Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: dagens-hÀlsning
LĂ€st 360 ggr
[PeterTM]
3

God Morgon tisdag 16 aug

God Morgon đŸ™‚

Lite si och sĂ„ med morgontrĂ„den nuförtiden verkar det, ingen alls igĂ„r mĂ„ndag. 

Jag ska strax Ă„ka ivĂ€g till sjukhuset igen, följetongen med min vĂ€nstra hand gĂ„r vidare. var till reumatologen igĂ„r efter dialysen, dĂ€r vĂ€ntar magnetröntgen och eventuell kortisonkur. 

Idag ska jag till handkirurgen igen och höra vad de har att sĂ€ga dĂ€r efter den senaste veckans eskalering av problemet, jag blev tvungen att maxa ut samtliga vĂ€rkmediciner jag brukar ta för att ta mig igenom helgen. 

De vill göra en biopsi, men jag kommer inte att gÄ med pÄ det eftersom jag vet att en sÄdan skada i huden komemr att ta minst 4 mÄnader att lÀka pÄ mig, om den alls lÀker, jag har fortfarande tvÄ förlorade fötter i fÀrskt minne, Àven den gÄngen möttes jag av lÀtt indignerade lÀkare som inte ville lyssna pÄ mig nÀr jag sa att "det mÄ se ut som tvÄ vanliga skavsÄr, men jag funkar inte som andra, det hÀr kan bli farligt". Ett halvÄr senare, efter 8 mÄnader med vad som kliniskt Àr att betrakta som blodförgiftning, blev jag tvungen att amputera bÄda fötterna för att överleva.

Jag vill inte förlora en hand ocksÄ, hur stel och orörlig den Àn Àr. Idag Àr jag mer luttrad och jag har mÄl i mun, jag river upp himmel och helvete om de inte tar till synes bagatellartade problem pÄ dödligt allvar.

IgÄr fick jag som sagt komma till reumatologen och det Àr en remiss skickad till hud, hÀr krÀvs angrepp frÄn alla hÄll för att Ätminstone fÄ klarhet i vad som Àr orsaken till problemet och dÀrmed insikt i vad som krÀvs för att ÄtgÀrda.

Soligajag1
0

Gomorron Peter !! 

Du Ă€r ett mirakel , tycker jag!!! KĂ€mpar med nĂ€bbar o klor !! StĂ„ pĂ„ dig!! DET har vi rĂ€tt till i detta land!! 

Jag har inte sÄ trevliga nyheter idag.

Min Mor gick bort igĂ„r ( 78 Ă„r) , , hjĂ€rtat va det. Idag ska vi ses alla syskon o ta farvĂ€l i kapellet pĂ„ sjukhuset!  Ă„r hemma frĂ„n jobbet idag . â€ïž Kram Kram

HH đŸ™‚

MariaG
1

#1 Beklagar sorgen.

/ Maria. med-arbetare pÄ Sommar

[Leifsdotra]
1

Godmorgon frÄn jobbet!

#1 Beklagar sorgen, det Ă€r tungt att förlora en nĂ€ra❀ 

Peter, jag Ă€r ny hĂ€r och kan ju inte din historik men det lĂ„ter som att du har det kĂ€mpigtđŸ€— Hoppas det gĂ„r bra idag hos lĂ€karen!

Jag  smygstartade med att vara ledig mĂ„ + fre de första tvĂ„ veckorna efter semestern och den hĂ€r veckan blir det bara fredag jag kommer att vara ledig. SĂ„ nĂ€sta vecka börjar allvaret pĂ„ riktigt. Och skolan börjar för minstingen. Det kĂ€nns oroligt, fast jag försöker tĂ€nka positivt. Jag har fibromyalgi och jobbade 75% frĂ„n i höstas till sista maj, sen heltid. Fast jag var ledig 1-2 dagar/v under juni, hade semester i juni och har ju som sagt inte jobbat fullt i aug heller. FrĂ„gan Ă€r hur det kommer att gĂ„? Jag mĂ„r inte alls bra av att ha ett sĂ„ stillasittande jobb som jag har, den saken Ă€r klar. Samtidigt har jag svĂ„rt med ett alltför fysiskt jobb ocksÄ  NĂ€r jag Ă€r ledig och kan ta allt i min takt och fĂ„r röra pĂ„ kroppen med lĂ„g belastning mĂ€rker jag knappt av min fibro faktiskt - har i princip kĂ€nt mig frisk under sommaren🙂

Min yngste Ă€r högkĂ€nslig - han har svĂ„rt med förĂ€ndringar, blir orolig sĂ„ fort han inte har stenkoll pĂ„ lĂ€get och blir vĂ€ldigt stressad av att vara i miljöer med hög volym och mycket folk. Det blir för mĂ„nga olika intryck samtidigt helt enkelt! Han har höga krav pĂ„ sig sjĂ€lv och noga med att allt ska bli rĂ€tt, att han ska göra rĂ€tt. GĂ„r det snett nĂ„nstans sĂ„ Ă€r det som en vĂ€rldskatastrof och han skuldbelĂ€gger sig sjĂ€lv. FörĂ€ndringen frĂ„n ett lugnt och skönt sommarlov till skola med allt vad det innebĂ€r kan bli jobbig. Fast han har ju lĂ€ngtat efter alla kompisar ocksĂ„ đŸ™‚ Jag hoppas att det blir bra!

