Funderar4 färger
Barnbarnen och jag (dessa två, 6 och 8 år, två flickor) tittade på bilder från när "pappa var liten" och de frågade mycket "vem är det och vad gör h*n". Ock så frågade de, vem är det, vems cykel är det (det är pappas lillebror) varför har han en rosa cykel? Inte kan väl en pojke ha en rosa cykel? (Vi hade fått den ock det var en bra cykel) nej, det är bara flickor som kan ha rosa? Och, vem är det? Det är pappa. Men han har gul tröja/han har mörkrosa tröja. Det kan inte pojkar ha. Det var en bestämd åsikt. Är det så? Min son, "pappan" gillade mörkrosa (cerise) och gul. Vem har bestämt att det bara är flickor som ska ha de färgerna? Är det så?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Själv så har vi medvetet både "tjejkläder" och "Killkläder" på vår dotter då jag tycker det är helt galet att skilja på det i så tidig ålder, det är kläder.
Hon kan ju inte välja heller men vill hon ha den blå tröjan med bilar på när hon blir äldre så ska hon få ha det även fast hon är tjej. Hon älskar allt som har med maskiner att göra, så är hon helt enkelt. Kan jag inte acceptera att hon är som hon är och hennes kompisar är som dom är (såklart inom rimliga gränser, att skada är inte ok) så skulle jag inte kalla mig själv en bra mamma enligt mina egna åsikter.
Så vill en kille ha en rosa cykel och kjol så är det helt okej för mig, vill en tjej ha bilar och blå kläder är det helt okej och jag hoppas att min dotter "ärver" den acceptansen.
l'm back
Man får ha vilka färger som helst . Jag är den som är rosa för tjejer och blått för killar. Jag ser inte ned på ngn barnen bryr dig inte det är föräldrarna som gör det . Men det har sina orsaker jag är uppföd med bröder och systrar , det är mkt killigt och tjejigt.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Jag anser att man ska ha det man passar. Som tjej passar jag inte ett dugg i rosa, medans min lite mörkhyade son alltid passar bra i rosa och andra klara färger.