Ovanlig upplevelse
Jag var med om en, för mig, ovanlig händelse idag efter träningen. Jag kom från duschen och började klä på mig. Det var två unga tjejer som var vid toaletten och så tittade den ena på mig och frågade "jag har fått mens - vet du hur jag ska använda den här? (en tampong) och så tänkte jag lite och förklarade sen … någon annan i omklädningsrummet hjälpte till med förklarandet och vi lyckades nog till sist … tjejen var in två gånger innan hon lyckades …
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#0 Bra att du kunde hjälpa, men synd att sånt ska behöva hända tycker jag. Alltså att en flicka inte har fått allt sådant helt klart för sig från sin mamma från början. Vår dotter har precis fått sin första mens och hon berättade direkt för oss och vad hon ville välja för slags skydd. Min fru hade redan tidigare förklarat för vår dotter vad man kan välja och hur man använder grejerna
Vilken tur att du var där agge. Att dom frågade för de är inte lätt. Kommer ihåg som barn då de var lite hysch hysch om de. Tycker jag är jättebra av din fru pratat om de innan.
Ja, det är inte lätt att veta om ingen berättat!
Jag tycker att det var bra att de frågade - att de vågade fråga. Det kanske inte är så naturligt för alla föräldrar att berätta.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#4 Det är klart att det var bra att de vågade fråga, men annars tycker jag inte att man som förälder har rätt att undvika sånt, det ingår om man har skaffat barn att se till att de får hjälp och ledning vad det än gäller.