Och min Ă€ldste börjar i gymnasiet - spĂ€nnande🙂Han kom in pĂ„ sitt förstahandsval och ser verkligen fram emot att fĂ„ börja. Men han kĂ€nner inte nĂ„gon av de blivande klasskompisarna, sĂ„ lite pirrigt Ă€r det nog!

aggeelin
0

Godmorgon! Jag försökte lĂ€gga ut morgontrĂ„d igĂ„r. Men har problem med internet. Är pĂ„ semester med sambon och sonen med sina barn. Nu fĂ„r jag upp sidan pĂ„ ett konstigt sĂ€tt.

Aggeelin / medarbetare pÄ Livskvalitet

aggeelin
0

Men det gick!

aggeelin
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försökte skicka bild

aggeelin
2

Försökte skicka bild

Soligajag1
0

Tackar sĂ„ mycket MariaG o Leifsdotra för eran omtanke❀ 

Fina bilder du har lagt ut Aggeelin . Önskar dig en trevlig semester!!! 

Kram Kram đŸ€—

HH đŸ™‚

Maria
1

God förmiddag pÄ er.

Jag har varit lite "off" ett par dagar. Min man fyllde 60 Är i söndags och Àven om vi var lite folk hemma sÄ blir jag sÄÄÄ trött.

IgÄr hade jag semester och sov mig igenom dagen kÀnns det som med smÄ pauser för att kolla nÀtet.

Jag hÄller tummarna för Peter.

/Maria

flisan708
1

God middag pĂ„ er!! #1 Beklagar sorgen!!! Inte skrivit pĂ„ lĂ€nge, haft fullt upp men idag Ă€r jag ledig och har pyjamasdag. Ett mĂ„ste för laddning av batterierna i kroppen. Fullt upp har det varit bĂ„de privat och pĂ„ jobbet. Önskar er alla en fortsatt trevlig dag!!

[PeterTM]
2

#1 Det var trÄkigt att lÀsa om din mamma, 78 Àr ju inte sÄ hög Älder nuförtiden, men hjÀrtat Àr motorn och funkar inte motorn spelar siffran ingen roll. Jag har min mamma i livet fortfarande underligt nog, 84 Är gammal. Underligt för att hon Àr den av tre systrar som skött sig sÀmst och de andra tvÄ Àr döda sedan mÄnga Är.

#3 Jag kan bjuda pĂ„ ett medicinskt/fysiologiskt sammandrag: 

Sjukpensionerad sedan 1989, diabetiker sedan 1968, kroniskt njursjuk, bloddialys sedan 1990. Panchreastransplanterad 1987, katastrof, nĂ€ra döden. Min dödsĂ„ngest gjorde att jag hamnade i djup depression. Njurtransplanterad 1991, funkade i drygt 1 Ă„r. Efter avstötningarna, högsta nivĂ„er av antikroppar i blodet och kan aldrig ta emot nĂ„got nytt organ. Dubbelt underbensamputerad 1997, men gĂ„r bra med proteser i skog och mark. 

Blind under 1985, förlorat vÀnster öga, men höger öga rehabiliterat efter 5000 laserskott och tre operationer. Totalförlamad i armar och ben 1990-1991 och har arbetsterapeuten och sjukgymnasten att tacka för att jag kan stÄ och gÄ idag. HjÀrtinfarkt 2007, stentar i kranskÀrlen, funkar fint. Hudcancer 2010, tog bort 8x15 cm hud pÄ ryggen, ihopdragningen av sÄret sprack, blodbad. Hudtransplantation frÄn höger lÄr. ingen spridning av cancerceller, helt rehabiliterad- jag har genomgÄtt drygt 60 kirurgiska ingrepp, varav hÀlften i narkos, resten i lokalbedövning.

No pain no gain đŸ™‚

aggeelin
3

Lycka till Peter och ha det gott allihopa!

Maria
2

Jag har uppenbarligen missat inlĂ€gg 1 och jag beklagar sorgen❀

Agges bilder frÄn Grekland gör mig riktigt resesugen.

Vi satt i helgen och tittade i gamla fotoalbum frÄn vÄra bÄtluffarresor tillsammans med min bror och svÀgerska. SÄ hÀrligt att drömma sig tillbaks.

Vi reste alltid tillsammans och sÄ var vÄr son med Ànda tills han blev vuxen.

/Maria

Soligajag1
0

# 10 Tackar sĂ„ mycket !  Va hĂ€rligt med en "pyjamasdag" !! Jag brukar gĂ„ omkring i myspyxor o tröja nĂ€r jag Ă€r ledig, softa o kolla film. 

#13 Det Ă€r ingen fara, , sĂ„nt hĂ€nder oss alla đŸ™‚ Tackar för omtanken!  

Idag ska jag jobba, , sĂ„ jag tĂ€nker pĂ„ annat.  HĂ„ller pĂ„ o funderar om jag ska ta bussen eller cykla, , sĂ„g pĂ„ vĂ€derleken att vi fĂ„r moln o dassigt vĂ€der resten av veckan, , HĂ€rligt!!! đŸ™‚ 

Ha en fin dag alla !! Kram Kram đŸ™‚❀

HH đŸ™‚

[Leifsdotra]
0

#11 DĂ„ kan man tycka att du fĂ„tt mer Ă€n din beskĂ€rda del😼 Det Ă€r rĂ€tt otroligt vad man orkar med nĂ€r man mĂ„ste!