Kaffe eller te?
Dricker ni helst kaffe eller te eller kanske ingetdera?
/Maria
Helst kaffe. Tycker det är svårt att hitta te med god smak
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Dricker både kaffe o te. På kvällen kan det vara gott med ett lakritste, tycker jag.
Dricker gärna kaffe utan koffein och gärna ört-te eller rött te/Rooibos som är utan koffein oxå.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Te!
// Harley
Te! Dricker båda, men mest te😃
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Te ❤️ Dricker förvisso en kopp kaffe varje morgon, dels för att det är gott och dels för att jag är morgontrött som få. Men te ligger mig varmare om hjärtat, har varit en stor tedrickare sedan jag var barn.
SE*Simbelmynes

Jag dricker en balja kaffe varje morgon, kanske en gång till per dag om jag blir bjuden! Om jag blir sugen framåt kvällen så blir det en kopp te (Earl Grey eller English breakfast), kaffe går inte då, för då kan jag inte somna!
Jag dricker te, men som Frida säger så kan det vara svårt att hitta gott te. Jag tycker att kinesiskt svart Earl Grey är det enda goda teet och jag köper stora påsar på nätet, 1 kg eller 2 x 0,7 kg varje gång. Jag dricker aldrig något annat te och jag tar en kopp morgon och kväll.
Alla andra teer tycker jag endera smakar sliskigt och sött och påsteerna smakar bara höboss. Värst är Liptons, som jag brukar kalla sjuhuste.
Kaffe dricker jag inte alls, jag tycker att det smakar och luktar apskit ur munnen hela dagen efter att ha fått något med kaffesmak i munnen. Klarar inte av någonting med kaffesmak. Jag har druckit kaffe två gånger i livet, en gång när jag var fem år och en gång när jag var 25. Det var "nära-dödenupplevelser" båda gångerna. 😃
Dricker nästan bara te. Om jag har gäster blir det däremot oftast kaffe, och då dricker jag en kopp "för sällskaps skull". Gör dock aldrig kaffe till bara mig.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Numera tycker jag inte kaffe är lika gott. Den enda som gör gott kaffe är sonen som maler bönor varje gång.
Kaffet på jobbet är odrickbart så jag dricker te. Det varierar med sorter så jag har egentligen ingen favorit. Rooibos är gott emellanåt.
Förr drack jag mycket kaffe men min smak har ändrat sig.
Däremot tycker jag om kaffesmak i glass och godis.
/Maria
Te. Finns så mkt olika smaker att prova. Föredrar lös te.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Min man dricker mycket kaffe på förmiddagen men sedan gillar han te och hans favorit är Lapsang Souchong. Jag gillar också den rökiga smaken. Då dricker vi te i lösvikt och brygger på vår gamla lerkanna.
/Maria
#11 Maria
Lapsang Souchong är så nära tjärad träbrygga man kan komma. Otroligt gott och kraftigt te.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#12 Javisst är det. Kanske därför jag gillar det så😉
/Maria
Te.
Däremot älskar jag kaffedoften och kaffesmaken i chokladbollar och chokladpraliner. Men tycker inte rent kaffe smakar gott. Min man gjorde islatte i somras som jag smakade på och det var inte så dumt faktiskt. Men det innehöll ju ganska mycket mjölk och en del socker. Så det räknas väl inte riktigt som kaffe.
Min man är en "kaffesnobb" (han gillar inte att jag kallar honom det 😃) Han köper hela bönor från särskilda butiker på nätet och maler bönorna precis innan bryggning. Och det är viktigt med rätt temperatur på vattnet också, precis som med te. Folk som dricker kaffe hos oss säger alltid att det är ovanligt gott.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
#14 Han låter som min son😉
/Maria
Jag tycker varken kaffe eller te är särskilt gott men jag kan dricka det ändå när det bjuds. Helst tar jag ett vanligt glas kallt vatten i kranen men vissa verkar ha svårt för att se mig göra det om man är bortbjuden. Det förväntas att dricker man inte kaffe så "ska" man tycka om te. Och ska jag välja mellan dem så dricker jag nog hellre kaffe ändå, för jag tycker te har en torr smak, I alla fall de sorter jag provat.
Köper också hela bönor (men inte från specialbutiker) och maler dem innan jag brygger kaffet. Har en vattenkokare med olika temperaturinställningar, så jag kokar vattnet till 95 grader, vilket lär vara en optimal temperatur för kaffe.
Sedan häller jag det genom filtret ner i en glaskanna - på det gamla sättet alltså. (Använder nämligen kaffekokaren till mitt te.) Brukar också få höra att det är ovanligt gott kaffe. Kanske beroende på att jag även använder filtrerat vatten. 🙂
Eftersom jag inte dricker kaffe själv så funkar det bättre med hela bönor, för de tappar inte smak lika snabbt som färdigmalet kaffe. Nu senast köpte jag faktiskt Zoëgas julkaffe i lösvikt i deras affär, men det är väl den enda specialbutik jag handlar i. 😉 Det ska bli intressant att smaka det, för bönorna luktar rätt gott faktiskt.
