Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettkärlek-och-relationer
Läst 1763 ggr
Maria
6

Pryd?

Jag har alltid varit så förvånad över hur öppna folk är med sitt sexliv. Det är absolut inget fel i det men för mig är det så enormt främmande.

Jag kan prata om sex och har inga problem med ämnet som sådant men när det kommer till mig själv så är jag oerhört pryd.

Det är ingen annan än min man och jag som har med detta att göra är min åsikt.😉

Hur är det med er? Är ni öppna när det kommer till sex?

/Maria

tk1971
2

Jag håller med dig. Det där är privat område. Och jag tycker inte det har med prydhet att göra, snarare integritet.

Carmarino
1

#0 Tycker samma som du. Har inget behov av att diskutera sexlivet med andra människor. Det kan ju också vara en generationsfråga, men även hur man är som person.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Wellcraft
3

Jag är inte ett dugg pryd men kan prata om mitt sexliv med folk om de vill det. Inga problem, kan vara intressant. 
Har en massa integritet, men ser inte sex som en stor eller hemlig grej.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Maria
2

Jag har ju jobbat flera år i populationsstudier bland äldre och vi hade en hel del sexfrågor med bland formulären och jag var så förvånad över hur dessa "gamla" människor hade sådan stor öppenhet att prata om sex.😮

Vissa valde givetvis att inte svara alls men de som svarade var hur öppna som helst.

Så jag tror inte att det är en generationsfråga utan snarare handlar om personlighet.

/Maria

Maria
3

Jag har för drygt ett år sedan opererat bort livmoder och äggstockar och fick frågan på återbesöket hur sexlivet fungerade.

Jag fick inte fram ett ljud😃 och fick förklara att jag helst inte ville prata om detta vilket gjorde att läkaren fick en rynka i pannan och jag gissar att han antog att det var problem😉

/Maria

Fransu
0

Håller med TS, jag pratar inte om mitt (och min mans) sexliv med någon. Det är privat helt enkelt.

Jag har ångestproblematik/depression och har flera gånger fått frågan inom vården hur mitt sexliv är. Lika jobbigt varje gång.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

JMW
0

Det har ju ingen med att göra. Jag har verkligen ingen lust att prata om vårt sexliv med andra.

Dioramabyggare
1

Jag är inte särskilt öppen med sådant som har med mitt sexliv att göra, och när jag pratar om sådant så gör jag det enbart med de som är mina allra närmaste vänner. Aldrig med släktingar eller med "ytligt" bekanta.

[Leifsdotra]
0

Håller med om att det är privat och känner mig inte bekväm med det samtalsämnet överhuvudtaget om det inte är med människor jag känner väldigt väl.☺️

Soligajag1
1

Hejsan Maria ! 

Visst är det ett personligt ämne , sex , men sen beror det på hur man är som person , tycker jag. Vi är ett tjej gäng som ses då o då, , där diskuterar vi vilt ( hemma hos någon) skrattar gott åt varann . Vissa blir alldeles röda i ansiktet , generade när vi sätter igång, oftast dricker vi lite vin eller Öl , , då kommer allt ut , , 🙂 

Jag kan prata om sex hur som , men självklart inte med okända sådär bara . Jag har en go´vän , kille , som jag pratar med om allt!! Det är så skoj att vara med honom , , vi skrattar och diskuterar. 🙂

HH 🙂

Maria
5

#10 Jag kan inte ens prata med mina allra närmaste vänner om det. Inte ens på den tiden jag drack både öl och vin😃

Skulle jag prata med någon väninna så skulle det ju per automatik innebära att jag lämnade ut min man också eftersom han är intimt förknippad med detta ämne för mig haha😉 och det skulle jag aldrig göra.

/Maria

Fridaaaa
0

Jag är inte pryd av mig :)
Visst, vissa saker har inte andra med att göra men att diskutera sex och sånt i  sig berör mig inte, så länge man inte går in på för mycket detaljer :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Soligajag1
0

#11   Jag förstår , , men allt det som sägs stannar innanför dessa dörrar , det har vi som "regel" ifall vi pratar om sex och vad det innebär. 

Tur vi alla är olika , , men jag tycker att det är som sagt  personligt , , alla har vi frågor i det ämnet , , vissa vill ha råd och så, , men idag kan man ju läsa på nätet om man har funderingar och så, , sen tror jag det är väldigt vanligt att folk i allmänhet inte pratar med sin partner om det ämnet .  

Jag tycker det är helt naturligt .  😉

HH 🙂

Maria
2

#11 Fast det är klart jag pratar med min man om det. Det är ju oss det handlar om😉

/Maria

Carmarino
4

Glömmer aldrig när jag var i Stockholm i början av 2000-talet, och gick in i en liten affär i Gamla Stan för att försöka hitta en födelsedagspresent till min mor. Det var bara jag och expediten i affären och hon pratade i telefon. Samtalen handlade om hennes förhållande och hon beskrev ingående hur sexet var. Hon kan inte ha varit omedveten om att jag var där, och att jag hörde allt hon sade, men hon ignorerade mig totalt.

