Funderar igen ...
Ni som "känner mig" kanske minns att jag ibland funderar över "hur blir det såhär". Just nu funderar jag på trafiken igen. Jag tänker att trafikregler är till för att det ska fungera så smidigt som möjligt och att det ska bli så få olyckor som möjligt - dvs - trafikreglerna finns av en anledning.
Jag möter ofta personer som cyklar på vänster sida. Idag när åkte med bilen från jobbet så mötte jag en tjej som cyklade på vänster sida, bara sådär och jag såg i backspegeln att hon fortsatte så. Jag blir alltid så förvånad när det är något som är tvärt emot vad jag förväntar mig. Sen var jag till mataffären. När jag svängde in där mötte jag en kvinna som genade över vägen (där det inte naturligt är en passage) och så fortsatte hon på vänster sida. Jag var till Åhléns och lämnade tillbaka gardiner som jag ångrat mig på. När jag stannade för riktigt rött ljus fortsatte bilen till vänster om mig att köra.
Är det bara jag som lägger märke till sånt här? Jag tycker att det händer så ofta och det är som att de som gör konstiga saker tycker att det är helt naturligt. Har du sett något?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
När jag själv promenerar tycker jag att det är naturligt att promenera på vägens vänstra sida så att jag ser bilar och cyklar som kommer emot mig. Det sitter så hårt inpräntat i mig efter alla år. Jag ser att jag snart är ensam om att gå på vänster sida. För mig som cyklist/bilist är det jobbigt när gångare går med ryggen mot mig på den sida jag kör - jag vill se att de ser mig. Har hört och läst om gångare som är irriterade på bilar/cyklar "att de kommer tyst och inte håller ut ordentligt - cyklisterna borde ju ringa innan de kör om".
Klart man går på vänster sida. Jag tycker det är förfärande hur folk beter sig i trafiken.
/Maria
Varenda gång en cyklist plingar för att köra förbi mig som går, så brukar jag säga "tack för att du plingade, så jag hörde dig"!
Jag är irriterad för att inte alla cyklister har ringklocka och ljus på sina cyklar.
En sak som också irriterar mig är att så många bilister kör i så hög fart fram mot övergångsställen och sen de sista 5 metrarna ställer sig på bromsen. Jag vågar aldrig gå över innan jag ser att de börjar sakta in och visar att de sett mig.
I en stad blir man till slut så van att inte lita på något så det blir en vana att bara lita på sig själv i trafiken.😉
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Ögonkontakt är viktigt tycker jag.
/Maria
#0 ojojoj, , , Det va väl längesen folk brydde sig om att ta hänsyn i trafiken, , i gångbanor, , cykelbanor mm. tycker jag.
Jag kan berätta en episod som hände mig ;
Jag skulle ta en promenad på morgonkvisten , jag gick på gångbanan ( jag går alltid på vänster sida , såklart) det sitter liksom i huvudet .
Jag kommer till ett övergångsställe och ska precis gå över , då kommer det en polisbil i hög fart , tror ni han stannar . . bromsar in i hög fart , , några millimeter från mig, , o jag tittar in i bilen och sätter upp handen , då vevar han ner fönstret och säger : Jag ber om ursäkt , jag såg inte övergångsstället . Jag kokar inuti men tyglar min ilska och säger bara , , Tackar och går vidare .
