Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 830 ggr
Maria
0

Schlagerfestivalen?

Ska ni titta på den svenska finalen ikväll?

Vi ska nog titta för första gången. Jag brukar se svenska uttagningen och det stora tävlingen.

Hur brukar ni göra?

/Maria

JMW
0

Vi har kommit överens om att titta ikväll. Även för oss första gången. Kan vara skoj när allt "skräp" är bortsorterat. Orkar inte med deltävling efter deltävling. 

Ska skära i ordning grönsaker och röra ihop en smarrig dipp till detta.

Sjuttan
0

Samma här. Kanske tittar ikväll, har inte sett deltävlingarna, men har sett Ove Törnqvist s låt, riktigt kul! Gladde mig igår åt att Let's dance börjat igen! Man kan se redan från början vilka som är lite stela o kantiga och nog inte hänger med till slutet, ingen nämnd! Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[PeterTM]
0

Jag tittar aldrig på melodifestival numera och sist jag såg något jag verkligen tyckte om var när Sarah Dawn Finer sjöng "I'm moving on" för ett antal år sedan.

Karmatarerskanise
0

Jag ska titta som vanligt.

Tarotstollan
0

Sitter här och följer som vanligt. Har redan röstat på min favorit, inte för att jag tror det bidraget vinner men jag har i alla fall skänkt en slant till hjälp.👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Karmatarerskanise
0

Jag röstade på bidrag 9

Maria
0

Jag har nog blivit gammal kanske men jag har redan bytt kanal haha

/Maria

JMW
1

Jaha så har jag då tittat på en Melodifestival. Faktiskt så röstade jag och tyckte som de flesta av svenska folket att Nano var bäst.

aggeelin
0

Vi tittar på inspelad version nu (snabbspolar en del) och tycker att det som är kvar nu är rätt ok.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Tarotstollan
0

Helt ok att Robin vann, den låten passar nog Europa och han kan komma högt i finalen. Det var ju en av de bättre låtarna!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

aggeelin
0

Jag tyckte nog att hans var en av de bättre - det kunde blivit sämre :)

Sjuttan
0

Det här var svårt. Tyckte det mesta lät likadant. Men okej för den som vann. Gamle Törnqvist fick väl faktiskt en poäng tror jag! Ha ha vad roligt! Det var första gången på många år som jag faktiskt såg Mello. Avstår dock i fortsättningen.

Oscar Wilde.

Maria
0

Är det någon som har en länk till vinnarlåten?

/Maria

Taggeman
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är Robin B.
Låten han ska bidra med utan fuck som han sjöng i första versionen.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

JMW
0
Maria
0

Å tack ska ni ha❤️

/Maria

Taggeman
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det här är Svenska folkets 1a.
Man får klicka på YouTube nere i hörnan för att lyssna på låten.
Eller på länken. https://www.youtube.com/watch?v=JB9eOhXytFE

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Maria
0

Nu har jag lyssnat och det var en schlager låt bland mängden tycker jag. Vi lär nog inte vinna med den.

/Maria

JMW
1

Hi hi lite roligt att du kallar låten och tävlingen schlager. Det är ju allt annat än schlagers. 😉

Maria
0

#19 Vad är en schlager då? Är det inte sådana där trallvänliga låtar som går hem hos många?

/Maria

Sjuttan
0

Det hette väl schlagerfestivalen från början.

Oscar Wilde.

JMW
1

Det är nog som Sjuttan skriver att det hette Schlagerfestivalen från början. Det blev ju ändrat till melodifestivalen. 

Ja inte kan jag då förklara ordet men jag skulle nog inte kalla det för schlagerlåtar. Det är väl mer pop i så fall.

[PeterTM]
0

Schlager är väl mest låtar som "Lyckliga gatan" från 60-talet? 😃

Maria
0

Haha, för mig är all typ av dansband och typ låtar som i "melodifestivalen schlager, Typ låtar som man kan sjunga med i.

Jag skulle t.ex kunna kalla ABBAs låtar för schlager.

/Maria

[PeterTM]
1

#25 Nä, ABBA är för poppigt för schlager i mina öron. Jag tänker på schlager som en egen klass, Klas Göran Hederström med "Det börjar verka kärlek banne mig"-typen 😃

Maria
0

Aha. Då har jag säkert missuppfattat ordet.

/Maria

Sjuttan
1

Tror att det kanske är en generationsfråga. För unga känns ordet annorlunda än för äldre. Å va tusan - det kvittar väl!

Oscar Wilde.

aggeelin
1

Jag tycker också att Abba är lättrallad schlager.

Carmarino
1

Det är nog inte alls fel att kalla det schlager. Åtminstone inte om man går efter definitionen i Heras länk i #23:
Begreppet schlager används också som ett samlingsnamn på den typ av lättsam populärmusik som förekommit bl.a. i Melodifestivalen och på Svensktoppen från 1950-talet och framåt. På senare tid har dock schlagermusik blivit mer eller mindre synonymt med specifikt musik från Melodifestivalen och Eurovision Song Contest.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[PeterTM]
0

Men vänta nu, jag sa inget om vad schlager är per definition, utan bara vad jag själv menar när jag kallar musik schlager.

Stallmima
0

Slutade titta på detta för flera år sedan, så nope kollar inte.

19sextio7
0

Var redan lite avig  när det ska vara så många deltävlingar och i slutänden så ska andra länder vara med och rösta inom vår melodifestival. Nah, då får det vara, rågen är måttat! I år bytte jag kanal helt enkelt.