Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: ordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 1005 ggr
Maria
18

Att skriva korrekt

Jag har funderat en del på det här med skriven text.

Många har dyslexi och många är bara rent slarviga och det kan man ha överseende med men det kan också bli som så att det skrivna är helt obegripligt.

Jag har märkt att det ibland är känsligt att inte förstå. Att man måste acceptera att andra har dyslexi osv.  och det tror jag att de allra flesta  gör. Inga problem alls.

Däremot blir det ofta irriterade reaktioner på varför man inte förstår. Det fattas alltså en förståelse åt andra hållet så att säga.

Det enda man bör utgå ifrån på forum är att de skrivna orden har ett syfte och en mening. Någon som vill delge oss andra något  (om det nu inte är ett troll)  och då måste man kunna fråga om texten utan att någon blir stött.

Man borde kunna komma överens om att acceptera alla med skrivsvårigheter men även acceptera de som har lässvårigheter på grund utav detta.😉

/Maria

DesK
4

Maria, detta har jag också funderat en hel del på. Tack för att du tar upp det! 🌺 Jag har t ex jättesvårt att läsa och förstå en text med en massa särskrivningar och / eller en massa "dem", sitter ofta och kliar mig i huvudet och undrar vad som menas.

/Désirée

[PeterTM]
5

Bra Maria, detta är vad jag hela tiden efterfrågat - att man måste ha rätt att fråga om det är så att man inte förstår en text utan att bli kallad "språkpolis" "pekpinnetaliban" eller "svenskalärare". Att många stavar som krattor är inget problem så länge man begriper vad det står.

Tyvärr är det ju också på det viset att de hjälpprogram som finns, bland annat i Google, är skitdåliga. Autokorrekt tar jag exempelvis bort direkt, för det programmet gör mycket mer fel än vad det gör rätt. 

Samma med rättstavningsprogrammen, de vill att man ska särskriva mer eller mindre varenda sammansatt ord. Detta är mycket beklaglig och det faller ett tungt ansvar på dem som konstruerar sådana program, för det är ju de som behöver dem som blir lidande.

Karmatarerskanise
2

Håller med helt och hållet.

Intehärutandär
8

Man får anta att författaren skriver rätt i sitt huvud och fråga om det låter tok. (Och fråga på rätt sätt, utan att idiotförklara). 

Jag har själv alltid haft lätt med det skrivna språket, men sedan jag blev sjuk så är jag ordblind och böjer grammatiken galet. Den hela texten gör oftast att man förstår sammanhanget, men det är inte lätt då man tänker "mig" och skriver "min" eller menar "men" och skriver "man" osv. Eller tappar ett helt ord. 

Brukar läsa igenom texten innan jag postar i forum, fb, sms, blogg osv men det räcker inte, ibland ser jag det inte helt enkelt. 

(Inte hjälper det då man inte kan läsa en lång text utan skummar och så förstår man fel)

annia1
7

Jag kan inte grammatiken så det blir mer att jag skriver som man pratar. För min del så har jag inga problem med att man frågar om det är nåt som man inte förstår. Jag skulle däremot bli sur om nån rättar det jag skrivit och säger att jag ska skriva si eller så istället, för jag skriver ju på det sätt jag kan.

Maria tar upp om dyslexi. Finns andra grupper. För några år sen så fanns den en ung kvinna på iFokus som haft en stroke. Det krävdes då mer av dom som svarade för man fick läsa inläggen flera gånger för att förstå, ändå var det inte alltid som man förstått utan fick fråga vad hon menade, för det kunde fattas ett eller flera ord eller ord var utbytta till nåt som hade en helt annan betydelse.

Sen har jag sett ett par medlemmar som sannolikt använt översättningsprogram för att skriva och sannolikt för att läsa. Ska jag gissa så kan det varit flyktingar/invandrare och en del av det som skrevs var väldigt konstigt. Men när jag kom underfund med att de sannolikt använde översättningsprogram så gick det bättre att förstå vad de menade.

När det gäller särskrivningar så är det nog nåt som kommer komma mer och mer då fler och fler använder mobil/platta och använder de förslag som ges där. Nästa blir lite bakvänt, men de flesta ordlistorna i mobiler/plattor är inte svenska utan översatta från engelska så då blir en del fel. Och gällande ordlistor så är det nog så även i andra ordprogram att de är översatta från engelska och därför blir fel.