Va sjutton alltså , , detta övergångsställe är det första man ser när man svänger in på gatan , , skulle man inte se det då eller? Han babblade säkert med sin kollega och la inte märke till mig som korsade övergångsstället . 😈
Jag va så arg när jag fortsatt o gick att jag va tvungen o sätta på mig mina lurar och gå i rask takt till hårdrocken !!!! 😡
HH 🙂
År jag ute o cyklar nu ? Jag har lärt mig att om du går på en trottoar eller gångbana håller du till höger , går du i vägrenen eller på sidan av en väg utan trottoar ska du gå på vänster sida så du möter trafiken . Någon som vet om det stämmer eller inte ? Förvirrande 😳
Jag går/cyklar på olika sidor beroende på hur situationen ser ut. Jag bor till exempel så att jag måste korsa en stor väg med mycket tung trafik för att ta mig till buss, affär o.s.v. På andra sidan av denna stora väg ligger en mack på vänster sida om man kommer hemifrån mig och på högersida ligger en vändplats. Då macken är extremt välbesökt och det kommer/lämnar bilar därifrån ca var 10 sekund så väljer jag därför att gå/cykla på höger sida när jag ska "ner på byn", när jag ska hem tar jag också höger sida(alltså sidan mot macken) då det är mycket tung trafik och personbilar i hög hastighet som kommer och svänger in från den stora vägen=livsfarligt att gå på vänster sida om man kommer från byn. Dessutom är det stopplikt om man ska ut ur byn så jag står på "trottoaren" som delar infart/utfart och väntar på att gå/springa över den större vägen. Det är väl dock specialfall och om jag är närmare "civilisationen" där det faktiskt finns gång/cykelbanor så håller jag mig så nära kanten jag kan när jag går för att inte blir påkörd(galen cykelstad) och om jag cyklar så får man ta det långsamt och sicksacka mellan alla människor eftersom de går med lurar i öronen och inte ser sig om när de går, helst går de mitt i vägen också.. Kan dock erkänna att jag inte plingar om jag kör om någon som går längst till vänster på gång/cykelbanan och resten av gång/cykelbanan är tom på folk, då cyklar jag bara så lång som möjligt från personen. Upplever ofta att om man plingar i sådana lägen så blir personen chockad, vänder sig om och går ut mer i mitten på vägen = är mer i vägen än om jag inte plingar. Dessutom går ju typ alla med lurar i öronen och hör inte att man plingar fören man är 1 meter bakom dem..
# 7 Hejsan !
Ursäkta men nu blev jag alldeles vimsig i skallen av dig , o ditt gående , cyklande , ,
Detta gäller för gående
Enligt trafikförordningen ska gående, dit även spark-, rullskid- och rullskridskoåkare räknas, gå till vänster i färdriktningen när man använder vägren eller körbana. Däremot finns inga regler för vilken sida man ska hålla sig till på en trottoar, gångbana eller kombinerad gång- och cykelbana.
Lokalt kan det finnas föreskrifter som då är utmärkta med vägmärken.
I vissa städer finns oskrivna, men bestämda, regler om vilken sida man bör gå på.
Källa: Transportstyrelsen (TT)
Detta stod på nätet .
HH 🙂
När jag cyklade hem från jobbet för en tid sen … kommer en bil från en liten sidogata. Den "sladdar" att trots att det är trångt och dålig sikt och hamnar på vänster sida. Den fortsätter på vänster en bit och parkerar sen där. Var det kanske en ung buse? Nej, en bil från kommunen med personal från hemtjänsten!
#9 Visserligen är hemtjänsten hårt belastade men sådant är ju oacceptabelt.
/Maria
#10 Jag kallar det för en generationssjukdom. Här kommer jag o jag gör vad jag vill, säger vad jag vill o parkerar var jag vill. Det är så mycket sådant nu för tiden. Det gäller hela världen. 😕
#11 Ja, så har hört en del säga när någon pratat om "hur det ska vara" - men såhär gör jag och det får du bara ta! Hmm, känns inte så smart/bra.
Om det varit någon där på den vänstra sidan kunde den blivit påkörd, inte så lätt att undvika.
Vill man få igång mig i en trafikdiskussion så kan vi börja diskutera rondellkörning, eller rättare sagt cirkulationsplatskörning som min 16-åring så vänligt påpekat ett antal gånger. Rondellen är det runda i mitten, som vägen går runt och där ska man ju aldrig köra 😃Cirkulationsplats heter själva "korsningen" som helhet.
Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att göra rätt - blinka till höger när du ska ut ur cirkulationen - man behöver aldrig blinka till vänster! Tänk som om det var en vanlig fyrvägskorsning helt enkelt. Sedan blir det ju mer invecklat om man har flerfiliga cirkulationsplatser förstås, men principen är samma.
Om det är som jag tror gäller inte gångreglerna lika för alla länder. Jag minns en mörk kväll som min man och jag vandrade längs en 3 km lång väg i Tyskland. Vi gick på vänster sida för att kunna möta och se trafiken och varenda bil tutade på oss!
♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com
👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com
🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.
