Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: dagens-hälsning
Läst 395 ggr
aggeelin
1

Godmorgon torsdag 6 okt

Godmorgon!

Oj så fort den när veckan går! Jag gissar att det är för att det finns så mycket att göra. Och Maxen härhemma vill  så gärna leka. Han släpar runt med sin lekpinne och pratar och pratar. Att leka med Maxen ingår egentligen inte i mina morgonrutiner men en liten stund så 🤪har vi riktigt roligt!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
1

Godmorgon på er.

Goa Maxen som vill leka.

Här hemma är båda mina katter ganska oemottagliga för lek. Någon gång med laserpekaren men inte annars.

/Maria

aggeelin
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är det mycket lek. Det här ökat sen semestern. Här är Maxen framför katternas lektunnel som de ofta leker i.

Maria
1

Vi har haft en sådan tunnel men den låg mest bara och skräpade. Kanske värt att testa igen?

/Maria

aggeelin
2

Värt att prova! Locka in dem med en lektunnel! Den är också spännande att ligga och gömma sig i - tvåbenta kan leta hur mycket som helst och glömma att leta i tunneln.

aggeelin
2

Maxen visar hur mysigt det är!

Maria
1

När vi skaffade tunneln så gick Moritz igenom den några gånger och gamle Lorentz bara tittade. Ändå testade vi med leksaker i hålet och laserlampan för att försöka få dem att gå i gång.

Maxen ser verkligen ut att gilla sin tunnel.

Moritz fick ett litet tält för flera år sedan från Ikea. Han var som tokig i några veckor och lekte som en stolle. En dag tog det bara slut. Då lade vi tältet i förrådet och tog in det något år senare men han bara tittade på det.

/Maria

[Rhonda]
0

#0 God morgon allihopa!

Min Sara har riktigt kul nu när hon är ute på balkongen med alla löv som flyger runt. Det var ett ordentligt dunkande därute igårkväll. Hon flög upp på väggarna för att fånga löven 😃

Söt kisse du har!

Hoppas alla här har en bra dag!

aggeelin
1

Katterna leker med varandra men … de vill också gärna leka med oss. Maxen kommer och hämtar oss och pratar in åt vi ska följa med honom till lekplatsen. Nu har även Charlie börjat med det. Kan bli mycket "tjat" om att vara med och leka!

Maria
0

Våra katter leker också med varandra. På kvällarna brukar de jaga varandra så att tussarna ryker.😃

De har ju också möjligheten att vara ute i trädgården och jaga grodor, flygfän och en och annan sällsynt mus.

Kanske därför de inte är så roade av leksaker inne?

/Maria

[PeterTM]
1

God eftermiddag 🙂

Här är växlande väder med soligt ibland och mulet annars, ganska milt i vinden, 10 grader. Jag har haft en del att stöka med nu när frugan är på kurs. Jag var upp kl 5 i morse för att fixa frukostpannkakorna åt barnen och väcka dottern som inte vaknar av sin väckarklocka. Igår hastade jag iväg 06.25 med bilen för att skjutsa fru med packning till bussen innan jag själv skulle åka till dialysen i sjukresetaxi 06.35.

Det är roligt att leka med katter, men vi är ju kattlösa nu sedan drygt 3 veckor när vi blev tvungna att avliva vår gamla katta, så sjuk hon blivit, bara skinn och ben 😢

Ända fram till mitten av sommaren kunde vi leka med henne, hon gillade snöre bäst, särskilt utomhus. Minns också att hon alltid jagade det motordrivna loket på barnens Briotågbana, klippte till det med tassen varje varv,

Nu har vi svårt att komma överens i familjen om hur det ska bli med ny katt/nya katter. Dottern vill ha tre katter nu på en gång, frugan vill ha två nya  katter, gärna rätt snart.  Jag vill helst bara ha en katt och det har också Ludvig uttryckt. Nya rön har visat att katter inte är fullt så solitära som man tidigare trott och mot bakgrund av det tycker jag att två är rimligt. 

Jag och vår son vill vänta till efter jul. Vi tycker att vår gamla Missan ska "komma ur huset först". Jag ser katten emellanåt i skuggor eller mörka plagg som ligger på sängen. När jag öppnar ytterdörren kan jag vara lite försiktig så jag inte trampar på katten som kanske vill in och jag r extra försiktig så att jag inte ska trampa i hennes matskålar som står bakom dörrposten mellan hallen och den inre hallen som vi kallar den, egentligen trapphuset till övervåningen.

Sedan är det ju det där med vad för slags katter vi ska ha. Helt klart är att den ena katten ska vara en från ett katthem, en räddad katt, men den andra blir nog sannolikt en Maine Coon. Jag älskar den rasen och jag och min fru har pratat i 20 år om att skaffa en sådan katt. Vår dotter vill ha två raskatter, dels en Maine Coon och dels en Birma. men är samtidigt kluven för att hon också gärna vill rädda en övergiven katt. 

Någon gång efter ju får vi se vad det blev av alltihop, kanske blir det två kattungar från katthemmet 🙂

Maria
1

#10 Main Coon är en vansinnigt vacker och mäktig katt.

Jag är väldigt svag för orientaler men jag vill i så fall ha en av den "gamla" sorten som inte är så extrema.

Vi har ju de sista åren haft två katter i par och det har varit så roligt både för oss och för katterna verkar det som. Jag vet inte om det kan bli lite skillnad om de lever som utekatter men som våra "innekatter" känns det bra att de är två.

/Maria

[PeterTM]
0

#11 Om vi skaffar en raskatt kommer den inte att få gå ut hur som helst. Jag har länge pratat om att stänga altanen på något vis så att katterna kan gå ut utan att vara riktigt ute. Kanske näta upptill och ha någon slags screendörr. Jag vill inte ordna med pensionärskuvös redan, det är dessutom hiskeligt dyrt.

Maria
0

#12 När vi byggde vårt uterum så hittade vi skjutdörrar i glas på blocket. De var som nya. Så det kanske kan vara ett tips.

/Maria

[PeterTM]
0

#13 Tack för tipset Maria, men med såna blir det ju som en kuvös ändå, vi kommer inte att kunna sitta därute sommartid för att det blir för varmt. Jag tror att det måste blir någon slags nätramar så att det fläktar igenom.

Maria
0

Ja det blir ju jättevarmt. Nu har vi ett sådant litet uterum så min man har tagit bort glasdörrarna utan den i gaveln så att säga och satt in vanliga öppningsbara fönster resten vilket funkar bättre när det är varmt. 

Vår lilla trädgård är ju helt inhägnad så katterna kan inte rymma men ändå komma ut så det känns bra.

Min man byggde en kattutegård till en av våra gamla grannar där vi bodde förut. Den var väl cirka 12 kvadrat och ganska hög med nät både på väggar och tak och en kattlucka in till huset. Där fanns klätterställningar och massa kul för katterna som var Siameser av olika slag.

/Maria