Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettkarriär-och-yrkesliv
Läst 1184 ggr
[Sisa2]
0

70 - tal !

Jag ska byta arbetsplats den här veckan !  Samma arbetsuppgifter, men andra lokaler och nya människor…spännande !    🙂

Minns mitt första jobb som barnflicka.  Jag hade en lön på 600 kr / mån !!!

Vilket var Ditt första jobb ?

Kommer Du ihåg vad Du fick i lön ?

Mirinda
0

Mitt första jobb var en inventering på varuhuset min pappa arbetade på. Minns inte exakt hur mycket jag fick betalt. Men jag tyckte det var jättemycket pengar.

Mitt andra jobb var ett halvt semestervikariat (2 v) på prismärkningen i samma varuhus. Jag och en annan tjej, vars förälder arbetade där, delade på vikariatet. Då var jag 14 år.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Maria
0

Mitt första jobb var på Glasscafeét på Avenyn i Göteborg. Jag började 1979 tror jag. Det var det första amerikansinspirerade stället i Göteborg tror jag med sallader, pajer och 40 sorters ljuvlig glass som gjordes på plats. Jag arbetade som "barflicka"

Det var ett eftertraktat jobb men jag minns faktiskt inte min lön.

/Maria

[peter54]
0

Jag började som sextonåring i april 1971 på Skanska, som då hette Skånska Cementgjuteriet. Jag skulle vara "pinnis" till en utsättare, timlönen var 5,50. Min arbetsledare upptäckte att jag lärde snabbt och att jag var bra på att räkna, så redan efter en vecka fick jag ett eget instrument och en egen "pinnpojke" och fick själv gå som utsättare. Då hoppade min lön upp till 15 kr per timme i ett nafs. 🙂

Intehärutandär
0

Butik hos min mormors karl. Har för mig att jag 1000 kr för en vecka. Gick iväg och köpte mig mitt allra första plagg för egna pengar, ett par mörkblå Levi's 501 som var poppis i 9:an. Slet dem väl. De kostade 500 kr. Resten köpte jag saker till min blivande lägenhet för. Gjorde lite allt möjligt på affären. Min äldsta kusin satt i kassan. Mitt andra jobb efter 9:an var i vår nöjes/naturpark. Städade dansgolv, plockade skräp, byggde kravallstaket. Mest åt jag faktiskt glass. :-) Var mansdominerat o de var rädd att jag skulle göra illa mig. Gjorde inte mig något, även om det var trams. Var lättförtjänta 2000 kr för ett par veckor. Fick fribiljetter o träffa artisterna med. Även de pengarna la jag på hemmet.

morten.dynamite
0

Första jobbet var sommar jobb när jag gick i 8:an klippa gräs för kommun. Minns inte vad jag fick i lön. