Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 732 ggr
Maria
1

Släktforskning?

Jag som många andra har funderat många gånger på att släktforska. Har ni funderat eller rentav börjat släktforska?

Här kommer en länk från tidningen Idun där det är en bild på min mormor som var en av tre små töser som föddes 1900 på Orust.

Om ni skrollar ner till sidan 5 så kommer ni till bilden och det korta texten.

http://www.ub.gu.se/fasta/laban/erez/kvinnohistoriska/tidskrifter/idun/1901/pdf/1901_15.pdf

Förmodligen var de enäggstrillingar för de var identiskt lika. Jag har bara träffat den ena systern men jag minns att jag inte visste vem som var mormor förrän de började prata.😉

(Sorry om jag har skrivit om detta innan men jag kan inte hitta något i alla fall.)

/Maria

Aleya
0

Jösses det är ju otroligt ovanligt med enäggstrillingar. Jag vet att någon har släktforskat men jag har aldrig sett nått. Det påstås att vi är släkt med Fredrik Reinfeldt. Men jag vet inte om detta är sant. Men det hade varit kul om jag visste hur man gör.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
0

#1 Vi har ju inga belägg för att de var just enäggs men med tanke på att de var så identiska så känns de rimligt.

/Maria

Aleya
0

#2 ne helt klart. Men ändå ovanligt att få så många som tre om än det är treäggs. Nu är det ju vanligare med ivf att det kan bli så. Men det är ovanligt ändå. ☺

Medarbetare för Julen

Maria
1

#3 Ja, deras mamma var över 40 så det lär ha varit en överraskning och de föddes hemma i ett litet torp utan några bekvämligheter.

/Maria

Aleya
0

#4 ah. Det kan ju förklara en del. Det är vanligare att äldre kvinnor släpper fler ägg. ☺ men helt fantastiskt. Och sen att inte veta om att det är trillingar man bär på. Så det måste ju varit en överraskning. ☺

Medarbetare för Julen

Maria
2

Mormor berättade också hur kul de hade med killar i tonåren. De lurades en hel del och till slut fattade väl killarna att de var två likadana tjejer men det tog lång tid innan de fattade att de var tre😃

/Maria

Tarotstollan
0

Min mormor var med i en släktforskningsgrupp och forskade om sin släkt. Jag har dessa 5 överfulla pärmar här. Tyvärr när de städade ut huset efter mina morföräldrar, så kastades massor av dessa släktpapper som aldrig blivit insatt i pärmarna, för de var "skit" och inget att spara på enligt min mamma och hennes syskon.
Har flera gånger funderat att registrera mig inne på Ancestry men jag gillar inte att lägga upp mitt namn och personnummer, då jag egentligen inte riktigt vet hur det fungerar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Aleya
0

#6 hahaha ja det kan jag ju tro att dom hade kul med. Att luras. 😂 Jag hade blivit så full av skratt om någon gjort så med mig. #7 trist att folk anser att vissa saker är bara skräp. Men du kanske kan gå med i den där gruppen på fb och höra om det finns annat man kan göra än ancestry.

Medarbetare för Julen

Tarotstollan
0

#8. Jag är inte med på Fb och dessutom tycker jag att skall man göra så stort arbete så skall man ju hinna och orka engagera sig i det också. Inte bara 5 -10 minuter åt gången. Det lär nog ta tid ändå…

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mirinda
1

Vilken härlig gammal tidning!🙂 Jag kunde inte låta bli att läsa de gamla annonserna och spåna runt lite i artiklarna.

Nog är de enäggstrillingar. De är ju så lika. Kul att ha något sådant sparat.

Jag vet att det finns en person i mammas och en i pappas släkt som forskat och hittat anfäder en bra bit tillbaka. Men jag har ingen kontakt med dem som grävt i arkiven (avlägsna släktingar), så det enda jag hittills fått reda på är sådant som andra i båda släkterna berättat. Jag skulle väl kunna söka reda på dessa släktforskare för att få veta mer. Att själv sitta och släktforska känns inte aktuellt.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Rhonda]
0

Jag släktforskade 2005-2015. Jag är den enda i familjen som är intresserad.  Jag hade prenumerationer på ancestry.co.uk o fick jätte mycket info från andra t.o.m ett okänt foto av mormors mormor som var född i London 1839. Jag slutade eftersom jag inte kom längre.

Allt är sparat på usb:n (släktträdet, dokument, foton, födelse-, giftermåls- o dödsregistreringar) o kopior har jag skickat till mina syskon o mina barn. Usb:na är förvarade i mitt brandsäkra skåp.

Farmors farfar kom från Zürich o emigerade till Adelaide. Jag har mejlat genealoger i Zürich o frågat hur mycket det skulle kosta att söka efter hans släkt. Det är jättedyrt - för dyrt för mig 😕

Jag gjorde släktträdet för en dam i Arizona vems mormor var född här utanför Nybro.  (Tyvärr så låg någon annan i graven här). Efter ett tag lärde jag mig läsa de gamla svenska kyrkböckerna o husförslängderna. 

