Jamen när?
Härom kvällen var vi ett gäng som hade lite diskussioner kring det där med dusch och när det ska duschas (morgon eller kväll). Hur ofta berördes också. Förståelse för de olika argumenten var liten
Duschar du morgon eller kväll och HUR motiverar du ditt val?
Hur ofta? Motivation till ditt val?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
😃 Jag duschar ca 2-4 gånger i veckan, ibland oftare beroende på om jag skall ut och träffa folk eller inte. Duschar när jag gått upp, vilket ofta är på e. m. Det händer att jag gör det sent också om det varit en varm och svettig dag, försöker dock undvika att det då blir för sent eftersom jag måste tänka på att jag har grannar som kan bli störda av vattenspolningen.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag duschar varannan eller var tredje dag beroende på hur varm eller svett jag varit. Övriga dagar tvättar jag mig med tvättlapp under armar och intimt.
Jag duschar alltid på kvällen. Skulle aldrig komma på tanken att gå in i duschen på morgonen när jag är trött och frusen😉
/Maria
Jag duschar alltid på morgonen därför att jag vill vara nyduschad när jag kommer till jobbet. Det betyder också att jag duschar minst 5 dagar i veckan. Är det så varmt att jag blir svettig kan det bli mer än en dusch på en dag.
Morgon och kväll oftast, minst morgon. När det gäller kroppen. Håret 3-4 gånger per vecka.
Använder inte mycket vatten. Är en snabbduschare :)
Beror på väder och aktivitet. OM jag "bara" har en arbetsvecka så blir det dusch 2-3 gånger/vecka. Oftast duschar jag på em/kväll. Trött tidiga mornar.
Försöker dock bara att tvätta håret 1 gång i veckan. Sköljer det ofta men utan produkter.
Om jag är ute o powerwalkar, blir det dusch när pulsen gått ner. Om det är varmt/soligt så blir det ofta kalldusch, min kropp gillar inte värme alls.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Duschar mest kvällstid, ibland eftermiddag/tidig kväll. Aldrig på morgonen, med undantag för de få gånger jag springer tidigt på morgon.
Blir så avslappnad av en dusch, så hade bara blivit tröttare om jag duschat på morgonen.
Duschar inte varje dag, utan kan ha uppehåll i 2 dagar också om jag är ledig och inte gör så mycket. Duschar i princip enbart på mina träningsdagar (varannan dag ungefär).
Håret tvättar jag ca 1 gång i veckan (4-5 dagar emellan tvättarna). Sliter och förstör håret om man tvättar det oftare.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Jag duschar oftast bara tre gånger i veckan och då på morgonen. Jag har skör och torr hud till följd av min njursjukdom och skulle inte kunna duscha oftare utan att få allvarliga hudproblem.
Jag duschar varje dag , på morgonen , vill vara fräsch när jag kommer till jobbet ,
Söndagar kan det bli lite senare , då jag är ledig, och varannan Lördag.
Smörjer mig med hudlotion efter duschen eller så har jag dove dusch creme som har en lotion i sig. Mycket bra duschkräm. 🙂
HH 🙂
Jag smörjer handryggarna och utsidorna av underarmarna där jag är som torrast, använder Canoderm som jag har recept på pga problemem med huden. Jag använder också Canoderm på valda delar av mina stumpar där huden är extra utsatt för tryck av proteserna.
Hudlotion har jag aldrig använt. I allmänhet tror jag inte att man ska använda några medel på huden om man är frisk, jag är övertygad om att man skapar ett behov genom att man åsidosätter kroppens egna system. Samma sak med cerat för läpparna, nässpray osv. Jag har aldrig använt sådant och de allra flesta som behöver de produkterna har skapat behoven själva.
#9 Jag tror som du Peter.
När jag började jobba i vården så höll jag på att duscha sönder min hud och jag fick börja smörja mig dagligen.
Trots att jag duschar mer sällan nu så tror jag ändå att jag lagt grunden för behovet på egen hand.
/Maria
Jag duschar på kvällen. Det är för att jag tycker att det är jobbigt att duscha på morgonen och jag blir så varm, ja för varm faktiskt. Så då får jag svettningar på väg till jobbet haha.
/Christina
Jag duschar oftast på morgonen på vardagar och på kvällen på helgerna faktiskt. Tvättar aldrig håret vid kvällsdusch eftersom det är hemskt att lägga sig med blött hår. Även om jag fönar så blir det inte riktigt torrt mot hårbotten tycker jag.