Kvarsittning
Kom att tänka på min skolgång och att vi då hade kvarsittning.
Tre anmärkningar ledde till kvarsittning i en timma då vi fick skriva skolans ordningsregler om och om igen.
Hur är det idag?
Har ni varit med om kvarsittning?
/Maria
Inte jag personligen, men jag har för mig att det var några av de busigaste killarna i klassen som fick kvarsittning. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Det har inte funnits kvarsittning på någon av dom tre skolorna jag har gått på.
//Jessie
Jag minns när jag gick på högstadiet 7,8 och nian. Då var det avsatt en dag i veckan för detta och jag satt kvar varje vecka🤫Jag minns att min mamma var förtvivlad. Hon ville ju att jag skulle vara så ordentlig och "fin"
Jag vet inte hur många hundra gånger jag skrev den skolans ordningsregler😃
/Maria
Jag vet att man hade kvarsittning på min skola under högstadiet men jag hamnade aldrig där så jag har ingen aning om vad man gjorde där (det var början av 00 talet)
l'm back
Vi hade "sittning" som straff i högstadiet, samma system där med de tre prickarna. Först var det upplagt som kvarsittning en timme efter skoltid, på fredagar tror jag. När det inte hade någon effekt blev det istället en timme innan skolan startade (alltså ca 7.00-8.00) på rektorns kontor.
Jag var otroligt timid i högstadiet, så jag råkade aldrig ut för detta själv, men några tjejer i klassen satt nog mer eller mindre varje vecka.
SE*Simbelmynes
Med tanke på hur fruktansvärt gapiga en del klasser är, eller åtminstone någon grupp i klassen, borde kanske kvarsittning återinföras. Jag tycker också att den som inte kan hålla tyst nör det ska vara tyst i klassen och får kvarsittning, ska ha med sig en handskriven lapp till sina föräldrar med texten; "jag har skrikit och gapat i klassen idag, så jag fick kvarsittning".
Kan inte minnas att det fanns kvarsittning när jag gick i skolan 65-74 och det kunde ha med att göra att många elever åkte med skolskjuts och då inte hade möjlighet att komma hem om de fick sitta kvar!🤔
Däremot vet jag att det fanns tidigare än 1965.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Det här var på 70-talet i Göteborg och vi åkte spårvagn😉
/Maria