Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 1230 ggr
[Sisa2]
0

Lappland !

I sommar funderar jag på att göra en resa runt i Lappland !

Någon som har nåt intressant att berätta om Lappland ?    🙂

Karmatarerskanise
0

Mycket mygg ;)

Sindri
0

Oj, ja  i år verkar det vara ett sällsynt elakt myggår. Man får hålla sig ovanför trädgränsen, men det går väl inte alltid.

Cristine
0

Du kanske får stänga in dej på myggmuseét.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Åh, Lappland låter fantastiskt. Hoppas du får bra svar.

/Maria

Cristine
0

Saxnäs och Fatmomakke är ett måste.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Sisa2]
0

Tack…men hade hoppats på andra svar än myggsvar !  😉   Myggen får jag stå ut med !!!!!

[peter54]
2

Jag vill gärna tipsa om Karesuando, Sveriges nordligaste tätort, belägen vid Muonio älv och ändpunkt för Europaväg 45. Så här års är det ljust dygnet runt och många mindre butiker håller öppet hela dygnet. Man ser barn som är ute och leker mitt i natten och frågar man föräldrarna om de inte ska sova så svarar de bara -"sover gör vi på vintern". 

Numera finns en bro över älven till finska Karesuando (Kaaresuvanto), men första gången jag var dit fanns det bara en färja för max sex bilar. Alltid en massa folk från hela världen där så här års och det är roligt att se barn med en massa olika språk leka med varandra.

[Sisa2]
0

Tack Peter, låter väldigt intressant !     🙂

Kallaterrier
0

Fjällvärlden såklart! Satsar man på att besöka Abisko, Riksgränsen eller Björkliden så är det ju enkelt att ta en extra sväng ut till Narvik och Norge.

tlover
0

Var i Lappland ska du (det är ju ganska stort).

Jag har ju bara varit i norra Lappland en gång (och att åka på en såndär flytande madrass i ån som går genom Ullati och att bada bastu i Oskars bastu kanske inte gäller alla som är i krokarna) men här i södra Lappland bor jag ju så jag vet endel du kan göra.

Är du här i tid för Åselemarknaden så kanske det är kul, det är däremot ganska mycket fylla där de dagarna.

Lycksele djurpark är fin, jag tror den enda djurpark som jag varit på som är på samma nivå som Lycksele djurpark är den där stora utanför stockholm. Det är väl inte stort och vi har inte tigrar eller liknande men det är rent och fint och djuren har stora hägn 🙂

Ska du ändå vara i Lycksele så finns ju både ansia badpark och Gammplatsen. Det är kul men jag skulle inte fara hit bara för det.

Mårdseleforsen är jättefin om du vill se natur och ändå är i Lycksele trakten det finns även annan fin natur i krokarna.

Örån har också fin natur kring sig.

Tärna är ju också fint o du vill till fjälls även om jag bara vet någorlunda var det finns svamp, inte var man far bara för att det är fint.

Vad var det du hade tänkt göra ungefär? Jag gissar att det inte är shopping iallafall 😉

l'm back

[Sisa2]
0

Tusen tack för svar !

Jag har tidigare rest lite i Lappland, men nu vill jag se mer av både byar, städer och landsbygd…lite kultur och lite av varje.  Vi ska åka runt med husbil.

Jag ska göra en färdväg och försöka få med de ställen Ni tipsar om.  Så åter..tack för tips !