Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 979 ggr
stina63
0

Facebook

Facebook låg nere en stund och de var rätt roligt för när jag sedan läser på aftonbladet så är de en notis om detta.
Rätt konstigt att Facebook är så stort. Tänk förr då fanns varken dator mobil
De var bara tre kanaler på tv. Där jag bor var de tv1 tv 2 och Danmarks

LinaLj
0

Ja tänk när FB fortfarande var nytt, jag var ganska tidig med att ha ett konto där, men det kunde gå ett par månader mellan gångerna jag var inne där för nästan inga andra vänner hade FB. Idag blir mina vänner chockerade över att jag inte loggat in på två- tre dagar när jag har annat för mig.

På mitt jobb så är det övervägande yngre människor (90-talister) och här om veckan satt vi och pratade och jag berättade att min första mobil fick jag när jag skulle börja gymnasiet eftersom jag skulle bo på internat och med den kunde man inte ens skicka sms. Det var knappt de trodde mig.

Den telefonen hade tillhört mamma, men året därpå fick jag en ny i födelsedagspresent. Stor sensation då den gamla var en sådan där tråkig svart sak som man fällde upp en liten lucka och en antenn på. Den nya var metall blå (motorola tror jag) med en liten plupp som antenn och ingen lucka. På den kunde man skicka sms, men ingen jag kände hade en sms telefon så det tog nog nästan ett år till innan jag kunde skicka mitt första sms. Ibland känner man sig verkligen gammal 😂

stina63
0

Känner mig gammal Haha. Jag är född på 60 talet. När jag  flyttade hemifrån vid 17 årsålder så hade jag ingen telefon. Utan fick gå till telefonkiosken ringa. Betala räkningarna fick man först stå i en lång lång lång kö på banken. Sedan hämta ut pengarna för att sedan stå i en ännu längre kö på posten. Där fick man kvitto som man klistrade på sina betalda räkningarna.
Min första mobil var en motorola., med en antenn
Men de låter som stenåldern😂

[peter54]
2

När jag var liten under slutet av 50-talet, hade vi inte telefon, inte elektricitet och inte ens indraget vatten. Vi hade 2 km till närmaste telefon och där fanns också en TV som jag fick titta på en gång när det var en västernserie som hette Bronco med Ty Hardin i huvudrollen. Efter det samlade jag särskilt på filmisar med honom på. 

För alla yngre som inte vet vad filmisar är, så var det små idolkort av skådespelare och musiker som man samlade och bytte med varandra, jag hade flera tjocka buntar och min mamma gjorde en slags bytarbok där man hade sina bytesfilmisar. Den togs fram när vi åkte med skolbussen, de flesta skolkamrater hade likadana.

Senare, när vi flyttat in till förorterna av Stockholm i början av 60-talet köpte vi egen TV, men vi hade fortfarande inte telefon. TV-programmen började strax före kl 18.00 med en stiliserad siluett av Stockholms stadshus, samtidigt spelades klockorna, jag kan melodin i huvudet ännu. Efter kl 23 sändes inga mer program.

Telefon fick vi hemma först 1968 när vi flyttade till Salem och året därpå, 1969, kom TV2. Många tyckte det var onödigt med en kanal till, -vad ska det vara bra för, sa de. Det skulle vara nu det, hur skulle det låta bland folk då tro?

Efter det har den ena tekniska mackapären efter den andra ramlat över oss. Jag var in på en skivaffär i London 1985 och fick se alla CD-skivor, som jag inte hade en aning om vad det var. Idag är det poppis med vinyl igen. 1988 fick jag låna en dator och 1993 köpte jag den första själv.

Mobiltelefonen dök upp under andra halvan av 80-talet. De var enorma, batteriet vägde flera kg och de hade en vanlig telefonlur. När de första mindre mobilerna började komma i början av 90-talet hade folk hölster med telefonen i så att alla skulle kunna beundra dem. Jag tyckte det var skitfånigt och ville inte ha någon.

Men så började frugan prata om att det skulle kännas bra för henne om hon kunde nå mig och jag henne när jag var ute i skogen, för tänk om jag bröt benet eller så och då blev det varsin yuppienalle ändå, jag tror att det var 1998. 🙂

Carrosh
0

Tyckte också det var rätt lustigt att det var notis om det på Aftonbladets hemsida häromdagen. Det låg nere bara ett par minuter, inte hela världen, eller? För vissa verkar det ju vara jordens undergång om Facebook ligger nere mer än några minuter..

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Maria
2

Vi hade ingen telefon i början i vår sommarstuga. Minns att sonen och jag åkte moppe till Majblommans koloni där det stod en telefonkiosk mitt i skogen. Det var på 80-talet.

Vår första mobil var en stor sak med antenn. Min man sa till mig att jag var tvungen att ringa ute och rikta antennen mot mottagarens väderstreck. Så där stod jag på gräsmattan och försökte rikta antennen mot Göteborg när jag skulle ringa min mamma och så ser jag min man i fönstret som står och skrattar😃

Jag är väldigt godtrogen och lättlurad…

/Maria

[peter54]
0

#5 Kunskap är makt 😉

Vad gäller Facebook, som jag faktiskt glömde att skriva om när jag postade sist, har jag varit med sedan 2011 efter enträgna påtryckningar från vänner på geografiskt sett avsevärda avstånd. Om FB ligger nere ett par dagar bekommer mig föga och jag har inga kontakter som får nippran bara för att jag inte loggar in mig på någon vecka 🙂

stina63
0

Ja så är de för mej med är man inte inloggad på ett tag då undrar folk. Jag blev medlem efter andra ville att jag skulle bli de.
Mamma hon har koll på mej nu., Hon har FB men de är pappa som använder den haha.,. Men hon kollar om jag är inloggad då ringer hon för då vet hon att jag är hemma😂

LinaLj
0

Jag är en sådan som sällan gör statusuppdateringar, jag använder FB mest som ett smidigt sätt att meddela saker till hela vänskapskretsen på en gång. Som när jag flyttade eller om det ska bjudas in till kalas osv.

