Fast telefoni?
Har ni kvar fast telefoni?
Vi har inte kvar det längre och det kändes lite konstigt i början men nu har jag helt vant mig men det går inte att glömma ett telefonnummer man haft i över 30 år😉
/Maria
Vi har inte kvar den fasta. Den tog vi bort tidigare i höstas men har haft den kvar då det var billigare än att ha enbart tv och bredband hos Telia istället för kombinationen av alla tre. Känns inte alls konstigt då vi aldrig använde den och ringde det någon enstaka gång så var det alltid försäljare.
Vi tog bort den för sådär fem sex år sen. Den hade gått sönder och det var ändå bara Försäljare och min moster som ringde till den. Sällan vi som ringde ut. Jag har varit telefonpratare förut men pratar nu mycket sällan i telefon. Det blir sms istället. Saknar inte den fasta telefonen. Förstår att ett telefonnummer som använts länge sitter kvar!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
När vi flyttade till gården så togs den fasta telefonin bort så då fick vi leva med mobiler utan täckning (inte kul då karln hugger sig i benet och man inte har körkort).
I lägenheten vi bor nu så finns det telefonjack däremot, snacka vilken chock vi fick att det fanns. Telejack och inget indraget bredband i en lägenhet, vi var tillbaka till stenåldern*.
Nu har vi internet via telejacket istället.
* När jag flyttade hemifrån till lägenhet för över 10 år sen så hade i princip varje lägenhet bredband indraget och det var ändå en småstad i Norrlands inland
l'm back
#4 Jag minns den tiden då man inte kunde ringa när man var på nätet.
Trodde knappt det fanns kvar idag😉
/Maria
Vi har också bredbandet via telejacket men det går ju ändå att ringa. Om man har fast telefon vill säja. Till sommaren 2018 ska fiber vara indraget här där jag bor. Suck… Så är det att bo ocentralt.
#6 Aha, då tänkte jag på ännu äldre system.
Vi har fiber här i vårt område och det är så himla bra.
/Maria
#6 Ocentralt och ocentralt, de flesta byar hemma (Lycksele kommun, glesbygdskommun i Norrlands inland) fick fiber för ca 5 år sen.
Här i ett samhälle på dryga 1200 pers inte ens 5 mil från Uppsala så finns det inte än i dessa lägenheter iallafall. Även om det till stor del beror på en snål hyresvärd om jag förstått det rätt
l'm back
#0 Maria - jag kan förstå att det måste ha känts konstigt i början.
Min gubbe o jag har kvar fasttelefonen (Telia bredbandstelefoni) eftersom jag använder min mobil enbart till att messa mina barn o för packet sms. Jag har en Sony flip-top från 2006. Min gubbe har smartphone. Alla hans kontakter ringer direkt till honom på den. 👍
Jag kommer ihåg det första telefonnumret vi hade när jag anlände till Sverige 11 juni 1976. Vi hade det numret 1976-1980. Det vill inte gå bort ur hjärnan.
#8 Ja då var de tidiga. Vår kommun har inte förrän nu dragit igång. Vi var faktiskt en grupp som själva drog igång detta men sen kom kommunen in och tog över. Vilket är skönt för det är ett jättearbete detta. Jag bor några km utanför byn som har ca 500 innevånare. Det är 3 mil till närmaste stad. Så jag konstaterar bara att de är lite långsamma här.
Grannbyn har fixat eget fiber i en byalagsgrupp. Ungefär som vi tänkt men slapp. Jag kan dock tycka det är lite dyrt men man måste ju hänga på.
Det var längesedan. T o m mormor (82)har fått en mobil nu och funderar på att säga upp sin hemtelefon. Jag har kontantkortsmobil som jag laddar med 75 kr varannan månad ungefär och så en abbonemang som vi har som "hemma-tfn". Ringer bara till mormor på den, då det bara kostar uppkoppling till fast tfn på den. Så räkningen ligger på 5-6 kr i ring-kostnad + fasta kostnader.
Vi har inte heller fast telefoni. Var nog ca 10 år sen jag hade det.
/Christina
Numera känns tanken på fast telefoni konstig. Hur gick det till? 🤐😂 så sällan jag skulle kunna svara i min telefon om jag var tvungen att vara hemma. Nu blir det sms, kort och snabbt.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Vi har kvar den fasta telefonen av den enkla anledningen att man inte kan använda mobiltelefon inomhus hos oss, utan måste gå ut. Min mobil är låst på gamla NMT (2G), så jag har ändå den bästa mottagningen av alla i familjen här hemma. Nyare system som 3G gjorde att min telefon låg och sökte signal hela tiden så att jag var tvungen att ladda den morgon och kväll trots att jag inte har en smartfån. 4G finns inte alls här.
Vi har bredband via telejacket (Telia ADSL 6-8 mbit/sek), men till nästa år ska vi få fiber hit. Ungarna är oerhört glada över det.
När jag var barn hade vi 2 km till närmaste telefon. Vi hade heller ingen el och inte indraget vatten. Fotogenlampor, vedspis och ämbar att hämta vatten ur brunnen på gårdsplanen.
#14 I vår sommarstuga så hade vi ingen telefon från början. Då åkte jag och sonen med moppe till Galtaröns barnkollo för där stod en telefonkiosk mitt i skogen.😃
Det känns som det är väldigt länge sedan du var barn men så är det ju inte😕
/Maria
Ja vi har fast telefoni kvar och jag ringer alltid med fasta telefonen när jag ringer hemifrån. Gammal vana. Mobilen har jag egentligen bara för att ha med mig när jag är hemifrån och den används sällan. Sms ibland bara
Ja vi är säkert gammeldags jag och sambon🙂
Jag har fast telefoni och ser att jag har det precis som #16.
Min mobil är med kontantkort och en gammal Nokia 3310, dyrt som attan att ringa med så den används bara som nödtelefon. Laddar för ca 100 kr / år!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#15 Vi bodde så där primitivt mitt ute i skogen mellan Arboga och Kungsör mellan 1958 och 1962, jag var 3 när vi kom dit och 7 när vi flyttade därifrån, men även senare när vi bodde nära stan så gick vi till telefonkiosken nere på torget för att ringa. Man stoppade i två tioöringar eller en 25-öring. Telefon hemma fick vi inte förrän 1968.