Godmorgon tisdag 6 sept
God morgon 🙂
Ser ut att kunna bli en fin dag, jag hoppas få tid över att nyttja den, för nu ska jg till sjukhuset med min vänsterhand igen, magnetröntgen den här gången, tunneln med kanonaderna, skitjobbigt, men, men … Jag var dit igår också, hudmottagningen, men där hade de inget att tillägga, novellen "Mysteriet med den vänstra handen" fortsätter …
Godmorgon på er.
Agge, solen skiner även här idag.
Peter, du har verkligen ett heltidsjobb i vården.
/Maria
Godmorgon från mig med, , vart uppe ett tag , kunde inte sova med "täppt näsa" o feber i kroppen!! 😕
#0 Härligt med sol !!
#1 ojoj, , Önskar dig verkligen lycka till med magnetröntgen !!
Ha en fin dag !! Kram 🙂
HH 🙂
God afton 🙂
Blev ingen MRT idag. Jag satt där omklädd och klar i nästan en timme medan personalen försökte komma tillrätta med de avvikelser från normen det innebär att ha mig som patient. Till slut kom de och sa att de inte kunde göra någon röntgen när jag har den där sensorn till blodsockermätaren på armen. Ny tid på torsdag och då ska sensorn vara bortplockad.
Ägnade eftermiddagen med att ta upp hål i yttre och inre delarna av min jättemjölksnoks fuktbox, knepigt och tidsödande, men det gick till slut. Nu ska jag bara göra motsvarande hål i terrariet också.
#4 Meeen så besvärligt du har det. Hoppas det löser dig nästa gång.
Vad innebär en fuktbox? Jag förstår att ormen behöver fukt men kryper den in där eller funkar det som ett slags fuktaggregat?
/Maria
#5 En fuktbox är precis som det låter en låda där det är fuktigt. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att ha såpass hög luftfuktighet som det är utomhus i ett terrarium utan att det istället blir blött. Om ormen ligger på blött underlag konstant får den bukröta och det är farligt, kan till och med bli dödligt.
För att ormen, som klarar sig utmärkt i den fuktighet som normalt råder i terrariet, runt 45-50 %, ska kunna klara av sina ömsningar när den behöver minst 70 % relativ luftfuktighet (RH), på ett bra sätt utan att man för den skull behöver fukta upp hela terrariet, har man en fuktbox. I fuktboxen har man ett tjockt lager fuktad vitmossa (sphagnum).
När ormen ska till att ömsa, eller snarare går in i ömsprocess, vilken kan ta en vecka eller så, söker den upp en fuktig plats. Då går den alltså in i fuktboxen och ligger där tills det är dags att rulla av sig det gamla skinnet. Det ska tilläggas att det handlar om riktig vitmossa, inte renlav/fönsterlav som man har i adventsljusstakarna, som inte ens är en mossa, utan just en lav.
#4 Suck, en sån förmiddag!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#6 Häftigt! Att det fungerar och att de själva söker upp fuktboxen! Behöver man täta runt "hålet" med typ silikon för att hålla kvar fukten?
Kunde du inte bara plocka bort sensorn på en gång? Det är ju enkelt och fort gjort. Du hade ju väntat länge… Låter lite som svepskäl från personalen tycker jag! Måste vara jättejobbigt för dig att åka dit igen på torsdag! ❤️
#6 nej så noga är det inte, men det får ju inte vara springor som ormen kan få för sig att prova att ta sig igenom. Fuktnivån kollar jag av och återfuktar mossan när det behövs.
Nej jag når inte sensorn så bra själv och även om jag gjorde det, skulle det vara riskfyllt att bara dra bort den. Tejpen sitter som berget och det är risk att huden följer med, dessutom kan det blöda. Jag behöver ta bort den under kontrollerade former och använda olja för att få tejpen att släppa utan att skada huden.
Personalen på röntgen får inte ta ansvar för en sådan sak, det har jag förståelse för, även om det är skitjobbigt att slösa bort en halv ledig dag i onödan.
#9 Är din hud känslig?
Har plockat bort såna här sensorer flera gånger utan problem…
#6 Så spännande. Jag hade ingen aning om att ormar behövde extra fukt när de ska ömsa skinn.
/Maria
#10 Min hud är extremt känslig efter snart 50 år med diabetes typ 1 och 30 år med kronisk njursvikt. Jag tål inte vanlig tejp på delar av kroppen, ytterhuden följer med när man tar loss tejpen.
#11 Maria, jag berättar om det när jag kommer hem från dialysen, taxin kom just 🙂
#12 Ok, förstår att din hud är känslig! Är typ 1 sen 24 år tillbaks…
#11 Luftfuktigheten utomhus är omkring 60-70 % RH och i den nivån har ormen inga problem att rulla av sig ömset, men i ett terrarium för en orm är luftfuktigheten alltid lägre än vad det är utomhus eftersom om man hade 70 % i terrariet skulle bottenmaterialet bli blött. Det funkar bra till groddjur, men inte till ormar. En orm måste alltid ha en torr viloplats, annars får den bukröta.
När ormen ska till att ömsa utsöndras en "släppvätska under det lager skinn som ska bytas ut, men om det är för torrt i luften så torkar yttersidan av ömslagret och då går ömset sönder, det kan bli bitar kvar på ormen och i en del fall kan detta vara farligt.
Exempelvis kan plåten över ögat bli kvar och löser man inte det åt ormen blir den blind. Skulle ömset på svansen bli kvar, stängs blodtillförseln av i svansen och då dör svansen av. Öms på andra delar av kroppen kan orsaka fula sårskador.
Oj. Jag trodde att det var fuktigare i ett terrarium men såklart när du förklarar om bottenmaterialet så förstår jag.
Sådana här saker med djur är så intressant tycker jag.
/Maria
Intressant
#16 Aha. Tack för information.
/Maria
#15 Om man håller regnskogslevande arter krävs hög luftfuktighet hela tiden. Många av de regnskogslevande arterna är klättrande och når sällan eller aldrig marknivån, vilket gör det enklare att hålla hög luftfuktighet i terrariet.
Mina ormar är marklevande och jag vill inte riskera att de blir sjuka av att bottenmaterialet blir surt. Därför håller jag moderat fuktighetsnivå istället och kryddar med fuktbox.
Jag har inte ens tänkt på att det finns marklevande och "trädlevande" ormar.
T.ex en Huggorm här hemma är väl bara marklevande?
/Maria
#19 Alla ormar kan klättra i någon mån, men inte alla är särskilt väl lämpade. De klättrande arterna har gripsvans.
#20 Jaha, där ser man.
/Maria