart adventsstjärna.

Scorpio97
0

Har inget julpynt och har inga större planer på att skaffa. Åker ändå hem till mamma den femtonde december och stannar till efter nyår :)
Mamma brukar börja pynta från 1 december eller första advent. Mamma älskar jultomtar, så det kommer stå en tomte på varje plats där det får plats en innan julen är slut. Granen brukar vi ta in och pynta någon dag innan julafton. Så länge vi inte sätter några julgranskulor väldigt långt ner på granen, så brukar inte katterna röra den.

//Jessie

Carmarino
0

Har "adventspyntat", d.v.s. hängt upp julgardiner i köket, hängt upp några jultavlor, tagit fram adventsljusstakarna och lagt på några "adventsdukar" (har juldukar som inte kommer på förrän jag julpyntar).

Julpyntar gör jag inte förrän ett par dagar innan julafton.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

TatsuOni
0

Vi julpyntar inte alls😛

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

citytjejen
0

Det julpynt vi har är två pappersstjärnor, en i köksfönstret och en i sovrumsfönstret, samt två amaryllisar. Varken min man eller jag är särskilt förtjusta i julpynt och i år ska vi t.om "fly" julen hemma och i stället åker vi till Barcelona då 🙂
Dock ska vi fixa med julskinka, göra glögg och baka lite grejer för att det är så gott!

/Christina

Maria
0

När vår son var tonåring så firade vi ett par jular på Halltorps gästgiveri på Öland och det var himla trevligt. Min bror och svägerska var med och mina föräldrar plus våra katter.

Vi kom dagen innan julafton och åkte hem på annandagen har jag för mig. Så massa god mat och roliga konstutflykter och tidig julotta för de som ville.🙂

/Maria

[PeterTM]
0

Jag skulle nog inte ha så mycket julpynt om jag bodde själv, eller det vet jag egentligen inte, för jag gillar ju att det blir fint och hemtrevligt, men jag får ju tillstå att det är min fru som pyntar. Hon gillar att göra det och hon köper alltid något nytt till varje jul. 

Jag skulle inte trivas i juletider och nyår utan alla ljus och färglada saker som kommer upp och alla dofter sen. Jag blir glad av det och jag kan inte förstå hur jag funkade alla jular när jag bodde ensam och inte hade en enda julig grej. 

Det är också en speciell tid för familjen allt som har med jul att göra, en slags gemensamhet som skiljer sig från den gängse, även om vi nu är mer för "pagan yul" än den kristna julen, för det som är religiöst väger ingenting hos oss. Här finns ingen krubba, inga ikoner och ingen julotta.

worst
0

Jag har adventspyntat idag, det räcker och blir över till tjugondag Knut. Fyra sneda stjärnor, en röd duk på köksbordet och en ljusstake med ett rött ljus, that´s it!

Maria
3

Vår son pyntade en del även de åren han bodde ensam när jag tänker efter. Han har alltid gillat jul.🙂

Jag har en krubba som jag fick som barn. Varje år så fick jag gå till NK och köpa nya figurer. Den har både oxar, palmer, kameler och herdar. En herde som står och tjuvlyssnar på väggen vid krubban och en som ligger och vilar.

Jag hade morsans gamla griffeltavla som underlägg och brukade köpa fin sand och hade en spegel som en liten sjö.

Sista året vi hade den uppe så hörde jag sonen skrika. "Pissa inte på Jesus"och då satt vår gamla katt Fritz där och krafsade.😃

/Maria

TatsuOni
4

#16 Jag skrattade när jag läste den sista meningen😂

JMW
0

Det enda som hänt här är att utegranen nu lyser så fint. Inte ett dugg inne… Har inte haft någon tid helt enkelt. Fast imorgon em ska jag nog adventspynta. Det blir mängder med stakar (10-12 st) och en och annan stjärna. Lite röda dukar och gardiner. Inget med tomtar. De tomtar och dukar med tomtar på  jag har tar jag fram julveckan. 

Normalt sett skulle advent vara klart idag. Det finns inte så mycket julpynt, jag har dragit ner rejält på det. Har inte ens gran inne längre. Har istället min väggran av björkpinnar.

https://julen.ifokus.se/discussions/57f253c1ce12c4617300ba62-julpynt-2016?participating-1#49

Carmarino
5

#16 Det påminner mig om när jag gick i småskolan. Vi hade byggt upp ett ökenlandskap med sand och med speglar som föreställde Genesarets sjö och Jordanfloden. Plus att vi hade gjort hus i papper och palmer i kräppapper.

Det här var i en liten by på landet, och jag bodde väldigt nära skolan. Vår ena katt brukade därför komma och hälsa på i skolan lite då och då, och han var välkommen - ända till den stora kattastrofen inträffade. En dag hade han gått in i rummet där landskapet fanns - och han hade satt sig och kissat i öknen! 😃

Sedan dess var han inte fullt lika välkommen att komma och gå i klassrummet som han ville. 😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maria
1

#19 Haha: -)

/Maria

TatsuOni
1

#19 Dekorerad kattlåda?😂

Fransu
6

I morse pratade jag med vår julbock i halm i tron om att det var pudeln som stod där. Jag var inte 100% vaken än. Och inte vant mig vid att bocken stod där. 😃

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Carmarino
2

#21 Ja, den var verkligen pyntad - och stor. Tror att den var ca en gånger en meter. Kan ju säga att både sjön och floden fick sig ett rejält tillskott. 😉

flocken
0

Här är allt uppe till advent. Känner mig inte helt klar än. Kommer köpa mer när jag hittar något jag gillar. Ska även fixa den lilla granen som står utanför huset. 5 åringen ska ha glitter, kulor o belysning i den.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Tarotstollan
0

Adventsstjärnorna kommer upp till Advent. Julgardiner någon gång mellan Lucia och Julaftonsnatten.
Allt annat pynt under natten till Julafton, det brukar ta ca 6-8 timmar, inte mycket sömn den natten!😉😃
I år har jag inte ens bestämt om jag skall pynta eller ej ännu.😕
Ja, det är massor av tomtar, ljusstakar och massor av annat pynt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
1

Förr när sonen var liten så pyntade vi allting till första advent och så tog vi bort allt till nyår. Det kändes som om det var kul att ha framme sakerna i en månad ungefär och lika skönt att få bort allt🙂

/Maria

[Rhonda]
3

#16"Pissa inte på Jesus"och då satt vår gamla katt Fritz där och krafsade.

lunaticIam
0

Jag började julpynta för en månad sedan men tog inte upp granen förrän lagom till första advent 🙂