Eftersom jag verkligen ville ha en present till min mor så väntade jag rätt länge, men hon vägrade avsluta samtalet så till slut var jag tvungen att gå. Stod inte ut med att lyssna på hennes berättelse om "penetrering" (hennes ord) m.m. längre. Hittade som väl var en annan affär där de var mer intresserade av kunderna än av telefonen.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Soligajag1
2

#15  Hej ! 

Där hade jag nog inte kunnat vara tyst utan sagt åt expediten lite fint , kan du inte ta det där samtalet sen efter arbetstiden slut .

Usch, , kan förstå att du gick ut därifrån. 😮

HH 🙂

Maria
2

#15 Ja fy attan😡

/Maria

Carmarino
1

#16 Det var svårt att hitta ett bra tillfälle att avbryta henne. Dessutom tyckte jag det var för pinsamt. Gick ändå omkring och försökte visa att jag var redo att handla (hade hittat vad jag ville ha), men hon bara vände sig om och låtsades inte se. Kanske var det för att sexlivet tydligen inte var särskilt bra, som hon hade ett så stort behov av att diskutera det med kompisen.

Eftersom min mor fyllde jämnt så hade jag tänkt handla för rätt mycket, men den affären gick de miste om. Å andra sidan så blev presenten jag till slut hittade, nog mer uppskattad än vad den jag hade hittat i den första affären hade blivit.

Funderade på att kontakta affären efteråt och berätta för dem att det inte var så lämpligt att deras anställda diskuterade sitt sexliv, istället för att ta hand om kunderna, men det blev aldrig av. Fast affären finns fortfarande kvar, så det har tydligen gått bra för dem ändå.

[PeterTM]
5

Jag håller med om att ens privatliv är just vad det låter som - privat. Jag han vara hur fräck som helst när det gäller ämnet, men jag vill absolut inte delge hur mitt eget sexliv ser ut. Jag tycker inte alls att det är att vara pryd, i min bok är det fullständigt normalt.

Att prata med andra människor om sitt privatliv däremot, tycker jag är att vara exhibitionistisk i överkant. Jag tror att det är jobbigt att höra för de flesta, "too much information" som det brukar heta. Pryd tycker jag att man är om man inte kan prata om sex alls, inte ens sin make/maka.

Maria
4

Då är jag inte pryd utan bara privat😉

/Maria

citytjejen
2

Tycker inte att man är pryd för att man inte vill prata om sitt sexliv med utomstående, snarare att man har integritet! Jag skulle aldrig diskutera min och min mans sexliv med någon annan än honom. Däremot så kan jag dela med mig av upplevelser osv från one night stands🙂😛

/Christina

angest
0

Jag har vänner som helt öppet sitter och berättar om hur deras sexliv är och vad dom gör. Jag blir ganska obekväm. Inte av att höra vad dom berättar men av att jag är rädd att förväntningarna ska vara att jag borde prata om mitt sexliv också, för det kan jag absolut inte tänka mig att göra. Men ingen har frågat om det. Bara att det känns lite dumt att dom gör det rätt ofta och jag aldrig

Tarotstollan
2

Jag kan diskutera sex med kompisar men inte med släkten och mitt privatliv är just mitt privatliv!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

aggeelin
1

Att vara pryd är väl något helt annat!

När jag var i sena tonåren hade jag en kompis som jag tyckte var pryd. Vi var t.ex. vid ett  bad. Jag bytte om underdel under en handduk och trixade på mig bikinibh. Hon gick långt, långt bort från badet och bytte om allt under en stor handduk trots att ingen alls kunde se henne. Jag minns att jag tyckte att det var totalt onödigt.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Agafia
0

Det att folk använder könsord osv. får mig att rysa . Där är jag pryd , prata om mitt sexliv gör jag absolut inte .

Karmatarerskanise
1

Har inga problem att prata om mitt sexliv med mina närmaste. Vi pratar om allt. Onani, one night stands och sex i förhållande. Tycker inte om att sex fortfarande är tabu för många 2017.

Maria
2

För mig är det absolut inte tabu och jag kan prata vitt och brett om ämnet som sådant men mitt privatliv är mitt😉

/Maria

Karmatarerskanise
0

Själv ser jag mina närmaste som en del av mitt (privat)liv. Därför är det inga problem för mig att prata om allt med dom. Vi är väldigt öppna och inte speciellt privata när det gäller något alls.

Maria
5

Då är vi väldigt olika.😉 

Mina närmsta jag har är min man, son med sambo och min bror och hans fru. Vi pratar om allt och jag kan t.om vara riktigt grov i munnen när det kommer till sex  men det är skillnad på om det handlar om mig själv. Jag skulle t.ex aldrig prata om min mans och mitt sexliv med sonen och jag gissar att han är tacksam för det😃

/Maria

penke
2

..
 jag märkte först, hur jag reagerade på ordet:  Pryd
 värderade
 är det "fint" vara det, eller ?
.
 att med vissa vänner, som ger utbyte o respekt
 kunna vara Lyhörd, nyfiken och få dela erfarenheter  om något
som ..kan vara så underbart, härligt och ..njutigt
 varför vara tyst om det man kan/får *dela*