Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettdagens-hälsning
Läst 1409 ggr
aggeelin
0

Frostigt ute - dubbar?

Nu är det frost på morgonen här och snart kommer halkan.

Sätter du på dubbdäck på bilen eller cykeln?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Åsa S
0

Min man har redan satt på dubbdäcken på bilen men cyklar gör vi inte på vintern de ställer vi in i garaget.

aggeelin
0

Jag cyklar varje dag till jobbet och annat som ska göra och jag har upptäckt hur fantastiskt det är med dubbdäck på cykeln! Det hade jag inte trott!

Det är mycket säkrare än att gå! Jag kan verkligen rekommendera dubbdäck!

fruktgumman
0

Ja absolut dubbdäck nu är det dags för det

flisan708
0

Jag satt på dubbdäcken på bilen för en vecka sedan. Nu vet man aldrig när det slår till med halkan.

aggeelin
0

Vi har inte dubbdäck på bilen än men snart är det dags. Vi åker inte så mycket bil till vardags men det är bra att däcken med bra grepp sitter på när det behövs.

Cykeln brukar jag vänta med att lämna in till det är dags. Det brukar då vara kö till att få dubbdäcken monterade men det brukar ordna sig.

Fridaaaa
0

Blir tyvärr inte dubbdäck på denna bilen, odubbade vinterdäck istället. Gillar dubbat bättre men medföljde dessa och inte råd att köpa andra så får vara så.
Cykeln byter jag aldrig däck på :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zepp
0

Mm.. satt i kuppevärmaren redan!

Dubbdäck blir för halt och sämre bromssträcka så det vågar jag inte sätta på.

Men snart e det dags för de dubbfria vinterdäcken.. vilken vecka som helst.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fridaaaa
0

#7 aldrig märkt det på bilen jag hade innan, tvärtom, tyckte att det blev bättre

[peter54]
0

Jag har brukat köra på dubbfria vinterdäck i över 20 år, men i år frågade min mekarkille om han fick välja dubbade nu när jag ska ha nya. Han hade fått bättre pris på riktigt bra dubbade däck, totalt 1000 kr mindre för dubbade än dubbfria av samma sort, så jag sa okej. Det dröjer nog en månad till innan jag byter dock.

aggeelin
0

Skönt med bra grepp när det är halt! När jag cyklar till jobbet känns det bra och sen, när det är halt, går jag mycket försiktigt sträckan från parkeringen in till jobbet. Rädd att halka ikull!

[peter54]
0

Som jag uppfattat det är dubbdäck bara fördel på ren blankis, särskilt när det ligger vatten på isen. Annars upplever jag ingen större skillnad mellan dubbade och dubbfria vinterdäck.

Om man bor i delar av landet där det oftast är asfaltyta på vägarna genom hela vintern, är det bara onödigt med dubbdäck tycker jag. Dubbarna orsakar grym förslitning av asfalten, skapar dramatiska "stenskott" på bakomvarande bilar när de lossnar och som sagt, sämre bromssträcka. Jag har aldrig varit av vägen under 20 år med dubbfria vinterdäck.

Fridaaaa
0

#11 Smaksak förmodligen :)

Inkanyezi
0

Vinterdäcken blir lite mer trögtrampade, inte för dubbarna, men för det mjukare gummit. De slits också väldigt hårt om man kör på barmark, så jag väntar med att sätta på dem tills det är is på vägarna. Blir troligen när jag kommer tillbaka till Sverige i slutet av januari. 

Men det är faktiskt underbart med riktiga vinterdäck på cykeln. Första gången jag hade satt på dem på föll underkylt regn på nerkyld mark, och det bildades isskorpa. Inte förrän jag klev av cykeln märkte jag att det var halt. Jag kunde knappt stå utan att stöda mig mot cykeln. Men cykla gick bra.

aggeelin
0

#13 ja det är fantastiskt med dubbdäck på cykeln! Jag cyklar hela vintern och det känns så bra!