Hur organserar du midsommarhelgen...
när det ska bli sådant fult väder…?
Det går nog inte vara ute här hos mej och jag vet inte hur jag ska göra för barnbarnen hade beställt Paella.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Varför inte göra pallar på spisen?
Här "organiseras" ingenting. Vi tar dagen som den kommer.
Är det fint väder äter vi ute och är det regnigt äter vi inne.
Jag tycker att det är enklast att tillreda mat inne i köket där alla grejer finns.
Tja, ska man tro på SMHI´s prognos så lär vi skippa dansen runt midsommarstången.☔️ Men vi har inga små barn i huset, så det är ju inte hela världen. Dansa runt stången brukar jag ändå inte göra längre. Jag tycker att det är fint att åka iväg till festplatsen vid en sjö. Där brukar det vara folkdansare, små barn med blomsterkransar i håret, lotterier, korvförsäljning och fika. Biodlarna brukar visa sina bin och sälja honung, handgjorda ljus av bivax och världens bästa salva, som man kan ha till nästan allting.
Får SMHI rätt om midsommarvädret, så lär vi knappast åka någonstans. Jag, som hade tänkt ha familjemästerskap i kubb ute på gräsmattan här hemma, hoppas på något uppehåll i regnandet i alla fall. Annars får vi väl trösta oss med god mat och trivsam samvaro inomhus.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Ska antingen till vänner i en stugby i närheten och grilla och dansa. Men blir det dåligt väder blir det hem till familjen och äta sill :)
Jag hoppas att jag får vara hemma, familjen ska åka till vänner och fira. Det brukar bli knytis vid sådana tillfällen, varje familj har ansvar för en del att middagen, förrätt, huvudrätt och efterrätt. Är det många så är det någon som får eget ansvar för snacks, dricka och godis också.
Förhoppningsvis går jag till mamma oavsett väder, på väg upp plockar jag en bukett med vilda blommor som jag hittar i vägkanterna. Det brukar bli en bamsig midsommarbukett!🙂 Min mamma skall ha blommor om jag så druknar på väg dit, det har jag bestämt!❤️
Har gjort så i alla år och jag får väl ta gummistövlar på mig om det blir ett fruktansvärt regnande!😉
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Vi har planerat att vara ute tillsammans med goda vänner, men vädret får bestämma.
Svårt att planera Midsommar, då man allra helst vill vara ute ! 🌺
#1 He he ..pallarna brinner nog upp, 😃 och paella går inte att göra på spisen.
#8 Det fungerar alldeles utmärkt att göra paella inne på spisen i en stor wokpanna. Det har jag gjort många gånger.
#8 Klart det går att göra på spisen :)
Vädret får vara som det vill för min del. Jag jobbar fram till 15 sedan ska jag hem och planera för min första resa på semestern. Men jag hoppas solen skiner för alla som ska ut och fira.
Vi brukar åka till sidan i skogen men har ställt in det i år. Är för kallt och regnigt. Ska bli 10 grader och kallt på natten.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#10 En man i Valencia vann första priset 5 år i rad och han lärde mej att göra den med stor ceremoni och väldigt noggrannt. Min broder och mina bröder har också gjort det till en tradition med enris och en jämn eld under det stora fatet för 30 pers. Skulle jag göra den på en spis skulle ingen förlåta mej och ingen skulle äta av den, och kocken Manolo skulle vända sig i sin grav
Jag gör utan ceremoni och enris. Den är ändå omtyckt :)
Kan du inte göra det på annat sätt så köp ett partytak och gör det under det.
Här ska det bli sol på fredag, molnigt på lördag. Om det regnar återstår att se. Det brukar ju det på midsommar. Mer eller mindre. Vi ska äta traditionell midsommarmat på fredag. På lördag ska vi till vår dotter o fira i naturparken nedanför. Då vi kommer hem står smörgåstårta o väntar.
Är det någon av er paella-kockar som vet var jag kan hitta ett bra recept på denna underbara maträtt?