Sedan har jag G+, men det använder jag som ett nätverkningshjälpmedel och har bara jobbkontakter där. Det har varit väldigt smidigt eftersom jag jobbar med datorer så är det ett effektivt sätt att hålla koll på vad alla gör och så vidare.

stina63
0

Jag brukar spela en stund eller två, Lägger inte lite bilder på mina katter. Men inte mera

Afturelding
0

Hade det legat nere en halvtimme eller mer så hade det kanske varit en sak, men detta är fånigt.

Vi har studiegrupper på facebook, vilket är jättebra då det är lättöverskådligt och gratis. Vi som är med och driver det ideella projektet jag är med i har också en grupp, vilket innebär att alla får all viktig information samtidigt, och ingen lämnas utanför.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

aggeelin
1

#10 Funderar på det där med studiegrupper? Har inte skolan nätplattform som ni kan använda? Hos oss finns också möjlighet att lägga upp dokument att arbeta gemensamt i. Den typen av plattform är också säkrare än facebook.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Afturelding
0

#11 Det finns en, men facebook är i nuläget mer säkert än vår studieplattform 😃Det är enorma serverproblem på plattformen, och har varit sen terminstarten. Många har problem att logga in öht, och det är serverstopp flera gånger i veckan.

Annars, om det är en plattform som fungerar, så är det så klart bättre. En fördel med facebook är dock att det är enkelt att få tag i varandra, men då kan man ju dela upp det så att det som är 100% relaterat till uppgifter etc görs på studieplattformen, medans den mer avslappnade kommunikationen görs på facebook.

/Rebecca

Mirinda
0

Finns det någon mer än jag som inte  är med på Facebook?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Ruffsetuss]
0

Jag är inte med på Facebook heller , för några år sedan efter påtryckningar av mina barn då jag bodde på annan ort så var jag med ett tag . Men det kändes rätt meningslöst om jag ska vara ärlig , i allafall för mig .

Mirinda
0

#14 Välkommen i klubben!😉

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Ruffsetuss]
0

Tack 😉

Allt oviktigt
1

Håller mig också undan från facebook, ser det mest som en tidstjuv och jag ägnar hellre mitt liv åt annat än att se uppdateringar om saker som jag inte finner viktiga.  Händer det något viktigt i någons liv som jag bryr mig om får jag ändå veta det

Leffe
0

Jag sitter och gör vanlig hemsida om mig, mina katter och övriga intressen

Tarotstollan
0

Jag är heller inte med på Facebook.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[peter54]
2

Kritiken mot Facebook tycker jag är skev eftersom man själv bestämmer om det ska ta någon avsevärd tid eller inte. Jag lägger inte upp uppdateringar om vardagliga saker alls. 

Någon eller ett par gånger per månad brukar jag lägga dit några bilder med en text till, oftast har det med djur och natur här hemma att göra. Jag väljer själv att lägga det på den nivån och trams hittas inte på min FB.

Jag tycker att den typen av kritik verkar komma ur hur svårt man själv har att låta bli att lägga upp vad man äter till frukost eller vem man stötte på när man var på stan, så att det enda sättet att undvika det är genom att inte ha Facebook. I så fall borde man säga det istället och inte kritisera själva Facebook som sådant. Det är helt fritt att välja nivå själv.

Många har svårt att låta bli att spela alla spel som erbjuds på FB och de känner sig ofta frustrerande över vilken tid det tar i anspråk har jag fått höra. Ja men låt bli att spela då säger jag. Jag har själv aldrig spelat en enda sekund på Facebook och kommer inte att göra det heller.

Facebook kan användas till bra saker, som exempelvis att skapa intressegrupper eller köp- och säljforum för specifika intresseområden och hålla löpande kontakt med vänner på andra sidan jorden. Jag tycker att det är bra. 🙂

[Ruffsetuss]
0

Inget fel på Facebook ,men inget för mig 😉

Allt oviktigt
0

#20. Det stämmer då inte in på mig. Spelade aldrig spel på facebook och har aldrig haft behov av att göra meningslösa uppdateringar. Däremot har jag släktingar och bekanta/vänner som gillar att sprida meningslösa citat, uppdateringar och liknande. Ytligt bekanta plockade jag fort bort som vänner för att slippa dylikt, värre med släktingar. Enda anledningen till att jag hade facebook var för att det i stort sett var enda sättet att få reda på när det var hundträning i närheten.

Afturelding
0

#22 Menar inte att du ska skaffa facebook igen nu, men man kan stänga av folk från sitt flöde 🙂De flesta av oss har väl en arbetskamrat eller släkting som delar saker man inte vill se, och då kan man välja att inte se dem. Superpraktiskt!

/Rebecca

[peter54]
0

Man kan också plocka bort sådana saker från sin tidslinje och när den som taggat inlägget undrar är det bara att säga att man inte vill ha sådant där.