Det är så roligt att släktforska! 

Vänta inte! Sätt igång! Lägg upp släktträdet (så mycket du vet om) på ancestry.se . (gratis 2 veckor). Jag lade upp min gubbes där o fick matcher!

Viktigt! Gå hem till äldre släktingar o be de tala om vad alla heter som finns på gamla foton.

[Leifsdotra]
1

Jag har släktforskat lite via ancestry.se. Om man har betalabonnemang så får man tillgång till rätt mycket info, men det har jag inte haft. Däremot hade min man en sån prova-på-månad och då kunde han söka åt mig så vi kom en bit bakåt. 

Vi hade pratat om att släktforska lite till och från i nåt år. Sedan åkte vi på influensa samtidigt och var sjuka rätt länge. Båda två var för hängiga för att göra annat än att ligga i soffan, men inte så dåliga att vi bara sov. Så då körde vi igång. Jag har namn och födelseår på en manlig släkting till min morfars far. Den mannen var född 1727, och jag har namn (men inga årtal) på hans föräldrar också. Jag tycker det är jätteintressant 🙂

På min mans sida kom vi ända tillbaka till en ättling på hans morfars mors sida som var född 1560!

De flyttade inte runt speciellt mycket förr i tiden, möjligen hittade man sin käresta i grannbyn…

Har funderat på att ta upp det här intresset igen, men det hinns aldrig riktigt med. När jag blir pensionär kanske 😃

Aleya
0

#12 hur långt bak måste man ha info om släktingar för att kunna forska?

Medarbetare för Julen

Carmarino
1

#7 Det finns annat än Ancestry att använda sig av. Har själv inget abonnemang där, trots att jag började släktforska för 20 år sedan. Tycker det är irriterande att jag måste uppge mitt kortnummer även på de s.k. prova-på-perioderna som är gratis. Man måste själv hålla reda på när perioden är slut, och då meddela att man inte vill fortsätta. Missar man det, så drar de pengar för abonnemanget utan att fråga.

Jag använder mig därför mest av ArkivDigital och Riksarkivet SVAR. Dessa kostar också pengar, men man får påminnelse när det är dags att betala abonnemanget, och om man inte gör det händer inget mer än att man inte kan logga in.

Ett bra ställe att börja är på http://genealogi.se/, som är Sveriges släktforskarförbunds webbsida. Där finns bl.a. "Kom igång, för nybörjaren" med massor av tips hur man går tillväga. Fast släktforskning är en tidskrävande hobby. Vet inte hur många gånger jag sagt till mig själv att "jag ska bara kolla den här uppgiften", och sedan upptäcker man att det gått 3-4 timmar. 🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[Rhonda]
0

#14   Man måste själv hålla reda på när perioden är slut, och då meddela att man inte vill fortsätta. Missar man det, så drar de pengar för abonnemanget utan att fråga.

Detta hände mig en gång o jag ringde o pratade med dem o fick tillbaka alla pengarna minus de få dagarna som abonnemanget hade fortsatt på. 

Jag frågade varför pröva på perioden inte löpte själv ut o hon sade att folk inte ville ha det så. (ancestry.com). 

Jag satt hela dagarna när jag släktforskade o till slut blev det så att när jag vände mig till ett familjmedlem o skulle säga något satt släktnamnen så fast i huvudet efter så många timmar att stackars familjen blev kallade för de namnen 🤪 😂

Carmarino
0

#15 Då är det nog folk på Ancestry som inte vill ha det så, för jag har inte hört en enda av de användare jag pratat med säga att de vill att abonnemanget ska fortsätta utan att de fått chansen att välja själv. 🙂

De andra tjänsterna jag abonnerar på har som policy att de skickar ut ett mail i god tid med ett erbjudande om förlängning, och då oftast till rabatterat pris. Om man då inte tecknar abonnemang så slutar tjänsten att fungera. Tycker det är mycket bättre.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Intehärutandär
1

Vi har redan forskat på mormors mor och far samt på morfars sida. Håller på att skriva in mormors far som bott 500 år i samma stad. Min födelsestad. Ja, inte vart han 500 år 😃 - men släkten har stannat sedan staden grundades av Kungen. Kommer nog aldrig flytta tillbaka, men staden finns i mitt hjärta och betyder mycket för mig. Där kan man knata runt och se på hotellet från 1600-talet och veta att vår släkt byggt det. Eller många andra hus, vägar och träd. 

Håller nu på att spåna på en ingift släkting som avslöjade lite familjehemligheter då han avled.

[PeterTM]
0

Min gamla faster som nu är 87 år, hade en skolfröken som forskade på min släkt och kom ända tillbaka till den lilla by i Vallonien som vår anfader lämnade för att arbeta i de norduppländska bruken i början av 1700-talet. Själv har jag aldrig varit speciellt intresserad av släktforskning.

Totum
1

Jag har forskat i många år på ett forskarcentrum. Har forskat på både min mors och min fars sida och funnit mycket intressanta uppgifter. Forskat på båda sidor ner till 1500-talet 😊