Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 549 ggr
[Sisa2]
0

webbläsare

Funderingar har jag om webbläsare och virusprogram.   Är ju inte så bra på datorer, så kom gärna med tips !

Vilken webbläsare använder Du ?

Kan man ha två webbläsare…nackdelar ?

Vilket virusprogram skyddar Din dator ?           🤔

Niklas
0

Du kan ha flera webbläsare. Några direkta nackdelar vet jag inte om det finns.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Fridaaaa
0

Anänder google chrome.
Ja man kan ha flera webbläsare. Jag har två på min ifall ena krånglar.
Har avast! som virusskydd

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Florrpan
1

Klart man kan ha flera. Som webbutvecklare har jag en bunt för att testa webbsidorna jag bygger, men annars håller jag mig till google chrome av den simpla anledningen att jag har android på telefonen, google drive och gmail. Allt synkas med varandra. Har kört AVG free sen..10 år tillbaka nu.

Maria
0

Jag har Chrome men använder ibland IE.

Jag har aldrig haft några virusprogram och aldrig blivit drabbad. Kanske ren tur?

/Maria

Florrpan
0

#4 Hur vet du att du inte är drabbad i så fall?

Moderna virus är inte ute efter att förstöra datorn… dom stjäl information och använder datorns resurser mm.

Maria
0

#5 Aha, ja då kanske jag är mer drabbat än jag tror.

/Maria

annia1
0

Sisa du kan ha hur många som helst installerade. Själv har jag 5 st. Enda som kan sätta hinder är om man har en dator med lite minne i. 

Här kan du hämta chrome. Och här kan du hämta firefox. Det är de två vanligaste förutom IE. Du kan ladda hem båda och prova, mycket är en vanesak vilken man väljer.

När det gäller antivirusprogram så har jag eset, är ett jag betalar för och tycker det är bra. Men de flesta program är bra även de som är gratis. Enda man ska göra är att gå igenom alla inställningar och leta efter så att det även skyddar mot PUP:s är oönskade program, som om man får in sånt så får man som regel extra reklam och datorn kan bli seg. Vet inte om alla antivirusprogram har den inställningen. Och dom som har så får man själv leta reda på den inställningen. 

De flesta antivirusprogram som man betalar för brukar ha en testperiod på 30 dagar så man kan ta hem och kika på dom. Och som sagt de ska innehålla inställningen för PUP:s för det är det vanligast skiten man får in i datorer idag.

Men man ska bara ha ett antivirusprogram installerat. Så laddar du hem ett annat så får du under tiden inaktivera det du redan har. För har man mer än ett så är risken att dom krockar med varandra och man får ett sämre skydd.

.

[Sisa2]
0

Tack för svar !

Jag har IE och Google Chrome.    Avast som virusskydd och det känns som att det räcker.    

Återkommer om jag kommer på fler funderingar !

PS!  Ett reklamfritt internet går väl inte att få ?

Florrpan
0

#8 Ladda ner tillägget AdBlock

annia1
0

Sisa när det gäller avast så kolla i den här tråden inne på datorn.ifokus inlägg 34 där finns det beskrivet hur du hittar inställningar för PUP:s. Se till att dom är iklickade.

När det gäller reklam. Är det hela internet så är det adblock som gäller. Är det bara här på iFokus så finns alternativet att betala för reklamfritt. Kostar 180 kr för ett år.

.

[Sisa2]
0

Tack annia !    Ska kolla detta !

[Sisa2]
0

Något mer Ni tycker man bör tänka på som ovan dataanvändare ?

Tacksam för alla tips !

annia1
0

Det finns ett program som heter Malwarebytes- antimalware. Det går att betala för om man vill och då ligger det aktivt. Men det finns att ladda hem gratis, då lägger man det på skrivbordet och sen får man själv klicka i gång det när man vill skanna igenom datorn. (bra att göra nån gång i månaden). Klicka på den gråa download som finns lite längre ner på sidan. 

Sen när man vill ladda hem nåt program från nätet, skanna igenom datorn innan och sen skanna igenom datorn efteråt. För tyvärr är det ofta att man får med skit (oftast då PUP:s) när man laddar hem (gratis) program.

Sen när det gäller mail. Bifogade filer, var 110% säker på att det är en som du känner som skickat filen. För det finns gott om falska mail som verkar vara äkta, som skickas ut och som innehåller virus/trojaner och de brukar ligga som bifogad fil.  
Det har tex cirkulerat mail från cdon, mediamarkt och skatteverket här på senare tid. Inte säker, men om man fått in den skiten så har man fått lov att göra en fabriksåterställning för att få ren datorn. Så klicka inte på bifogade filer om man inte är absolut säker. Jag har själv fått dessa tre, men mitt antivirusprogram blockade och la det i karantän så jag klarade mig. 
Eller en del mail är så kallade nätfiske att dom vill att man ska klicka på en länk i mailet och sen när man kommit till den sidan uppge uppgifter på tex bankkort. Det har funnits som sett ut att komma från bla telia att man fått betalat för mycket och man logga in och sen uppge bankkontouppgifter så ska dom betala tillbaka. Det är ingen som skickar ut mail och ber en logga in på det viset. 

Får man mail som ber en logga in så  kontakta det stället som ser ut som avsändare och kolla om dom har skickat mail.

Annars gäller använd sunt förnuft.

.

[Sisa2]
0

Tack igen annia !

Så bra att få veta allt detta.  Gäller ju att vara försiktig då man hör vad vissa råkar ut för.    Data är jättekul och intressant, men det känns bättre om man vet vad man gör…och vad man inte ska göra.   Så bra att ha er härinne att fråga !    🌺

[VSK]
0

Brukar pendla mellan Chrome och Opera. Kör nu Chrome igen då synken faktiskt är riktigt bra.

Som skydd så kör jag NOD32 från ESET. Är mkt bra default och riktigt bra med manuella inställningar.

Vidare så har jag tillägg som kontrollerar DNS-anropen om det är kända sidor med fulkod. Blockerar script och flash per default. Blockerar vissa sidor i hostfile, rundatal ~200,000 st.

Kör inte som admin. Blockerat för registerscript, cmd, registret och lite annat smått och gott som nån illvillig sida man besöker ovetandes vill leka med. Hackade sidor som injicerar är inget nytt. Även reklam kan vara smittohärdar.  Med bärbara så kör jag med "dual skin". 

Tillåter en del per default i webbläsaren ändå. Måste ju gå att surfa 🤦‍♂️