Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: dagens-hälsning
Läst 380 ggr
aggeelin
1

Godmorgon tisdag 23 aug

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Godmorgon! Nu hoppas jag på en riktigt fin sensommar dag. Jag är lite sen till jobbet idag. Jag var med katten Maxen igår och idag skulle han gå flytande smärtstillande via munnen. Jodå det gick bra.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

aggeelin
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Maxen är så glad att vara hemma idag igen. Och vill komma nära i bild ;)

[Leifsdotra]
0

Vilka fina katter ❤️ Maxen påminner mycket om vår gamla katt som sambon hade när vi flyttade ihop. Världens goaste katt, 17 år blev han men det är 13 år sedan han gick bort nu.

Vi skaffade katt igen i somras efter flera års uppehåll. En vän till oss hade plötsligt fått en stallkatt tidigt i vintras. Han bara vandrade in och bosatte sig där, från ingenstans. Trots annonser och dörrknackningar hittade hon ingen ägare. Han funkade inte alls med deras egna katter, fast de försökte länge och trodde att det skulle bli bättre med tiden. Till slut gav de upp och sa att han måste tas bort… Då fick han flytta till oss istället🙂

Maria
0

#0 Vad har hänt med Maxen?

#2 Så härligt att han fick ett hem.

/Maria

[PeterTM]
1

God förmiddag 🙂

Fina sensommardagar, men lite väl fuktigt, just nu 85 % RH ute. Min alldeles egen följetong går vidare in på vecka nr 6 nu. De är ju inte alltid så snabba inom vården, så det är bara att vänta, vänta, vänta. Skulle få en magnetröntgen på handen och tiden jag fick var den 24e september! Ska jag gå med den här smärtan i en hel månad extra? Inga beslut tas innan svaren kommit. 

Imorgon hoppas jag få svar på det serologiska blodprovet i alla fall, så att jag har någon uppfattning alls om det är akrodermatit eller inte. Om det är det så tar jag saken i egna händer och styr över på rätt antibiotika istället för den jag har nu som inte funkar. Jag har min alldeles egen husläkare att stödja mina beslut på 😉

Apropå katt, så var vår katta riktigt dålig i två veckors tid tills för bara några dagar sedan, helt apatisk, åt inte, drack inte. Vi gav vatten med pipett. Hon rörde sig inte alls och kissade där hon låg. Vi beställde veterinär till i torsdags, en som kommer hem för att inte stressa katten i onödan och vi var beredda på att det skulle bli avlivning, vi trodde på allvarlig organsvikt, hon är ganska gammal.

Jag sa till frugan att jag tyckte vi skulle avmaska en gång extra för säkerhets skull, det gjordes i tisdags kväll. I torsdags morse, samma dag som veterinären skulle komma, var katten helt återställd, åt och drack som vanligt, gick ut och fångade en mus som hon åt upp. 

Det var bara att ringa och avboka veterinären, katten är tillbaka till hur hon var innan hon blev dålig. Där ser man hur hårt en maskinfestering kan ta. Vi brukar avmaska med jämna mellanrum eftersom hon går ute och fångar sorkar och möss, men nu måste vi helt klart se till att avmaska oftare.

[Leifsdotra]
0

#4 Oj, att det kunde bli så illa med mask för katter visste jag inte! Det ska jag lägga på minnet, för vår katt fångar också en hel del "godsaker"😃

Jag hoppas du får provsvaret imorgon så att du slipper vänta på det åtminstone! Har inte så positiv bild av sjukvården överlag, men barnkliniken är ett stort undantag! Vår minsting krävde många vårdkontakter under hans första 1½ år och då fick vi snabb hjälp, personalen lyssnade på oss och våra tankar om hans problem och stöttade också oss i vår oro. En jätteskillnad mot hur jag upplever annars. Hoppas du har bättre erfarenheter!

[PeterTM]
0

#5 På personalnivå finns det ju massor av exempel på fantastisk personal, både sköterskor, uskor och läkare, men systemen är tröga, underbemanningen dramatisk och brist på samarbete mellan olika vårdinstanser med utebliven samkörning av journaler leder till grova missar.

Jag kan utan att överdriva det minsta säga två saker i den här frågan som är "sanningar" för mig; 

1: Ungefär hälften av alla insatser jag genomgått (och de är många), har jag kommit ur i sämre skick än vad jag gick in i dem. 

2: Man måste vara frisk i huvudet för att klara sig igenom vården, annars går det åt helvete.

[Leifsdotra]
0

#6 Ja, bristen på samarbete och utebliven samkörning är nog det som ställt till det mest för oss. Borttappade remisser t ex är väl inte precis någon höjdare…

Sen är det ju fruktansvärt att de är så underbemannade, det bidrar ju också till att missar görs! Och så klart att den personal som ändå finns blir totalt utarbetade.😕

aggeelin
0

#3 Maxen har skrapat tandsten och tagit bort två trasiga kindtänder- även katter får hål. Han och jag var oroliga innan … sen gick det bra och han charmade personalen hos veterinären!

[KattaBol]
0

God eftermiddag!

Jag jobbar själv inom äldrevård och utöver de boende och deras anhöriga, är det vi som hamnar i kläm när inte allt hinns med.

[Leifsdotra]
0

#9 Ja, jag har själv jobbat inom äldrevård (boende, ej hemtjänst) och vet hur det är. Det blir en ond cirkel, underbemanning och stress (och dåliga löner inom vissa kategorier) gör att personalen inte orkar. Det gör också att många väljer bort vårdyrken, vilket leder till ännu större underbemanning.

Maria
0

#6 Jag jobbar ju på Sahlgrenska och ser hur svåra dessa sommarmånader är för personalen och då pratar vi "bara" personal men alla stackars patienter som kommer i kläm mellan systemen och väntelistor precis som ni skriver. Det är ju de som har det värst.

Hoppas det löser sig för dig Peter. Tänk om det hade varit lika lätt som för katten. Att du vaknat en morgon och så var det borta😉

/Maria