Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: dagens-hälsning
Läst 663 ggr
aggeelin
1

Godmorgon lördag 13 augusti

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Godmorgon! Här kommer en morgonhälsning från ett soligt uterum. Vi har ätit frukost med fantastisk orange bifftomat på smörgås!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Soligajag1
0

Go förmiddag Aggeelin !! 

Jisses va gott med egna tomater på frukost mackan eller salladen!! 

Det måste jag fixa nästa år!! 

Här är det filmtajm, , en ny deckare jag kollar på SvtPlay nu, 

Saknad, aldrig glömd , säsong 1 , spännande är det!! 👍

HH 🙂

[Leifsdotra]
1

Godmorgon 😀 Idag ska tvättmaskinen få jobba hårt tänkte jag! Det svämmar över i tvättkorgarna så jag måste väl ta tag i det… Mer då? Jaa, dagen i övrigt öppen för möjligheter. Fast sonen och jag ska nog ta ett kortare pass med vår häst på eftermiddagen tror jag. Det innebär promenad för mig och ridning för sonen. Blir det regn så stannar nog sonen hemma. Får se om sambon hakar på med sin häst.

Mooniq
1

Varit ute o promenarat. solsken och blåst. Nu steker jag pannbiffar så veckans jobbmiddagar är färdiga. Lite grönsaker till det och creme fraiche bearnaise sås.. enkelt - jo jag e lat ibland 😃

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[PeterTM]
1

Hej mitt på dan 🙂

Jag utrotar getingar…

Soligajag1
0

Hejsan alla Lördagsdiggare 🙂 Äntligen mår jag bättre !! 

Tog en cykeltur till Ica och bestämde mig för Sallad som man kan plocka själv ,

Det blev kräftstjärtar, avocado, krabba, små tomater, ostbitar,  majs, ananas, gröna oliver , gurka, sallad. 🙂 

Ojojoj, , PeterTM , har du så många getingar , , 🙂 

Njut av eftermiddag o kväll !! 

Kram Kram // ☀️

HH 🙂

[PeterTM]
1

#5 Hundratals getingar, jag har bara idag slagit ihjäl minst 50 med flugsmällan och badmintonracket är världens bästa vapen mot getingar i luften. Getingfällan är halvfull bara på en enda dag.

Soligajag1
0

Hahhaha, , , "skrattar gott" 😂 

Var sjutton bor du nånstans?? Uppe i Norrländska trakterna eller ?? 

WOW!! 50 st, , inte illa.!!!

HH 🙂

[PeterTM]
2

#7 Nordvästra Uppland, men det finns en mycket enkel anledning till den högst lokala getinginvasionen. Jag hade gjort iordning en "gröt" av bär efter saftkok och spetsat med socker och lite vin. Tanken var att locka Fjärilar, jag har lyckats med det tidigare. Denna gång kom dock inga Fjärilar, utan istället hundratals getingar.

Efter ett par dagar var det så många getingar på mitt arbetsbord utanför verkstan där jag ställt fjärilsgröten, att det inte gick att röra sig i närheten utan att få flera getingar surrande runt huvudet.

Jag tog en trasa indränkt med tändvätska och tände på, sedan la jag den över gröten och lät den brinna ut. Därefter tog jag trädgårdkultivatorn och drog iväg med vattentunnelocket som alltihop låg på och placerade det på ett mindre trafikerat ställe bakom verkstadshuset. 

Nu kunde jag vistas vid bordet utanför verkstan, men många getingar kom dit ändå och letade efter godiset. Jag stod där med flugsmällan i ena handen och mitt badmintonracket i den andra och dängde till alla som kom när eller landade på bordet. Getingar är rovdjur och de döda getingarna på bordet drog till sig fler, så jag hade ihjäl massor, minst 50 st total med flugsmällan och kanske 20 med mitt badmintonracket.

Getingfällan sattes på hörnet av bordet och den blev snabbt fylld av getingar, vi blev tvungna att tömma den redan idag. Getingfällan brukar vi annars inte behöva tömma mer än en gång i månaden. Den fylls med ett par deciliter saft, lika mycket vatten och ett par droppar diskmedel för att ta bort ytspänningen. Vi har mycket getingar här i år, bra att bli av med en del, då får vi kanske några björnbär själva 🙂

Soligajag1
0

WOW!!! Vilket bra jobb du gjorde!! 🙂

HH 🙂

Tarotstollan
0

#8. Förstår att du har det jobbigt med getingarna men det gör mig ont att du dödat så många, de blir mindre och mindre av dem och även de är viktiga djur i det ekologiska systemet.
Hoppas att du lyckas bättre med dina Fjärilar nästa sommar. Vissa av dem gillar ju nässlor och Flox är det väl?🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[PeterTM]
1

#10 Vad får dig att säga att det blir mindre och mindre av getingarna? Bålgetingarna anses hotade och därför är de fridlysta, men inte de övriga arterna. Förekomsten varierar med sommarklimatet, de var inte många här under juni, men under juli-augusti har vi haft extremt många bilor.

En sommar för några år sedan var det ett jordgetingbo på var tionde meter i skogen här bakom, det gick inte att gå in där. Jag har inte dåligt samvete över getingar, jag dödar så många jag kommer åt så länge det inte är bålgetingar, men sådana ser jag sällan.

Tarotstollan
0

#11. Jag har läst om det men vet inte något om olika getingar. Det kanske kan vara olika många på olika platser också. Här nere är det inte ofta jag ser getingar, tror att jag sett 4 denna sommaren och de var på mina Lavendelplantor på balkongen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

aggeelin
1

Bra jobbat med getingarna!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet