Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 593 ggr
aggeelin
1

Funderar igen ...

Det här med beteende i trafiken. Hur blir det såhär?

Min man cyklade hem en dag. Det var en cykelbana till höger och en gångbana till vänster. Minst sex personer bredde ut sig framför min man. Hans ringklocka fungerade inte, vilket den borde ha gjort, så när ingen reagerade när han närmade sig ropade han "hoho". En kvinna vände sig om och sa "skaffa ringklocka" men ingen flyttade sig, utan min man fick köra ut i gräskanten. Jag tänker att hon borde sagt "ursäkta att vi är i vägen" och flyttat sig. Ja, min man borde också ha en ringklocka.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
1

Häromdagen var min man på stan och hade hämtat ett paket. Han gick på trottoaren. Mot honom kom fyra tjejer, två som gick och pratade och två som tittade i mobilen. Min man stannade och de två som tittade i mobilen gick emot honom. Den ena tappade mobilen och sa "vad gör du", med hög irriterad röst.

Hur blir det såhär?

Dioramabyggare
2

De personerna har uppenbarligen aldrig lärt sig/fått lära sig vad respekt för andra människor handlar om (men det får man säkert inte "säga högt").

När jag själv möter folk som går i bredd så saktar jag in lite grann för att vi inte ska riskera att krocka med varandra, men fortsätter medvetet gå rakt fram, ibland med en min som säger "jag går inte ur vägen för er; ni är inte ensamma på gångbanan".

Maria
1

Det märkligaste är väl ändå att de blir irriterade. Jag hade bett om ursäkt och känt mig väldigt dum.

/Maria

Dioramabyggare
1

#3: Jag håller med dig.

[PeterTM]
1

Egoattityden gör säkert att det är så man reagerar nuförtiden när man känner sig dum och klantig.

Maria
1

Hur har det blivit så?

/Maria

[PeterTM]
2

Gemenskap är ute, egoism är inne. Empati är kört, fota/filma istället för att hjälpa när någon olycka skett. Varför, jag vet inte, men kanske har det med elektroniken att göra till viss del. Föräldrar som sitter och surfar bredvid lekplatsen där barnen leker istället för att delta. Familjer som sitter i varsitt hörn med telefonen istället för att ha gemensamhetstid.

När även de som ska föregå med gott exempel beter sig som värsta parasiterna i samhället, är det kanske inte konstigt att folk gör likadant. Såg senast igår att Göran Hägglund tar ut A-kassa fast han har fyra jobb. Mycket vill ha mer och helvetet blir aldrig fullt brukade min mormor säga, ingenting kan vara mer sanning än så numera.

Maria
2

Ja det här med mobiler och barn har jag roat mig med att kolla på när jag åker buss och spårvagn och det är hjärtskärande ibland att se barn som försöker få uppmärksamhet från sina föräldrar.😕

/Maria

citytjejen
2

En del människor är så konstiga! En gång när cyklade så gick ett gäng människor framför mig och jag plingade. De vände sig om, tittade på mig, och sen fortsatte de att gå utan att flytta sig. Då ropade jag "ursäkta" och inget hände och först när jag skrek "men flytta på er" så gick de åt sidan. Vad är det med folk? 🤔

/Christina

Soligajag1
1

Det är helt sjukt som det har blivit , både i trafiken, när man cyklar eller promenerar ! 

Jag har skaffat mig en sådän där "tuta" som låter utav bara "sjutton" 😂 Vad ska man göra då, , ?? 

En gång när jag cyklade hem från jobbet , kom i en uppförsbacke, , ville inte stanna , så tutade jag, , grabbarna garvade sig fördärvade o gjorde "tummen upp" 👍

Jag skrattar åt den än idag!! 

Sen detta med föräldrar med småbarn och mobiler !! Hemskt att se, , man har sån god lust att gå fram till dem och säga nåt.

HH 🙂

aggeelin
2

#9 ja precis! Jag undrar också "vad är det med folk"! Om vanligt folkvett och trafikregler följdes skulle det bli så mycket lättare.

Sommarek
2

Tror också att det har med inställningen till att ha/göra fel att göra. Nu kan man inte bara erkänna att man hade fel och lära sig av det, utan man ska bortförklara och i värsta fall idiotförklara den som faktiskt har rätt, för att slippa känna sig själv dum…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Carmarino
1

När jag gick i låg- och mellanstadiet så hade vi trafikkunskap. Det fick man plats med i läroplanen på den tiden, så ni förstår att det är längesedan. 😉

Då fick vi träna väldigt mycket på hur man skulle göra när man fick möte, d.v.s. exakt vem som skulle gå/cykla lite fortare och vem som skulle sakta in, så att vi gick/körde på led istället för ibredd. Särskilt ute på landet var det livsnödvändigt att dels ha reflexer och dels flytta på sig för att inte bli påkörd.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

aggeelin
1

#13 och nu har de flesta glömt det. Här är det t ex ca 80 % som promenerat på höger sida. Vanligt med cyklar på vänster (t ex om de ska svänga längre fram).

Soligajag1
0

Måste bara berätta om detta .

Igår cyklade jag iväg till min arbetsintervju, , glad i hågen. 

på Hemvägen möter jag 3 st Somaliska kvinnor + ett barn, , dem gick i bredd , tror ni dem flyttade på sig fast  dem såg mig, , jag cyklade nästan på dem, , dem "kacklade" på sitt skråp!  o jag plingade , , alltså , vad är det för fel på dem??? 🤪

HH 🙂

Maria
3

#15 Du mötte med andra ord tre kvinnor och ett barn som inte flyttade på sig fastän du kom cyklandes.

De fortsatte att prata även fast du pinglade och så långt är jag med… Det är rentav farligt att bete sig så och man kan undra hur "folk" tänker.

Att de var somaliska eller "kacklade" på ett annat språk hör inte hit.

/Maria

aggeelin
1

Det är mycket modernt att gå på höger sida av vägen. Idag fick jag köra längst ut till vänster, fyra personer i bredd på en bilväg. Ja, det var ingen huvudled men ändå, och inte bryr de sig om ringklockan inte.

Soligajag1
0

#17  Nej ,  Du ser , , visst är det jobbigt!!

HH 🙂