Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 918 ggr
Maria
2

Mängd mat/godis

För ett tag sedan skulle jag handla en påse ostbågar som jag gillar. Jag hittade bara jättestora påsar och saknade de där mindre påsarna som fanns förr. Detta gäller det mesta tycker jag. Godis köptes förr i styckpris men nu öser man i påsar och betalar per kilo. Drickor handlas minst litervis och inte 33 cl😃

En hamburgare var en hamburgare men nu är det så många lager av både burgare och annat gott emellan.

Muffins, bullar och annat man kan köpa på kondis har blivit enormt stora så man gott och väl kan dela dem.

Övervikt är ju något av ett samhällsproblem numera och även barn som grupp är drabbad men det är väl inte så konstigt tänker jag….

Tycker ni också att det har blivit för stor "mängd"

/Maria

Maria
1

Säg till om jag tidigare skrivit liknande tråd.

/Maria

Fridaaaa
0

Vissa grejer är i förstora mängder men tycker ändå att mycket finns att välja på om man vill ha mycket eller lite :)

Men chips, ostbågar tycker jag det skulle finnas mindre påsar med, finns jättesmå men de är för små.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
1

Ja det har blivit för stora mängder men vissa affärer har iallafall börjat med små godispåsar också, köper jag godis på lösvikt är det sådana jag använder

l'm back

MonicaLagerquist
1

Ja det är helt galet.

Stolt ägare till tre La permer

aggeelin
1

Ja helt galet! En muffins på café går att dela på fyra personer!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Leifsdotra]
1

#3 Ja, det är superbra att vissa butiker har återinfört små godispåsar som ligger vid lösviktsgodiset!

Generellt sett är det mesta onyttigt portionerat i alldeles för stora förpackningar numera

[[eskils_]]
0

Håller helt med er Maria m fl. Det är vansinnigt att tillverka så stora muffins och annat! T ex en pizza nuförtiden täcker ju ett halvt bord. Och all denna sockrade läsk som folk häller i sig till maten…

I USA är ca 62% av befolkningen överviktiga, och hälften av dem räknas som feta med alla hälsoproblem och kostnader det medför för samhället. Tyskland är väl på väg åt samma håll. Och nu tydligen dumma Sverige också.

Så otroligt korkat! 😮

Zpookey
1

Med tanke på storlekarna på t ex dryckerna på Macdonalds i USA så är det inte konstigt att saker och ting blir större även i Sverige.

Deras stora läsk är 0,89 liter….och kostar en dollar.

Maria
1

#8 Jösses

/Maria

flocken
0

Alldeles för stort. Framförallt godis/ chips. Jag tar gärna chips. Men en liten skål. Vi äter aldrig upp en hel påse. O vi har 2 barn oxå. Men vi har minskat vårt godis ätande mkt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[PeterTM]
0

Det är väl som redan påpekats de amerikanska influenserna som lett fram till detta med extremt stora förpackningar. Där över har man ju kört den varianten i många, många decennier. 

Jag minns när jag var i USA och Kanada för 30 år sedan och skulle handla matvaror för en veckas camping på tre gubbar. Jag blev helt chockad över förpackningsstorleken, 5 kg köttfärs till exempel. Här hemma brukar vi köpa 150-200 gram per person till middagen.

Fridaaaa
0

I USA på många ställen är det till och med billigare med skräpmat/godis och ja ohälsosam kost än vad det är med nyttigt. Betydligt stor skillnad.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fransu
1

Jag håller verkligen med! Jag har aldrig kunnat äta större mängder åt gången för då får jag både ont i magen och mår illa på grund av ett litet bråck i min övre magmun. Så alla stora bakverk och matportioner (om man äter på restaurang) osv stressar mig bara. Känns fånigt att beställa barnportioner, vilket jag brukar göra om det finns.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Tarotstollan
0

Jag är kluven, är ju storätare när jag äter något jag gillar. Ibland är det för mycket och ibland är det för lite i påsarna.
Vissa smaker finns i storförpackningar men oftast inte just i den smaken jag gillar, så då får jag antingen köpa dubbla påsar eller en mindre.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Tuulikki]
1

I denna artikel ser man hur påsarna för lösgodis växt med tiden😕

Plockar jag godis tar jag den lilla påsen. Chips och liknande köper jag aldrig till mig själv men kan äta en näve om någon bjuder. Jag gillar Coca Cola och tycker det är bra att det finns flaskor på 1 liter nu, det räcker en helg för mig!👍

Är man flera kan man ju välja att köpa lösgodis i stor påse, välja en flaska läsk på 2 liter osv. Men är man själv eller kanske 2 pers så är det ju väldigt onödigt egentligen.

Maria
3

Kanske skulle man bara ha de små påsarna framme?

Då får man ju fråga efter större påsar och det kanske ger en tankeställare.

/Maria

Mooniq
1

Helt galet stora förpackningar som gärna följs åt av lockpriser, tyvärr. Snabba kolhydrater är mångas olycka. Jag tipsar om en mycket tänkvärd dokumentär som heter Super size me av Morgan Spurlock. Han lever på McDonaldsmat i 30 dagar och blir jättesjuk och går upp extremt i vikt. Just i filmen så pekar han oxå på att tallrikar o storlekar växt enormt de sista 40 åren. Tror filmen finns på youtube, eller om man vill hyra via tv'n - men se den.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
2

#17 Jag har sett den. Skrämmande.

/Maria