Gällande språkpoliser/pekpinnar så kan jag inte komma på att jag sett nån kallats det när dom inte förstått och frågar utan det används när nån korrigerar andras text. Tex var inte så länge sen nån skrev "var" eller om det var "vart" den skrivit. Då var det flera som sen i tråden skrev det ord som var det rätta. Eller tex om nån använder orden de/dem fel så kan nån skriva hur det ska vara. Nu menar jag inte att du desk gjort det, men sett andra. 

Även sett vid olika tillfällen att språkpoliser gett förslag till dom som har problem av olika slag att dom ska använda nån sorts ordprogram, men man måste ju då veta vad som är korrekt för att kunna få det rätt. Men som peter säger så ger dom inte alltid korrekt förslag. 

Jag håller med snövit om det där med att läsa igenom det man skriver. Det spelar ju ingen roll hur många gånger jag läser det jag skrivit för jag ser ju inte vad andra kan missuppfatta då jag skriver på det sätt jag kan.

För min egen del så har för första gången råkat ut för en medlem som missförstår i stort sett allt jag skriver. Hur den läser det jag skrivit förstår inte jag för den kan få det jag skrivit till nåt helt annat och hur mycket jag än vänder på det jag skrivit så kan jag inte förstå hur man kan få det till nåt helt annat. Den medlemmen kommer jag göra allt jag kan för att undvika att skriva ihop med för det är bara jobbigt när det blir såna missförstånd.

.

aggeelin
7

I mitt arbete träffar jag ofta personer med dyslexi. De använder både punkt och komma när de skriver och texten är oftast  nästan lika läsning som övrigas.

Jag har jättesvårt att läsa en text där meningarna är mycket långa eller helt saknar punkt. En text som för mig i min tolkning, andas "jag bryr mig inte om hur jag skriver" gör att jag har svårt att förstå texten och tappar lusten att läsa den.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Torparmor
4

Varför får så många idag snabbt taggarna utåt och känner sig kränkta?

Om jag skriver vill jag väl att några ska läsa och förstå det jag skriver. Är det inte bättre att den som inte förstår texten frågar?  Jag som skriver får då chans att förklara mer tydligt vad jag har menat.

Vi behöver ju inte påpeka att det t ex heter "de" och inte "dem" i just den här lästa texten . Samtidigt så hjälper den informationen mig att bli bättre på språket.  Vill jag inte bli bättre på att skriva så fler förstår?

Det skrivna ordet blir lätt "hårt och fyrkantigt", tonfall och mimik saknas. Använd gärna smilies eller emoj när du frågar eller har språksynpunkter. Dessa kan fungera som ersättning för tonfall och mimik. 🤔

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[olis]
5

Jag är ju inte dummare än att jag fattar att det är jag som antyds vara ett troll i inlägg #0 och att denna tråden skapats på grund av min kommentar i tråden "Presidenten". Jag har varit läsare här i mer än ett år och märkt vem som spelar rollen som Bror Duktig och vilka som är dennes ryggkliare.
Men fortsätt ni att klia varann på ryggen, jag fortsätter att försvara de som har det svårt.
Men inte längre i detta forumet.  Tack för mig!  
"Trollet"

[PeterTM]
5

#8 Tack för att vi slipper läsa mer sånt snyft.

DesK
2

#8 Förstår inte vad du talar om.

/Désirée

Maria
6

#8 Jag har inte någonstans antytt att någon här har varit ett troll. Jag ser att du har avslutat ditt konto men om du skapar ett nytt kan du ju alltid läsa igen.

Vad jag menade var att det finns de som bara skriver rent strunt och som bara trollar. Det stod dessutom inom parentes och har inte ett dugg med vad tråden handlar om.

Vissa har svårt att förstå och vissa har svårt att uttrycka sig. Min åsikt är att vi ska försöka tänka åt båda hållen så att säga.

/Maria

Maria
1

Ett inlägg har blivit bortröstat men är tillbaka.

/Maria

[PeterTM]
3

#12 Ja jag fick meddelande från iFokus om det. Kanhända var jag för hård, men jag har så tröttnat på att en del ska bli kränkta så snart man inte stryker medhårs.

DesK
3

PeterTM, måste bara säga att jag förstår dig! Dessutom känns det som att det numera finns väldigt många "dyslektiker", gemensamt för många av dem är att de alla alltid stavar ordet dyslektiker rätt. Detta tycker jag är ett mycket fult utnyttjande, som drabbar dem som verkligen är dyslektiker.

/Désirée

[PeterTM]
3

#14 Jo, jag har ett par kompisar som är dyslektiker och de stavar som krattor. När de skriver för hand går det absolut inte att läsa. Jag gissar att det finns olika former och gradskillnader, men nog "träffar jag på" fler dyslektiker på nätet än vad jag gör i verkligheten 🤔

annia1
8

Hade jag varit olis så hade jag nog reagerat på liknande sätt på denna tråd. Kanske inte det med troll, men det är lätt att räkna ut vad som är ursprunget till denna tråd.

Men ta och läs den tråden en gång till för den är konstig i början.

2 förstår inte 1.
3 håller med 2.
4 håller med både 2 och 3.

Så frågan är vad det är man inte förstod. För läser man det som står i början så verkar det varit både TS/0 och 1 som det var problem med. Men läser man längre ner i tråden så verkar det bara varit TS/0.

I och med att inlägg 1 skrivs i inlägg 2 så är det väl inte konstigt att även den medlemmen trodde att det var problem att förstå hennes.

Så det är nog inte konstigt att olis reagerade i den tråden för det gjorde jag också för jag förstod inte alls att man hade problem med 1, fast jag skrev inget då jag inte hade nån synpunkt på själva ämnet.

Så lägg inte skulden på olis för att det blivit fel.

.

Maria
1

Jag ser nu att det är jag som skrivit fel och riktat mitt inlägg till #1 istället för #0 i den tråden men jag upplever  det som både olis och resten förstår.

/Maria

Maria
3

#16 Det är klart att det är den tråden som fick mig att skriva inlägget så att räkna ut det kan väl vem som helst göra.

Men det är inte första gången som problemet har uppstått därför tyckte jag att det kunde vara bra att skriva en tråd som handlar om att skriva och förstå.

/Maria

[PeterTM]
3

#16 Nja, jag håller inte med i din analys alls. Jag begrep alldeles klart vad #0 och #1 handlade om, men fann det onödigt att vidare spä på där, utan valde ett eget spår som riktades mer till vad jag upplever som så märkligt nuförtiden, att allt man säger som går på tvärs uppfattas som kränkande.

Vilken tråd denna uppkom genom var väl ingen hemlighet, varför skulle det vara? Sedan är det klart att jag reagerar på inlägget #8, eftersom det är mer personligt än vad någon annan presterat tidigare i frågan.

morten.dynamite
6

Jag vet att jag skriver som en kratta, har problem med stavning, grammatik och att uttrycka mig skriftligt.

Därför skriver jag mycket sällan i forum och om jag skriver blir det inte mycket för mindre text blir ju mindre fel.

Maria
4

Jag menar absolut inte att någon ska låta bli att skriva bara för att man har svårigheter.

Däremot tycker jag fortfarande att det ska vara OK att fråga om man inte förstår.

/Maria

Mirinda
3

Eftersom jag, som lekman, ibland har svårt att avgöra vem som skriver svårbegripligt på grund av slarv/slöhet respektive vem som gör det samma på grund av dyslexi eller oförskylld okunskap, så vill jag hellre "fria än fälla" när någon uttrycker sig inkorrekt. Jag är inte Guds bästa barn jag heller, när det gäller att skriva korrekt. Trots att jag nästan alltid vet hur det ska vara, slarvar jag nu och då med grammatiken när jag har bråttom.

Det finns bara en typ av skrivfel jag 100% stör mig på; när utbildade journalister inte behärskar svenska språket i medierna. Jag ser alldeles för ofta skrivgrodor i tidningar och informationstexter.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

annia1
15

Hade inte tänkt skriva nåt mer här, men.

Maria att fråga brukar vara helt ok, det får ju även vi som har svårigheter med språket göra. Men det finns ingen som helst anledning för nån att gå in och tala om för mig eller nån annan hur det ska vara istället. För det spelar ingen roll hur många gånger nån påpekar hur det ska vara, vi som har problem kan inte ändra på oss i alla fall. Utan det enda som händer när nån påpekar hur det ska vara  istället är att man blir ledsen och skriver mindre/färre.

De flesta (inkl mig själv) som har problem lägger ner åtskilligt med tid på varje inlägg. Vi läser igenom åtskilliga gånger innan vi publicerar och oftast läser vi igenom inläggen ett par gånger efter de publicerats. Att då få höra att man ska skriva si eller så istället blir bara fel.

Vi som har problem med språket kan per automatik inte delta på samma sätt i diskussioner som andra just för att vi har problem med språket. Vi få alltid tänka efter mer än en gång och sen lägga extra tid på att skriva.

Det finns så många som har problem med språket på ett eller annat sätt. När det gäller dyslexi så uppges det vara 5-8 % hur många som har problem på annat sätt vet jag inte. Översätter man de siffrorna till iFokus. Om det är 150 st inloggade så är det då runt 10-12 st inloggade som kan ha dyslexi, lägg därtill att det finns andra orsaker till att man har problem med språket än just dyslexi så blir det rätt många.

