Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 716 ggr
Tarotstollan
1

Julkänslor 2015.

Har ni fått några julkänslor ännu?
Inte jag! Jag ser adventsstjärnor, tomtar, ljuslyktor, änglar,blinkande ljusslingor, smyckade granar och träd, granförsäljare, karamellförsäljare, jag kan testa pepparkakor och glögg, fina julklappspapper, mm. Förundantag av snön, vad är det mer som behövs för att få julstämning?

Jag har märkt att de varuhus jag varit inne i, inte spelar julmusik, undrar om de väntar med det för personalens skull eller om det beror på något annat?🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

cookies1994
1

Jag har julkänslor detta år för första gången på många år måste jag säga… vi julpyntar inte hemma och i vanliga fall brukar jag ta det lugnt över julen för annars kan det bli så stressigt. Men nu ska jag åka hem till min mamma över julen och där är det alltid stort julfirande känns skönt att komma hem som gäst och få hela julfirandet "framdukat" jättefint 😎

jag har märkt en del juldetaljer i affärer osv redan i slutet av november så mycket julmusik har jag inte hört men det brukar väl komma mer ju längre in i december man kommer annars så beror det väl på vilken affär man besöker

[Garntroll]
1

Det var längesedan jag kände någon känsla av jul.

Leffe
1

Inte det minsta egentligen. Min syrra kom hem till mig och satt upp ett par tomtar

VildaVittra
1

Nej. Julpyntet har inte kommit upp här ute i butikerna i obygden och jag har inte varit inne i stan sedan i somras. 

Jag har satt upp en adventsstjärna och en dörrkrans, samt tagit fram min snögubbe, det är allt. Är uppvuxen med att julgran och övrigt pynt inte ska upp förrän den 22 eller 23 december.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[peter54]
1

Julkänslorna skapar man sig själv tycker jag, det  har åtminstone för min del mycket lite att göra med julkommersen, den lämnar jag helt och hållet därhän.

Här har det blivit så detta år att decembers lediga dagar varit uppbokade med födelsedagar och gästbesök, så pyntet kom upp förra fredagen när min fru hade en ledig dag. Det som saknas är granen och bocken, de kommer aldrig upp före den 23e hos oss.

Numera är det oerhört mycket diskuterande runt jul och traditioner, att de utarmas, att man glömmer vad vi firar osv i all oändlighet. Jag tycker allt sådant är vansinnigt tramsigt och det får alltihop att låta som om det funnes regler för hur det "måste" gå till med jesusprat och allt annat religiöst.

För mig betyder det noll och ingenting och jag tycker att det ska vara med traditioner som med andra val, att man väljer de delar av traditionerna som känns bra och skiter i resten, det är väl ändå för gemensamheten, omtanken om varandra som julen är till, i alla fall för mig och min familj.

Maria
1

Idag hade jag lite julkänslor då vi har varit med sonen och hans sambo på julbord på Gunnebo slott.🙂

De har ett mycket speciellt julbord med ekologisk mat och hem/närodlat. Allting är upplagt som små "tapas" Där är dessutom väldigt vackert.

/Maria

Karmatarerskanise
1

Jag har julkänslor för första gången på ett par år. Lyssnar på julmusik dagarna i ända, lagar mat med glögg, planerar mat dör julafton, öppnar min chokladkalender, tänder ljus,  har julpynt och har fixat lite julklappar. 

Det enda jag saknar är kyla och snö.

Karmatarerskanise
1

Var precis i stan. Massor av pynt och julmusik och nu har jag alla klappar. Ska nog slå in dom ikväll :)

Vixxen
0

Jo! Julkänslorna börjar infinna sig! Även om vädret är trist…

Mirinda
1

Jul? - Nej.  Känslor? -Ja.

För mig är december fram till jul förknippad med musiken i advent; framför allt Lucia nu för tiden. Förr sjöng jag i kör. Då började vi öva julsånger långt i förväg.

Jag tycker om att gå i kyrkan. Men det blir inte så ofta nu för tiden. Jag tror på Gud. Men för den skull gillar jag inte religiösa ritualer som utövas på rutin eller bara sitter på ytan. Jag kan lika gärna sitta här hemma, tända adventsljusen och lyssna på julmusik. Gud pratar jag med när jag behöver eller bara får lust. Det behövs ingen kyrka eller präst för det.

Julkänslorna kommer väl när vi närmar oss dopparedagen. Jag håller helt och hållet med #5 om att man väljer sina egna traditioner och att det handlar om gemenskap och omtanke. Där ser jag ingen som helst motsättning mellan det kristna budskapet och en profan inställning.

Men tyvärr blir det bara värre för varje år som går. Folk stressar sig nästan sjuka för att hinna med allt före jul. De försöker köpa julen, vare sig det är dyra prylar till paketen eller märkvärdiga maträtter som ska förberedas åt hela släkten.

Här blir det varken mycket folk eller särskilt dyrt. Två saker ingår definitivt i mina jultraditioner. Båda har med doften av jul att göra. Den 23:e gör jag julskinkan (kryddar och lagar den själv i lergryta). Doften fyller hela köket. Tidigast på kvällen den 23:e tas granen in. Den klär vi inte förrän på julafton. Då doftar det även gran i huset. (Här är plastgran portförbjuden.)

När julkvällen kommer blir jag glad om det snöar "lappvantar". Sedan måste jag erkänna att jag är barnsligt förtjust i att slå in julklappar och öppna ett eget litet paket. Ge mig gärna en liten chokladbit i julklapp, bara jag får den inslagen!😃

På TV ser jag Karl-Bertil Jonssons julafton, för det fina budskapets skull. Kalle Anka kan jag leva utan (men det vill inte resten av familjen). På julnatten tar jag gärna en promenad till kyrkan och besöker midnattsmässan. Känslan på hemvägen kan inte beskrivas som annat än julefrid.

Hoppsan! Nu blev det nästan en novell igen.😊🤐

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Tarotstollan
0

Låter som en helt underbar jul Mirinda!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!