Driftstörning
Jag skriver detta från mobilen vilket jag tycker är så svårt. Helt plötsligt blev teven utan kontakt och även datorn. Testade med vad man ska göra först som att dra ut modemet men det funkade inte. Inte nätet på mobilen heller. Jag ringde sonen som kollade att det var driftstörning i vårt område fram till klockan 16 ungefär. Så låst man blir. Sonen guidade mig så att jag kunde koppla bort Wifi på mobilen så att jag kunde komma ut på nätet. Tur att man har barn som kan hjälpa. Hur känner ni er när ni är bortkopplade från omvärlden?
/Maria
Jag känner mig naken då.
Jag tycker det är rogivade att inte vara uppkopplad eller kunna bli nådd dygnet runt, har inte ens internet i mobilen och det händer att jag lämnar mobilen hemma. Min man var alltid stressad och hade svårt att sova, han satt jämnt och pillade med sin jobbtelefon till sist sa jag att den där stannar på jobbet. Han köpte en vanlig enkel mobil som man bara kan ringa på med. Efter att ha testat ett tag kom han fram till att det var bra för honom han kan sova bättre, de svarta ringarna runt ögona är försvunna och vi har det mycket bättre ihop så han har fortsatt lämna jobbmobilen på jobbet.
#2 Jo att man kan bli stressad av en jobbtelefon dygnet runt kan jag förstå.
Jag tänkte mer på de där vardagliga sakerna som att skriva här på iFokus, läsa tidningen, se på TV, spela spel osv.
Jag tänkte ringa Bredbandsbolaget, som vi har, men kunde inte googla fram något telefonnummer och jag hittade inga gamla papper från dem heller. Telefonkatalogen är ju ett minne blott😉
Jag kände att det blev totalstopp så att säga😃
/Maria
Är det inte detta numret? https://www.bredbandsbolaget.se/kundservice/kontakta-oss/ Bra att ha såna numer uppskrivna.
Internet kan jag pilla med hemma, idag tvättar jag och behöver lite tidfördriv emellan, men annars kan jag klara mig i många dar utan internet. Har en vanlig TV och så finns det böcker. Men klart var bra att ha internet då man var sjukskriven och inte hade ork ta sig ut från lägenheten så ofta.
#4 Absolut. Jag har redan lagt in numret.😉
Sonen kunde se på deras sida att det var driftstopp i vårt område.
Nu vet jag ju dessutom hur man kopplar bort "wifin" från telefonen till nästa gång.
/Maria
#5 Det här med böcker blev också problem då jag hade tänkt att låna e-bok idag😃
/Maria
Nu blev inte driftstoppet mer än två timmar och det var ju skönt.
Nu vet jag hur jag ska göra nästa gång det händer.
Om jag kommer ihåg🤔
/Maria
Jag har envisats med att behålla det fasta telefonabonnemanget, just för att förebygga att jag inte kan sätta mig i kontakt med omvärlden när det strular med mobilnätet. Visst är det billigt att ringa mobilt och ringer man via datorn kan man t o m få det gratis om jag är rätt underrättad. Men om bredbandet lägger av, hur ska man då kunna ringa supporten?
Kanske är jag bara gammaldags. Jag har inte internetbank heller, för jag litar inte på att det är säkert nog. Dessutom stör jag mig på att man ska betala avgift för att utföra jobb som bankgirot/postgirot gjorde gratis förr.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
De få gånger det hänt så är det telefonen som krånglat och då får jag panik direkt, eftersom det bara är mobilen som funkar något sånär och den har jag så lite pengar kvar att ringa på så det skulle inte funka om det är något viktigt.
Det blir liksom kortslutning i huvudet, innan jag kommer på att jag kan gå till en granne och ringa om jag måste.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Nja, det är klart att det är jobbigt om jag gör något på datorn just då, betalar räkningar till exempel. Då är det frustrerande om det bara lägger av, men annars bryr jag mig inte så mycket. Bara gå ut och göra något annat istället. Om telefonen lägger av skulle jag inte märka den dagen, men kanske dag två 🙂
#9 Jag har ingen fast telefoni längre och jag har inte saknat det ett smack får jag säga.
Nu var det bara TV och bredband som hade driftstopp hos mig så jag kunde lätt ringa sonen som hjälpte mig.
Jag har också stor glädje av Skype. Min bror och svägerska befinner sig halva året i Spanien och det är ett bra och trevligt sätt att hålla kontakt tycker jag då man faktiskt kan se varandra när man pratar.
/Maria
#12 Jag menar både den fasta och min mobiltelefon 😉
#13 Oj jösses.
Jag skulle få fnatt om jag visste att jag inte kunde få kontakt med nära och kära.
Jag är så orolig om jag inte skulle gå att få tag på om ex. sonen vill mig något. Hade det då hänt något så hade jag grämt mig enormt.
/Maria
#14 Nja, jag har bara telefonen till att svara på om någon söker mig. Ibland ringer jag själv också, men inte ofta, så om telefonen skulle vara knäpptyst ett par dagar skulle jag inte reagera alls. Det är ju bara nånstans runt 15 år sedan jag inte hade någon mobiltelefon alls, jag led inte av det då och gör det inte heller idag om den skulle lägga av. Det är mest frugan som blir orolig om jag inte kan nås. 🙂
Haha.Jag förstår din fru.
/Maria