Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: dagens-hälsning
Läst 510 ggr
Maria
0

Godmorgon söndag 8 januari

Godmorgon på er.

Hur har ni det ute i "stugorna"?😉

/Maria

Agafia
0

God Morgon 😊

Maria
0

Nu har vi tänt en brasa och det känns fortfarande så lyxigt eftersom det bara är andra vintern med kamin.

När sonen var tonåring så bodde vi i en gammal lägenhet som var svinkall. Där fanns en öppen eldstad och jag minns att sonen och jag vissa vintrar sov i det rummet för det var så kallt i våra sovrum😉 Tänker man tillbaka så var det väldigt mysigt.

/Maria

[Leifsdotra]
0

Eldar och tvättar idag! Mannen snickrar och tonåringen sover. Ska skaka liv i honom strax, det är sista sovmorgonen på jullovet idag. Samma sak varje lov, ska man väcka den i skaplig tid varje dag fast det är lov? Ska man börja väcka lite tidigare för varje dag de sista dagarna, eller ska man ta dagen som den kommer tills man faktiskt måste upp tidigt? Vi har valt det sistnämnda varianten, den var som är bäst är antagligen individuellt.

Maria
0

#3 Vår son var alltid morgonpigg som tonåring så jag har aldrig haft det problemet😉

Däremot hade han problem för han gick och väntade halva dagarna på helgerna för att någon kompis skulle vakna😃

/Maria

Mirinda
0

#3 Vi har samma funderingar som ni kring tonårssonens dyngsrytm. I år började vi jullovet med en sen fast läggtid.Men till slut orkade jag inte kolla att han fått av alla skärmar och faktiskt låg i sängen. Så vi lät honom vara uppe så länge han ville efter nyår. Nu håller vi på att försöka vrida dyngsrytmen rätt stegvis. Han är bara så förtvivlat skicklig på att hitta på nåt som försenar sänggåendet. Vill han så kan han hålla sig vaken till 4-5 på morgonen. Ibland har jag lust att säga: skyll dig själv. Men när skolan börjar (tisdag) så vill jag inte få medd från dem om att sonen dykt upp 2 tim försent eller somnat med huvudet på bordet. För övrigt ska vi storhandla idag och jag sköter fortfarande marsvinets sårvård och övrig rehab.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[PeterTM]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

God eftermiddag 🙂

Vi har perfekt temperatur här, minus 8 = inga saltbilar 😉 Vi har varit ute pojken och jag, han skottade för det hade snöat några cm igen under natten. Dottern och frugan är på kattutställning i Ransta utanför Uppsala.

Jag ägnade lång tid till att med barkspaden hacka loss massor av is runt spillvattenbaljan under luftvärmepumpen. Det har tydligen varit fuktigt, för baljan var överfull och allt hade frusit till is. Dessutom hade isen svallat över så att baljan var fastfrusen i pumpställningen. Det tog gott och väl en halvtimme innan jag fått loss baljan och bytt till en tom.

Vår pojke har sabbat dygnsrytmen helt och hållet under lovet och ibland gått och lagt sig 6 på morgonen. Han är väl medveten om problemet och har satt upp ett schema för att komma i fas till tisdag när skolan börjar. Han håller det faktiskt, riktigt imponerande. Igår gick han upp kl 10, idag kl 9 och imorgon ska han gå upp 8 så att han kan gå upp 7 när det är dags för plugget igen. 👍

Bilden är från den 27 december, då var det inte så mycket snö som nu, men tillräckligt för att kriga med 😃

aggeelin
0

#6 vilken tur är han är så medveten om att återgå till vanlig dygnsrytm! Vad har han gjort hela natten? Spelar spel?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Leifsdotra]
0

Min tonåring har varit uppe och spelat ibland, men mest kollat på tv/film med oss som också förskjuter dygnsrytmen lite vid ledighet. Och så har han stort sömnbehov precis som jag själv hade ända fram till 30-årsåldern. Sen började det vända, men jag behöver fortfarande mer sömn än min man.

[PeterTM]
0

#7 Han spelar me kompisar, interaktiva spel där man kan spela ihop fast man är hemma, ibland är han hos någon på LAN. Han är mycket filmintresserad och tittar mycket på film, dessutom med en helt annat approach än vi övriga i familjen. Han kollar allt, hur saker och scener är lösta tekniskt och lyssnar noga på filmmusiken, kollar hur både regissör och producent har lagt upp detaljer och scener.

aggeelin
0

#9 Spännande sätt att se på film, han kanske ska bli regissör eller så?

[PeterTM]
0

#10 Det finns med i framtidsvisionerna 😉

aggeelin
0

#11 kul med tankar om framtiden!

[Leifsdotra]
0

#9 Det låter som våra söner har en hel del gemensamt! Min äldsta (16 år) vill helst jobba med att göra specialeffekter till filmer och när han ser på film är det ofta det han fokuserar på, vilken teknik de använt osv. Han ser gärna bra filmer minst 2 ggr, en gång för att fokusera på handlingen och en gång för att fokusera på hur den är gjord.

[PeterTM]
0

#13 Ja, det finns beröringspunkter. Vår kille är också 16. han kollar allt, även gamla berömda filmer som exempelvis Citizen Kane och To Kill a Mockingbird. Oftast vill han ha sällskap och det kan ibland bli lite tradigt. Citizen Kane är urtrist, men innehåller filmtekniska nymodigheter som aldrig hade visats tidigare på den tiden.

Han missar aldrig Oscarsgalan och läser alla filmrecensioner han kommer åt. Han ser värden i filmer som både jag och frugan tycker är supertrista. Vi ser bara plotten, han ser allt det andra också.

To Kill a Mocking Bird borde alla människor se, den är fantastiskt bra och budskapet viktigt även idag,  jag vill minnas att den är från 1963, svartvit förstås (på fler sätt än ett).

Agafia
0

Började tyvärr dagen med irritation 😕 Ringde ett samtal o morrade ….. Sedan blev det en 🔥 fart på balkongbygget igen 👍

Agafia
0

Skrev på fel dag 😳 Ska vara idag den 10: e 😉