Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 1299 ggr
stina63
0

utedass

Kommer ihåg som barn när man var sommarstugan, Då hade man en utedass, Pappa han gick iväg långt grävde ner de sedan.
Var inte roligt gå in där.

Idag har man toalett inne
Min stuga när jag köpte den hade jag en husvagnstoa, vi hade ett ställen som vi kunde tömma de på. Gick man där med skottkärran och husvagnstoan tänkte,. ja här går jag med mitt 😃

Har ni minnen från barndomen?

flisan708
0

Jag minns också den typen av utedass och jag tycker de är charmiga särskilt när det är personligt utformade. Vi hade ett sånt utedass när jag växte upp i familjens sommarstuga.

Maria
0

På landet där vi hyrde så fanns det utedass. Det var mitt "första" dass. Där var två hål.  Ett större och ett mindre. Det var många på gården som använde dasset så man kunde se om haspen hängde ner så vad där upptaget😉 Där låg också gamla telefonkataloger som reservpapper.

Utedass hade också morsan och farsans torp. Farsan hade satt in en dörr med en frostat glasruta från en känd advokatfirma i Göteborg som han hittat i en container. I glaset var firmans namn och emblem i guld.

När min man och jag skaffade ett torp så var där också ett fallfärdigt utedass så min man byggde ett nytt jättefint. Med stor "fallhöjd" Vi var ju där mycket på vintrarna så han gjorde en förbindelsegång till huset där vi hade tvättrum.

/Maria

Intehärutandär
0

Det jag minns med flitigt dass-användande på somrarna med kusinerna är att man gjorde sina behov på rad. 3-4 hål var det. Ingen blygsamhet. :-) Idag "slåss" vi fem styckna om min toa då alla är här. En plåga för min arma ibs-mage.

aggeelin
0

Jag gillade utedass när jag var liten :)

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Maria
0

Jag tror jag har skrivit det förut men det finaste utedasset jag suttit på är på Ramsö i Kosterskärgården där man kan sitta alldeles ensam med dörren öppen mot västerhavet.

Själva dasset är inget märkvärdigt men utsikten….

/Maria

Karmatarerskanise
0

Där min mormor och morfar hade sin husvagn fanns det 3 illa ihopsnickrade dass. Man hällde kalk och spån när man var klar. 

Minns med fasa springor mellan plankerna,  lukten och spindlarna och myggorna! Blä! 

Senaste åren har jag semestrat vid Vänern.  Där är det också utedass. Bajamajor.  Så det är lite modernare.

[TanatosNyx]
0

Åh fyy nu rös jag! Alla getingbon som tenderar att finnas kring dessa dass, ve och fasa!

[TanatosNyx]
1

Min farfar brukar alltid berätta om hyss han gjorde som barn. En klassiker är att han ihop med andra skolbarn smög på en sur lärarinna, och när hon gick på dasset öppnade de rensluckan bak på dasset, skjöt in en lång bred planka först ner sen smack rakt upp i baken på henne. Sen fick dom springa! Som han skrattar åt det där än idag… behöver jag säga att min farfar var en ökänd rackarunge?

Maria
0

Min farfar berättade historier om "bakhåll" med långa brännässlor😉

/Maria

Afturelding
0

Mina farföräldrars torp har fortfarande bara utedass. Det finns två stycken där, ett äldre och ett ganska nytt. Det äldre är mörkt, trångt och jag tyckte att det var väldigt obehagligt som barn. Det nya däremot har ett ganska stort fönster, det är rymligt och målat i ljusblått, så det är ganska trevligt 🙂

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[peter54]
0

Jag är uppvuxen med utedass. Där vi bodde när jag var liten fanns inga "moderna" inslag i bostandarden, ingen el, ingen telefon, inget indraget vatten, ingen toa inne.

Utedasset som stod mitt emellan bostadshuset och ladugården, var en slags frizon att vara helt ifred i tyckte jag då. Där kunde jag sätta upp tidningsurklipp på min älskling som femåring, Sandra Dee och sedan sitta och dagdrömma medan jag gjorde ifrån mig.

Det enda riktigt jobbiga som jag minns det, var toapapperet, små löjliga kvadrater med silkepapper emellan, fruktansvärt ineffektivt.

citytjejen
0

Jag har gjort mina behov nästan uteslutande på vattentoaletter 🙂Dock hade jag en gammelmoster som hade sommarstuga och där var det torrdass som gällde. Tycker det är ganska äckligt med dass men nöden har ingen lag!

/Christina

Tarotstollan
0

Har också haft turen att växa upp med vatten toa men har ju också emellanåt varit nödgad att använda utedass. Jag avskyr dem och tycker de är fruktansvärt obehagliga och äckliga. Har jag haft möjlighet har jag hellre sprungit ut i skogen och gjort mina behov.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[peter54]
0

Vi hade utedass även under en period på 80-talet när vi bodde i Uringe mellan Södertälje och Tungelsta, men där hade vi en svart tunna att "bomba" i och var fjortonde dag kom en liten lastbil och hämtade tunnan och ställde dit en ny.