Hjärt-och-lungräddning
Maria och jag pratade häromdagen om HLR och hur metoden förändrats över tid. I "folkmun" kallas den mun-mot-mun-metoden. Metoden består av att ge "kompressioner" och "inblåsningar".
Vet du hur många kompressioner och inblåsningar som är det korrekta idag? (om jag minns rätt så var det för ca 25 år sen 8 kompressioner och två inblåsningar men jag kan minnas fel).
Skriv om vad du tror!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Kommer inte ihåg de Agge men jag vet att de är inte så som jag lärde mig för ex antal år sedan,, Minnet sviktar mellanåt😃
#1 Gissa något!
Jag tror att nästan alla skulle behöva friska upp sitt minne kring metoden som inte alls är någon mun-mot-mun-metod …
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Idag är de 30 kompressioner och sedan två inblåsningar när de inte andas.
13 kompressioner och 2 inblåsningar, kompressionerna ska man göra i takt med "Och här kommer pippi långstrump…".
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Man har gjort kurser emellanåt men jag tror att när det händer så sätter man igång tänker inte på hur många gånger man ska trycka kompressioner.
Eller så pluppar minnet upp hur man gör de..
#3 😂
Fusk Stina!
Visste ni andra om att det är så många kompressioner? Och ändå kallas det mun-mot-mun!!
Jag minns att vi i skolan fick lära oss "bara" mun- mot- mun-metoden och inte några kompressioner.
Senare har jag för mig att det var väldigt viktigt att inte göra kompressioner om personen fortfarande hade puls men det gäller ju inte längre.
/Maria
Jag viste att de är många gånger Agge hahaha,, Lite fusk är de Men vet att de är många gånger man gör de.. Men kom inte ihåg de..
Fy stina du fuskade😃
Vad vet ni andra om HLR?
Jag tycker kan HLR, numera 30 kompression och två inblås. Visst är det intressant hur det har utvecklats under åren?! Vi hade nyligen HLR utbildning på jobbet, nya dockor med har de kommit. Saknar nästan de gamla hederliga dockorna. Kan tipsa er om att röda korset har en app man kan ladda ner i mobilen. Den är bra och ger stöd om man hamnar i skarpt läge, bara att följa instruktionerna.
Jag har kvar papper, broschyrer och böcker jag fått under de utbildningstillfällen jag haft. Känner att det är dags att ta fram dem igen och glo igenom för att fräscha upp minnet lite. Dags för ny kurs nu också, var åtminstone 2 år sedan sist.
Ni som har gått utbildningen nyligen kan jag tipsa om att bli SMS-livräddare! Speciellt om ni bor i Sthlm, det verkar inte finnas på andra orter än så länge. Möjligtvis Gbg och Malmö, men detta skulle behöva sprida sig! Går man med så får man sms när någon i närheten behöver livräddning, men man förbinds inte att gå dit om man inte kan. Men det ökar chansen för den som behöver hjälp att överleva vid t.ex. hjärtstopp, eftersom det kan ta lite tid för räddningstjänsten att komma till platsen.
Här är länken ifall ni vill läsa mer:
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!