Även om jag inte tycker om kaffe så älskar jag doften av kaffebönor. Förr i tiden, när det var plåtburkar som man skulle sticka ett litet hål i innan man öppnade locket, så brukade jag alltid försöka se till att det blev jag som fick öppna de nya burkarna på jobbet. 😃
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Började tycka om kaffe för ca fyra år sedan och kaffe är för mig en guldkant i tillvaron! Te har jag väl gillat sen gymnasiet ungefär.
Så jag dricker alltså både kaffe och te. På vardagar när jag jobbar blir det en kopp te på förmiddagsfikat på jobbet, en kopp svart kaffe blandat med espresso efter lunch och en kopp te igen på eftermiddagsfikat.
På helgen brukar det bli espresso i sängen på förmiddagen och sen en till espresso någon gång på eftermiddagen, antingen hemma eller på café eller liknande.
Te ska helst smaka blåbär, apelsin eller mint. Earl gray får mig bara att rysa haha. Kaffe ska vara starkt och det ska inte vara socker eller mjölk i, tycker jag 🙂
/Christina
"18 Haha, vad roligt det där du säger om te. För mig är det inte ens te om det smakar frukt eller bär, dem kallar jag "varm fruktdryck". 😃 Jag tycker inte att rooibos är te heller, det görs av en ärtväxt och namnet betyder "röd buske" på afrikaans.
Riktigt starkt Earl Grey svart är som sagt det enda jag dricker. Häller på 100°C vatten och låter det dra i minst 5 minuter. Därefter 1/4 mellanmjölk och jag använder enbart termokopp så att det inte svalnar så fort, för jag vill ha det precis så varmt att det går att ta stora klunkar utan att jag bränner mig.
Kaffe, kaffe, kaffe. Finns inget annat. Dricker mycket kaffe och jag har inga som helst problem att dricka kaffe på kvällen. Jag somnar ändå.
Te dricker jag bara någon gång händelsevis under vintern. Om jag känner mig extra frusen. Då blir det någon påse jag har i en burk.
Det där med benämningar är ju lite lustigt. Rooibos är ju inget te och inte heller alla drycker som benämns örtte heller egentligen.
/Maria
Svart te och gärna smaksatt. Kaffe dricker jag bara om jag blir bjuden, tycker däremot att kaffedoften är god och äter gärna glass och annat med kaffesmak.
Någon gång ört te och Rooibos helst då blåbär.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Kaffe dricker jag mest. Men nu under graviditeten klarar jag inte smaken, så blir te istället. Men tycker om te också, så har inget emot att dricka det istället. :)
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Kaffe ska det vara , är en riktig kaffetunna.
MIna söner har oxå kaffebönor som dem mal. Vilken arom !! Himmelsk!
Måste åka till dem en dag så jag får en kopp riktigt kaffe!
Te dricker jag med , den där rökiga smaken o Laepsang Souchong, lösvikt, häller i en kanna , låter det dra , kan ha en citron klyfta i med. Så gott .
HH 🙂
#19 Tänk så olika det kan vara 🙂Har flera i min omgivning som säger som du gör, att inte är te om det är fruksmak på det. Att Rooibos betyder röd buske hade jag ingen aning om, kul att få veta! Dock gillar inte jag heller den typen av de, ryser lite av den smaken haha 😃
/Christina
Jag dricker oftare kaffe, men tycker mycket om te också. Det finns så många olika goda smaker att testa när det gäller te, kaffe är jag mer begränsad till att nästan enbart gilla vanligt svart kaffe. Mjölk i kaffet vill jag absolut inte ha i någon form!

Blev inspirerad av tråden och gick ut och beställde tre för mej nya sorters svart te på nätet! Och det fanns mer att prova sen… Ska bli spännande att testa! 👍
#27 Precis vad jag också planerat att göra, men inte fått gjort än. Recensera gärna teerna sen! 🙂
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Jag har slutat dricka kaffe och håller mig till te. Växlar mellan 4-5 sorter inkl rooibos. Men tar gärna en chokladpralin med kaffesmak. 🙂
Ska läsa igenom tråden men…
Ni kanske kan gissa vad jag dricker 😃
l'm back
För ni som inte kunnat gissa så är det te som gäller.
Helst osmaksatt grönt, gult, oolong eller pu-erh men vissa smaksatta som jasminte eller lapsang souchong dricker jag gärna.
Örtteer (tex rooibos/"rött te") blir det oftast på kvällen eller då jag behöver det för de medicinska egenskaperna.
Kaffe blir det ca 1 gång per år och då bara Budhas kaffe då han gör det
l'm back