Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 778 ggr
[Sisa2]
0

Alkohol

Snart är det Midsommar, och kanske blir det en snaps till sillen ?

Är det viktigt med alkohol..

och tycker Du att det smakar gott ?        🙂

Ulvtand
0

Alkohol är inte viktigt.

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Hoseok
0

Jag blir full praktiskt taget varje helg, alkohol är ganska viktigt för mig för att jag ska kunna göra saker. Många tycker det är dåligt och något man borde träna bort, men jag anser inte att jag i nuläget har en ohälsosam relation till alkohol. 

Jag har aldrig riktigt druckit för att det är just midsommar.. Kan hända att det blir annorlunda iår.

mmois98
0

Nej det är inte nödvändigt eller viktigt! :) Viss alkohol smakar bättre än andra så att säga ^^

Zolah
2

min familj har högtider mestadels alkohol fria, för vi har ansett att det är barnens högtid.

fruktgumman
0

Nej inte viktigt. Jag dricker inte alkohol så inte heller till midsommar. Det blir grillat och bubbelvatten.

Tarotstollan
0

Dricker inte renat men gärna något glas vin, öl eller cider. Eftersom jag inte firar Midsommar med sill så blir det ju inget drickande av snapsar eller annat. Kanske att jag köper cider och har till maten eller så.
Nej, sprit är inte viktigt och dessutom för dyrt för mig för att vara något jag köper ofta.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Maria
0

Jag som har älskat framförallt öl dricker inte längre. Det är två anledningar och det är att det smakar inte lika gott längre och så blir jag påverkad med en gång.

Förr tyckte jag att det var gott med nubbe till sillen. Helst någon bitter sort som Johannesört eller liknande.

/Maria

Intehärutandär
1

Jag utesluter alkohol ur högtider. Finns inte på inköpslistan. Tycker bara det är obehagligt kring barn. Dricker sällan alkohol. En kall öl kan locka en varm dag, men det blir isvatten eller dricka/läsk

[peter54]
4

Nej för mig är alkohol aldrig viktigt, utom för utvärtes bruk förstås. Det är 35 år sedan jag drack sprit sist och ungefär 20 år sedan jag drack en öl. Jag har alltid tyckt att alkohol smakar illa och som ung drack jag med de andra för att vara sällskaplig. Jag anser att om man dricker sig berusad varje helg så är man missbrukare.

I början av 80-talet hade jag en kompis i Stockholmstrakten som brände hemma i stora mängder och han hade rykte om sig att tillverka bäst "moonshine" av alla hembrännare. En gång gav han mig en 5-litersdunk utspädd till 40%. Jag tömde dunken i bilens spolarvätsketank. Han blev inte glad 😃

aggeelin
0

Vi tycker att det är gott med ett glas vin till maten eller att dela på en  öl. Vi har ofta barnbarn här och  då blir det inget vin. Vin ska njutas i lugn och ro.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[sanna70]
0

Nej, alkohol är sällsynt i mitt hem. Ju äldre jag blir ju mindre tål jag så jag har i det närmaste slutat att dricka alkohol. Kanske bara jag som är klen men jag saknar det inte och det finns så mycket annat gott man kan dricka i stället.

[Sisa2]
0

För mej finns bara ett alternativ då det gäller alkohol,

jag köpte en flaska rosévin på systemet idag !    😉

penke
0

Viktigt är det, men inget måste !

Jag tycker det är kul att göra mitt eget vin, på frukter, bär och ..örter
ett på maskros ska jag testa i höst, det är många år, o de ska lagras läänge
annars har några på rabarber o även fläder blivit ..bäst
de flesta bli ..veranda vin, men ena flädern..! superbra till fisk 😛

jag gör även egna likörer.

johannesört ! det har jag en "start" liggande långt in i ett skåp,
skördade förra sommaren, fyllde en glasburk,på med vodka
i höst går den spä ut  till ..någon snapsflaska, trevlig present till jul.

snaps smakar bra, men gillar mer  själva ritualen..vad är det tre/4 ggr om året
 i morgon blir det dock inga, även jag sliper köra (?)
har jobb "hela helgen" men inte i morgonkväll 😃

penke

Cristine
0

De 30 år jag bodde utomlands var det vin eller öl till maten varje dag.

Här kan jag köpa en påse till ölapparaten under sommaren ( när det är varmt) annars dricker jag aldrig

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Fridaaaa
0

Nix ingen alkohol, går superbra utan ser inte alkohol som något nödvändigt 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[peter54]
0

#14 I de vinproducerande länderna i Sydeuropa har man statistiskt högst andel drabbade av skrumplever i världen.

aggeelin
0

Jag tycker mest om rött vin  med god smak eller ett (ett) vitt kallt glas. Viktigt med smak på vinet så det kan njutas långsamt. Mer smaklöst vin (typ en del vitt och rosé) slinker ner för lätt så jag undviker gärna dem :)

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[VSK]
0

Är periodare.

Ibland kan det bli att man dricker 3-4 ggr på ett år, och ibland kan det gå flera år mellan tillfällena.

[LadyX]
0

Det kan vara kul att ta en god drink ibland, men det är inte nödvändigt.

Mirinda
0

Visst är det gott med en kall öl till sillen, eller ett gott vin som passar till en festlig maträtt. Nubbe skippar jag - har aldrig gillat att dricka ren sprit. Men alkohol i sig är inte viktigt. Jag har aldrig haft något behov av att dricka för att kunna koppla av eller haft roligare med alkohol än utan.

Vad det gäller barn och huruvida man ska dricka när de ser på, så tror jag inte att det har någon betydelse med ett enstaka glas vin eller någon svag öl. Huvudsaken att barnen slipper se sina föräldrar fulla. Tyvärr är det inte alla barn förunnat.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare