Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 586 ggr
Maria
1

Blingbling

Julen närmar sig och vi har alltid varit ganska sparsmakade med att pynta. Gärna en gran eller något annat träd med lampor ute och adventsljusstakar i fönstren + någon stjärna.¨

Nu har min man en arbetskamrat som verkligen pyntar ordentligt och det verkar som om han har blivit smittad😉

Jag har sagt att gränsen går vid en ren på taket. Då tar jag in på hotell😃

Hur har ni andra det med julpynt`?

/Maria

Karmatarerskanise
0

Jag älskar saker som lyser. Så jag har mycket sådant. Olika ljusstakar, lysande gardin, lysande dyk,  lysande kon, liten gran med lampor och ljusslingor. 

Snart ska lite tomtar upp. Och adventsstaken.

[PeterTM]
0

Jag är inte så mycket för att pynta själv, men jag tycker det ser trevligt ut när här är färdigpyntat. Min fru gillar det där, så hon och ungarna för sköta det helt utan min inblandning. Kanske inte så mycket lysande grejer, vi har tre minigranar 30-50 cm höga med små ledlampor i och utöver den vanliga julgraner är det nog allt som lyser. Nej, vi har ju stjärna och elljusstake i varenda fönster också.

Sedan är det det där med tomtar, min fru har säkert minst 30 som ska ställas upp. 😉 En stadig halmbock har vi vid granen och ett par handmålade jättekulor. Granen är smockfull med granna kulor och gammeldags pynt med klämma, fåglar bland annat. Ute har vi inte många grejer alls, bara någon ljuslykta på trappen och en julkrans på dörren.

Maria
0

Vi har ju en helt vit vägg i trädgården som är grannes hus så att säga. På den lyser nu en "laserlight" med massa små gröna och röda prickar. Hmmm, jag vet inte riktigt vad jag tycker.

Jag gillar egentligen allra bäst de varmfärgade vanliga ljusen och inte de kulörta.

/Maria

JMW
0

Här hemma är det jag som fixar med allt sånt. Det brukar bli en gran ute med belysning och en gran inne. Adventsstakar och stjärnor i alla fönster. Blir en hel del pyssel då det är 12 fönster plus glasverandan. Fast jag tycker det är sååå mysigt. Precis som Maria så föredrar jag vit belysning. Avskyr det färgade och blinkande.

Ingenting är uppe än. Ska börja lite smått nu under veckan för att hinna allt i helgen är omöjligt. Massa fönster att tvätta invändigt.

Karmatarerskanise
1
Tarotstollan
0

När allt kommit upp så har jag 3 Adventsstjärnor, 4 elljusstakar och 1 julgran som lyser. En tomte med lykta, kan välja el eller värmeljus till den.
Sen har jag numera skaffat batteridrivna ljus av olika storlekar, så i år blir det mera ljus här.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

aggeelin
0

Jag gillar allt ljust det behövs ljust i den här mörka tiden. Kanske gillar jag inte det som går i grönt, rött och annan färg, det beror lite på hur det ser ut det färggranna.

Jag har handlat två nya ljusstakar för mannen i huset lyckades göra sönder två när de plockades undan sist. Jag hade sett ut två som jag ville ha och hade turen att hinna köpa de två sista. Det är ofta så att för att ha något när det är dags att använda det så måste det köpas långt innan det är dags.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

citytjejen
0

Jag (och inte min man heller) är inte särskilt förtjust i julpynt. Det vi har till advent och kring jul är två stjärnor, de ger så fint ljus, några ljuslyktor, änglaspel och ett par amaryllisar. Det är alldeles lagom och ger fin julkänsla, tycker jag!

/Christina

Karmatarerskanise
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hur kan man inte gilla saker som lyser i annat än vitt 😃 Älskar min julgardiner och julduk som båda lyser rött 😎

JMW
0

#9 Jo men belysningen i din gardin och duk är ju vit. Jag tycker det är fint. Det är ju tyget som är rött. ;-)

aggeelin
1

Jag gillar röda julsaker. Den röda färgen sprider värme.

Karmatarerskanise
0

#10 Gardinens lampor är röda :)

aggeelin
0

Jag har svårt för det vita modet. Vita jultomtar, vita julsaker över huvudtaget - det blir för starkt vitt för mig. För mig är det röda entergivande i denna mörka tid. All belysning vi har är viktig för mig och i veckan ska den fram.

JMW
0

#12 Jaha, men jag tycker det där är fint. Det är flerfärgade slingor jag tänker på.

Karmatarerskanise
0

Ok :)

Mirinda
3

De med andra åsikter får gärna kalla mig gammaldags och konservativ när jag säger att det känns fel med jul/adventspynt före första advent. Andra får göra som de vill, men här blir det inte ett endaste pynt förrän på söndag. Då kommer vi att fixa adventsstakar, stjärna i fönstret och julblommor. 

Naturligtvis blir det en härligt doftande (och med tiden barrande) riktig gran att hänga prydnader i på julafton. På den här "stofilens" julbord kommer det inte att finnas någon skinka som köpts färdigkokt. Den lagar jag själv, med min egen kryddblandning.

Degen till julpepparkakorna köper jag. Jag har gett upp hoppet om att kunna få till en lyckad pepparkaksdeg efter allt för många miserabla resultat genom åren.

Jag ber om ursäkt för att det blev en hel del OT. Det beror på att jag går i gång när det blir för mycket moderniseringar av gamla fina traditioner.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Tarotstollan
0

#16. Här är en gammal stofil till!👋
Nu till Advent är det bara Adventsstjärnorna som kommer upp.
Adventsstakarna (de med 4 ljus) sätter jag inte upp numera, då katterna bara river i mossan och plockar bort dekorationerna.
Hade de aldrig tända ändå de senaste åren jag hade dem framme, eftersom jag inte ville riskera något med katterna och de få gångerna jag hade dem tända för länge sedan var så jobbigt då jag fick hålla på och tända och blåsa ut dem varje gång jag skulle gå ur rummet.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[PeterTM]
0

Ja just det, det där med när man pyntar. Här pyntas det vanligen dagen före julafton. Vid första advent är det bara stjärnor och adventsljusstake 🙂

aggeelin
0

Julpynt till jul. Jag håller med. Tomtarna får vänta till jul - jultomtar

Maria
0

Som liten minns jag att vi klädde granen dagen innan julafton och tog fram allt julpynt.

När vi fick barn själva så pyntade vi till advent (förutom granen) bara för att jag ville att det skulle vara längre.

Däremot har vi alltid varit snabba med att få undan allt efter jul.

/Maria

JMW
0

#16 Jag är som du. Adventspynt ska upp till advent. Jag använder lördagen för att få till allt pynt, stakar och stjärnor. Tomtar och rent julpynt tar jag fram julveckan.

Karmatarerskanise
0

Jag skulle aldrig överleva dessa mörka tider utan pynt.  Så det kommer fram tidigt och tas bort några månader senare.