Jag har bara ätit paella på Kanarieöarna - på restaurang. Jag går vilse i receptdjungeln på nätet om jag inte får lite tips. Vad är ett måste bland ingredienserna - om det finns något?
Jag är väldigt förtjust i skaldjur, så tipsa gärna om var jag hittar ett recept där det ingår mycket sådana.
Jag skulle bli jätteglad, för jag har velat laga egen paella länge, men har inte vågat mig på det än.
Min är den ursprungliga som jag lärde mig 1962…och genom de 30 år jag bodde där så har en del lagt till tomater och lök, men släkten vill ha den ursprungliga och vem säger emot över 40 pers.
Den riktiga Paellan äter man i Valencia,.Jag har prövat på den över hela Spanien men ingenstans smakar den som i Valencia, mycket beror också på vattnet.
Paella för 20 pers
½l olivolja
1 kyckling
1kg skinkstek
1 paket torsk
1påse musslor
2-3 skopor räkor
3 calamares
halv påse haricot vert
eller ärtskidor
2röda paprikor
4 påsar Saffran
6 liter buljong
1kg ris
6 citroner
Den som vill kan tillägga kräft stjärtar
Koka upp buljongen i förväg och slå saffrans påsarna i den,
tärna kycklingen som den är i lagomt stora bitar
samt steken och torsken.
Salta och peppra och stek upp så det blir brynt
tillsätt nu torsken och bryn lätt samt haricot vert och en av de remsade paprikorna
Slå nu på riset och stek,när det är lite brynt så slå på buljong och koka.
Skala nu räkorna men lämna hälften oskalade, och häll ned dem och de rensade och uppskurna i ringar Calamares ungefär 7-8 min före riset är färdigt,slå nu i resten av buljongen och rör inte mer i fatet.
Nu kan du lägga ovanpå de klädda räkorna musslorna och den andra strimlade paprikan i fint mönster. låt koka klart, smaka om riset är färdigt.Ta av från elden och lägg ovanpå ett galler, t. ex det från ugnen och lägg en dagstidning över.
Låt stå och vila i 10 minuter. klyfta medans citronerna och lägg ut på paellans kanter.
Finns det vegetarisk Paella?
#19 Bara till att ta bort eller byta ut köttet :)
Tror jag fått förvaring om hur midsommar kommer se ut. Det har öst ner flera timmar och blåser.. Kul :(
#20. Jo, det förstår jag men vad skall man ersätta alla skaldjur och saffran med? 🤔Tror inte det blir vad som kallas Paella då? Får nog avstå helt från sådana kulinariska maträtter.
#21 Visste inte att saffran var uteslutet ur vegetarisk.kost. Varför? 🤔
Resten byter du ut som du gör i andra recept. Fast utan saffran blir det fel.
#22. Nej, jag är allergisk mot saffran. Tror nog att vegetarianer och alla de andra kan äta det.
Jag är egentligen inte vegetarian, så köttet kan jag nog äta med absolut inte skaldjur.
Undrar vart man ska åka för att få fint väder i Midsommar ! 🤔
Uppe i Norrland såg det ut att bli hyffsat väder.
Här har jag hittat ett recept med grönsaker, men du får lägga in den i översättningsprogram.
Tack för receptet i #18 Cristine!🙂 Jag får allt minska ner en hel del - kanske dela med fyra. Vi är inte så många i familjen. Skulle jag ställa till med fest blir det kanske 20 pers. Men innan eventuellt storkok måste jag öva och ha mina grabbar som testpanel.
Jag såg i London hur de lagade paella i jättepannor. Men jag var inte direkt sugen på att äta det där. Det blev lamm, fish ´n chips och annan brittisk mat när vi var där. Det enda undantaget var att vi gick på indisk restaurang. Men Indien var ju en gång "juvelen i kronan" i det brittiska imperiet, så den sortens mat kan man väl lite grann räkna som brittisk också.
#26. Om du menade mig, så ser jag inget recept.
Det blir lite god midsommarmat hemma och sedan jobbar jag.