Glass!
Flera glassar kommer att försvinna ur GB:s sortiment. Någon som kanske är din favorit? Stor fråga 😃
http://mittkok.expressen.se/artikel/gb-tar-bort-populara-glassar-ur-sitt-sortiment/
Inga större förluster känns det som…
Tur att jag blev vegan innan detta, för Magnum White var min absoluta favorit. Nu är min favorit R-ice, den är faktiskt ännu godare än Magnum (enligt mig) 😃
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Jag har ingen direkt favorit så för min egen del ingen större förändring. Det var några av Magnum glassarna och Solero exotisk som var goda och som försvinner men å andra sidan köper jag så lite glass styckvis att jag antagligen inte ens märker att de är borta.
Däremot ser jag framemot att få smaka på jordnötsglassarna, om jag kommer ihåg att köpa några!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Mina favoriter är TipTop, Nogger, och 88:an. De finns ju kvar så det är lugnt😃
/Maria
Jag kände bara till en av de där 8 glassarna, så då är det ju knappast någon förlust. "Min" glass är död sedan många år (de små 50 grams fyrkantiga puckstång, fanns vanilj och jordgubb), så jag köper aldrig pinnglass mer.
Köper så sällan glass från GB längre, så känner väl inte att det är någon jätteförlust. Blev så besviken när jag hittade palmolja i flertalet sorter av deras glass att jag gick över på att köpa Sias glass i burk istället. Gör dock helst egen glass, så köpeglassen känner jag inte att det är någon direkt förlust med.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Solero exotisk slutar de med, den tycker jag om. Fast godast är ju den hemgjorda glassen från Björektorp.
OT: Apropå palmolja, vi har börjat söka alternativ till alla livsmedel som innehåller palmolja.
Värst av allt och svårast att hitta alternativ till var bordsmargarinerna, det verkar inte existera något som inte innehåller palmolja, inte ens Lätta där de i reklamen skryter om att de använder svenskt smör och svensk rapsolja, är fri från palmolja (men de säger inget om det i reklamen). Vi har gått över till Bregott, det enda att ha på smörgåsen som inte innehåller palmolja vad det verkar.
Vi vill inte vara med på utrotningen av bland annat orangutangerna för att palmoljeodlingarna tar över regnskogarna på Borneo. Ingen borde köpa en enda produkt som innehåller palmolja.
#8 Ja, det där med palmoljan är ett ständigt jidder när man ska handla mat. Just smöret tycker jag inte är svårt, eftersom jag alltid köpt riktigt smör och Bregott, har alltid ogillat margarin. Men man står ju och lusläser innehållsförteckningen på allt man köper som man inte köpt förut eller köpt på länge. Många företag säger ju att de har ekologisk palmolja, men än så länge finns det inget sätt att kunna påvisa det, ens för dem, då distributörerna inte är helt sanningsenliga de heller. Företagen kanske tror att palmoljan som används är ekologisk, men i själva verket så är den inte det. Det finns ju ingen märkning heller än, så för att vara helt säker måste man undvika det helt. Ledsamt när favoriter på godishyllan inte är ätbara, eller glass i det här fallet.
Blev visst OT här med. Ifall du vill prata mer om palmolja eller vill ha tips/tankar osv. är det bara att PM:a. 🙂
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
#4. De är också de glassarna som står högst på min gilla lista men försvinner de så finns det andra att äta.
#5. Gillade Pucken väldigt mycket när jag var yngre, den smakade verkligen vanilj och jordgubbe. Det enda jag inte gillade med den var att de hade trätt pinnen rakt igenom pappret, så det var alltid så svårt att få av det utan att riskera att tappa hela glassen.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Köper mjukglass någon enstaka gång när jag är på resandefot, aldrig pinnglass. När det saknas hemgjord glass så är Sias Apelsinchoklad den som kan följa med hem i kassen. Och nä-ä palmolja är ingen hit för människor inte ens ekologisk
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
# 8 Palmolja undviker även jag i mesta möjligaste mån, använder smör och bredgott och undviker margarin. Jag tror mer på en ko än på en kemist. 😃
Min favorit är egentligen mjukglass. Sååå himla gott.
/Maria
GB kan kvitta !
då föredrar jag Klings ..
eller hellre Österhagens glass i Hjo
de har fyra(4) ingredienser i sina glassar
(eko-)ägg, grädde , frukt och kyla 😛 ..god så tårna krullar sig..
..de, glassmakarna vill pensionera sig och ..lämna över
jag har faktiskt funderat på bli glassmakare..🙂
Bregott, har jag mitt hem-kärnade, bus-enkelt
½kilo (valfritt)smör, 2½ dl valfri olja och 1 dl ..valfritt .vatten 😮
rumsvarmt, kör rubbet 30 sekunder i matberedare, putta ned från kanter
kör 30 sekunder till på max.., sleva över i en/två bunkar och in i kylen med dem.
nu går det inte år så himla mycket i detta hushåll, så jag gör på halv satts
på mackor o att steka i
penke
Litr OT - men vi kör bara smör - lägger upp lite i taget i två olika byttor med lock, en för mackor och en för stekning . Den för stekning blir lite kladdig, därför två.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Magnum White var ju min favorit! Äh, vet inte om jag någonsin kommer äta glass mer nu… Tur i alla fall att Magnum mandel finns kvar. Verkade inte vara några spännande glassar som skulle komma, men jag kanske får prova Magnum med jordnötssmör.
Liten smakrappot: Den "nya" Soleron är inget nytt under solen, utan känns snarare som en återkomst av den röda variant som fanns tidigare.