Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 1187 ggr
Tarotstollan
0

Skoskav.

Visst är det väl roligt med skoskav?😉
Köpte nya skor för några veckor sedan och har försökt att  gå in dem här hemma. De kändes bra efter några dagar och så bestämde jag mig för att ta på mig dem när jag gick och handlade.
Kan säga att jag var glad att jag lyckades ta mig hem med båda skorna på fötterna och inte en i handen!😃😟
Så det blev att ta på mig mina gamla skor igen och plåster på såret. 
Igår var  jag ute länge och gick i mina väl intrampade skor och vad hände, jo efter några timmar tyckte jag att den ena tån kändes konstig men jag hade ju inget val mer än göra färdigt mina ärenden innan jag kunde gå hem.
När jag fick av mig sockan så hade jag världens vattenblåsa under tån jämte lilltån, den var lika stor som tån!
Bägge fötterna är nu onda!
Frågan är nu om jag skall gå barfota eller krypa på knäna!?😉🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Skorpion76
0

Jag fick skoskav på höger häl av ett par gympaskor som jag köpte i somras och på grund av det kunde jag inte ha dem på hela sommaren.

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

parsley
0

Skavsårsplåster eller skavsårspray kanske hjälper? Ibland det fungera med en kil som man lägger i skon vid hälen eller en extra sula, så skon sitter annorlunda.

Maria
0

Jag har inte haft skavsår sedan jag var ung. Jag köper alltid skor som är en storlek för stora och så lägger jag i en sula. Praktiskt om fötterna svullnar mot kvällen för då är det bara att ta ut sulan😉

/Maria

[peter54]
0

Sist jag hade skoskav var för 18 år sedan, det kostade mina fötter 😮

Tarotstollan
0

Ja, skoskav ställer till en del problem men som tur är så är det ju övergående.
#4. Usch Peter, det måste varit något fruktansvärt skoskav, som antagligen ledde till en infektion eller så?

[peter54]
0

Nejdå, själva skoskavet var inte värre än vanligt, men jag åt cellgift då, så när såren blev infekterade fanns inget immunförsvar, så infektionen nådde in till skelettet och då var det kört. Olyckligt sammanträffande kan man sammanfatta det som.

Tarotstollan
0

#6. Så fruktansvärt olyckligt sammanträffande får jag väl säga då.

LinaLj
0

Jag har extremt känsliga fötter, min bästa vän brukar skämta och säga att jag får skoskav bara genom att titta på ett par nya skor 😃. Det är inte så långt i från sanningen. De enda skor jag kan köpa och börja använda på direkten är converse eller liknande tygskor.

Alla andra skor måste gås in vilket i mitt fall innebär att först gå en sväng i köket i skorna för att se var de kommer i kontakt med mina hälar. Där efter tejpas hälarna ordentligt med både hudtejp och plåster och på med ordentliga sockor och sedan kan jag gå i skorna. Efter 2-3 veckor av den behandlingen så brukar jag kunna använda skorna utan att se ut som en mumie om fötterna.

Men ett väldigt bra tips om man har skaffat nya skor i läder eller skinn är att gå ett par varv med dem och känn efter var de känns hårda. Använd sedan hårfön på de ställena i ca 2-5 min. Sedan på med skorna och gå en runda igen. Värmen gör att lädret blir mjukt och formar sig efter foten.

Tarotstollan
0

#8. Tack för ett bra tips, det skall jag testa!

stina63
0

Ajaj inte roligt med skoskav,. Händer sällan men då de händer är det inte roligt alls.