För flera år sen i nån diskussion gällande språkpoliser så sa cristine att sånt inte hörde hemma här utan det viktigast var att man förstod varandra.  Men för att förstå varandra så kan man få fråga vad som menas, så det är ok. Så LK har alltid varit en fristad där även jag som har problem med språket känt mig välkommen. Men med tanke på det som står i presidenten så tackar jag för mig. För jag blev ledsen av det och tror nog fler än jag blev det och det var nåt som jag aldrig trodde jag skulle få se här på LK.

.

Maria
6

#23 Jag tycker förbannat illa om dina insinuationer om vad Cristine skulle gjort och även allt annat du skrivit till mig i  flera PM.

Nu skriver du också här i tråden som en riktig dramaqueen.

Det är inte rakryggat och det var något som Cristine var i allra högsta grad. Rakryggad, rättvis och snäll.

Trivs du inte med att vara här så varsågod…det står dig fritt precis som alla andra att lämna.

Du har fått sagt ditt i flera PM och jag har bemött dig men du är uppenbarligen inte tillfreds med mina åsikter och det kan jag inte göra något åt. 

Jag har egentligen mycket mer synpunkter på ditt agerande men jag tänker inte delge det öppet och låta det hela bli långdraget tjafs .

/Maria

[PeterTM]
5

#23 Det du säger är övertolkning, för jag förstår att det är mig du är arg på. Jag brukar inte använda mig av pekpinnar, men jag tycker att man alltid måste ha rätt att fråga, eller till och med tala om för en postare om jag inte förstår vad vederbörande skriver. Postaren själv är sannolikt intresserad av att alla begriper budskapet i hennas/ hans inlägg.

Det finns ingenting i tråden Presidenten att ta illa vid sig av. Den som tar illa vid sig av vad jag sagt där, har endera missförstått och/eller övertolkat. Ditt part om Cristine är ju oerhört märkligt att ta upp nu eftersom hon tyvärr inte finns med oss längre. Jag är en av dem som hade allra mest kontakt med henne och utan att lägga ord i munnen på en avliden, har jag bra koll på vad hon hade för inställning till allt sånt här.

Mirinda
3

😕Usch, vad ledsen den här trådens utveckling gör mig! Det är så trist när det blir dålig stämning och sårade känslor. 

Vem som sagt vad och var problemet i kommunikationen uppstod är egalt för mig. Jag varken kan (vet inte allt som sagts) eller vill ta parti för någon/några. Det jag vill är att alla ska trivas och känna att de blir hörda här. Så har jag alltid upplevt LK.  Det ska inte spela någon roll om man är Sajtvärd, Medarbetare, gammal eller ny medlem eller bara tittar in här tillfälligt. Det ska inte heller spela någon roll om man skriver rätt eller fel, har tagit i lite för hårt eller bara missförstått. Det ska vara tillåtet att klanta till det emellanåt. Det gör vi ju alla nu och då, vare sig vi inser det genast, lite senare eller inte alls.

Det finns så många sajter på iFokus där tonen är tuff. Låt oss hjälpas åt så att det inte blir så här!

🌺 till er alla! Jag hoppas solen skiner där ni är.☀️

Karmatarerskanise
4

#23 Överdrivet och lågt skrivet. 

LK är samma fristad som det alltid varit och Maria gör ett utmärkt jobb. ❤

Maria
3

#27 Tack. Icke att förglömma Aggelin🙂

/Maria

Mirinda
2

#27 Kanske tolkar jag din andra mening fel. Men för säkerhets skull vill jag poängtera att mitt inlägg inte var avsett som kritik, vare sig mot Maria eller någon annan specifik deltagare i diskussionen. Och visst gör Maria och Aggelin ett bra jobb.

Som väl är inträffar det ytterst sällan att folk blir "taggiga" här på LK. Ibland känns det som om sajten är en oas av vänlighet i ett hav av sajter med tjafs i var och varannan tråd. 

Vi har en väldigt god stämning på marsvinssajten också, där erfarna medlemmar svarar på allsköns frågor från nybörjare. Många barn och ungdomar skriver i trådarna där, vilket gör det extra viktigt att mota Olle i grind om känslorna svallar över.

Karmatarerskanise
1

#29 Mitt inlägg var riktat till #23 och inte dig. Därför står det #23.

Mirinda
0

#29 OK, då var det som jag först tänkte. Sen blev jag lite osäker på om mening två som stod lite för sig själv kanske också var en kommentar till mitt inlägg. Därav min fråga.