#13 Även om man inte behöver göra det så brukar jag faktiskt blinka vänster om jag ska "nästan runt" cirkulationsplatsen. Det gör jag av hänsyn till mina medtrafikanter, så att de ska veta att jag ska svänga och inte köra rakt fram. Tycker själv det underlättar när andra gör det.
Sedan blinkar jag självfallet höger när jag nått så långt i cirkulationsplatsen att jag passerat avfarten innan den jag ska köra av på.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#15 Ja, det kan absolut vara bra att göra. Men det är ju inget måste. Men jag undrar hur många gånger jag stannat på väg in i en cirkulationsplats bara för att upptäcka att bilen jag väntade på svänger ut ur den utan att blinka ut
#16 Ja, det händer väldigt ofta, och det är lika irriterande varje gång. Det verkar som om det är alldeles för många som inte vet att man ska blinka när man kör ut ur cikulationsplatsen.
Hittade en bra instruktion om cirkulationsplatser och vad som gäller. Bl.a. står det Transportstyrelsen och Polisen är mycket tydliga med att man alltid ska blinka höger vid utfart.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#8 förstår att det var svårt att förstå, hade feber när jag skrev det ;) Men i stort sett beror det på hur vägen och trafiksituationen ser ut. Ibland är det mer passande att gå på höger sida än det är att gå på vänster helt enkelt, precis som det ibland är lämpligare att cykla på vänster sida istället för höger. Dock har jag alltid extrem koll på min omgivning och släpper alltid fram andra trafikanter/fotgängare.
#2, #4:
👍
Just när det gäller den så kallade zebralagen, så förhåller det sig enligt gällande statistik så, att 7 % av samtliga trafikanter inte ens känner till den. Majoriteten av de övriga övertolkar lagen.
Övertolkning sker dels genom att lagen enbart gäller på obevakade övergångsställen, den gäller absolut inte på gatan där det inte finns något övergångsställe. Där är det lika korkat att gå över som att korsa tågspåren (en 68-årig man dog idag i Hallsberg för att han ville gena över spåren). Dels att bilist har väjningsplikt när gångtrafikant har klivit ut på övergångsstället eller förbereder sig för att kliva ut.
I alla övriga situationer gäller ögonkontakt för att båda parter ska komma överens om vem som ska köra/gå eller inte. Zebralagen kan alltså inte tillämpas om en person står och pratar i mobilen med ryggen mot övergångsstället och sen bara kastar sig ut fastän det kommer en bil, även om alla bilister självklart måste iaktta extra uppmärksamhet och hålla låg hastighet vid passering av övergångsställen.
Statistiken visar också att, sedan zebralagen infördes 1998, har fler påkörningsolyckor skett än innan lagen infördes, dvs lagen är vansinnigt korkad ur flera synvinklar, dels att statistiken visar att fler olyckor sker, dels ur miljösynpunkt där bilarna borde ha så få stopp som möjligt och dels rent praktiskt, för vem har lättast att stanna, en gångare eller en bil, särskilt om halka råder?
Ytterligare en trafikfaktor som införts nyligen i många städer är ur miljösynpunkt helt förkastlig, nämligen att stadsbussarna inte har fickor vid hållplatserna längre, utan stannar i körbanan. I Uppsala har jag sett tre bussar stå och släppa av/på passagerare med fler än 50 bilar på tomgång bakom. Idiotiskt.
#7 Samma trafikregler gäller för samtliga fordonstyper, den enda skillnaden är att bötesbeloppen för cyklister är ungefär hälften av vad de är för bilister. Att cykla mot trafiken är juridiskt sett likställt med att köra bil mot trafiken. Samma sak om man cyklar på en gångbana, det är ur lagens ögon likställt med att köra bil på gångbanan.
Det finns ev anledning till att det finns trafikregler. Men ibland blir det fel som zebralagen som får folk är kliva ut varsomhelst
Apropå cirkulationsplatser och blinkning…
Jag kan ju säja att jag INTE tillhör den procent som inte blinkar i Västervik. Jag brukar säja att Västerviksborna nog är sämst på detta men det finns ju en sämre.
http://www.expressen.se/motor/fler-an-fyra-av-tio-struntar-i-blinkers-i-rondell/