Djungelboken
Vi har precis sett Djungelboken från 2016 och den var fantastiskt filmad men knappast något för små barn.
Jag har ju bara sett den tecknade versionen förut men kommer inte ihåg slutet ordentligt. Jag hade för mig att Mowgli kom tillbaka till människorna i slutet men jag kanske minns fel.
Någon annan som vet eller t.om har läst Kiplings bok?
/Maria
Den är verkligen fantastiskt bra gjord. Om jag förstår det rätt är det bara Mowgli som är "riktig", alla djuren är specialeffekter. Men nej, definitivt inte för små barn! Å andra sidan var jag livrädd för Djungelboken när jag var liten ändå, men det kanske var jag som var feg 😂
Jag har inte läst boken men den andra animerade filmen börjar ju med att Shanti går till vattnet och bor inte Mowgli i deras familj?
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Oj jag visste inte ens att det fanns en andra animerad film. Är det också Disney?
/Maria
Mowgli blir utstött av djungeln när han kommer i puberteten. Han försöker gå tillbaka till människorna, till den by där hans mor fortfarande lever, men kan inte lära sig att passa in i den indiska byns kastsystem och sociala koder. Byborna är också rädda för hans vilda djurvänner och anser att han är en trollkarl eller besatt.
Till sist kommer det till en uppgörelse, där byborna tar Mowglis mamma och hennes man som gisslan för att tvinga bort Mowgli. Mowgli tvingar dem att frige mamman och hennes man och låter sina vilda vänner ledsaga dem till en by som är under engelsmännens kontroll, där de ska vara trygga.
Därefter ser Mowgli till att djungeln återtar byn. Inga människor skadas, men inom något år har alla tvingats bort och hans elefantvänner river byn, som växer igen. Mowgli går tillbaka till djungeln, men passar inte in där heller.
Några år senare får han kontakt med sin mor igen och söker sig till människorna igen, inte minst för att han börjar tänka på med flickor 🙂.
EDIT: I Kiplings berättelser, alltså.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Japp, det är Disney. Här är den svenska trailern. Jag var tooookig i Shanti när jag var liten, hon var typ min idol hahaha. Alla andra ville vara Ariel och jag ville vara Shanti… 😛
Aha. Då har jag något nytt att kolla🙂
Är det Kipling som ligger bakom den också eller är det nyproduktion så att säga?
/Maria
Min favoritscen ur den tecknade "Djungelboken" 🙂:
Enligt Wikipedia är den skriven av Kipling!
#7 Även den där Mowgli träffar människorna?
/Maria
Båda de tecknade filmerna bygger ytterst löst på Kipling, nr 2 lösare än nr 1.
OK, då kanske det är dags att läsa originalet då.
/Maria
#10: De är bra, om man tar dem för vad de är, nämligen sagor skrivna i och om det brittiska imperiet. Och de är inte vad de flesta menar med barnböcker, speciellt inte berättelsen om Röda hunden. Den gav mig mardrömmar och mörkerrädsla i många år 😛. Därmed absolut inte sagt att barn inte borde läsa dem!
Jag tycker att, som tecknad film, är den första Djungelboken helt oslagbar och den andra blir bara fånig i jämförelse, de har exempelvis inte alls lyckats med vare sig rösterna eller spänningsmomenten i tvåan. Sångerna är också rätt fåniga, mer som sånger i småbarns-TV tycker jag.
Den senaste har jag inte sett. Har försökt få min familj att vara med och titta, men intresset har varit minst sagt svalt. Det var samma med Berättelsen om Pi, bara jag ville se, men till slut fick jag frugan med. Den var bra, men synd att de plockat bort så mycket viktigt ur boken.
Då behöver jag inte se den andra tecknade filmen😉
Oftast är det väl så att det inte går att jämföra med läsupplevelsen. Jag kan i alla fall rekommendera den senaste Djungelboken för den är fantastiskt filmad.
Enda gången jag inte har blivit besviken på film är Ringentrilogin och Bilbo. Trots att man inte hade med Tom Bombadill haha.
/Maria
#12 Jag tyckte väldigt mycket om den film som handlade om Pi. Nu blir jag sugen på att läsa boken. Vet du vad författaren heter?
Min favoritscen i den gamla Disneyfilmen är när Djungelpatrullen har exercis. En annan höjdare är gamarna som sitter och är uttråkade. Den dialogen och de karaktärerna är toppen.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Om Pi. Jag har läst boken och blev besviken på filmen men så är det ofta
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#14: de är också mina favoriter :-D.
"Gryningspatrullen"
#14 Yann Martel heter författaren.
#18 Tack!🙂
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare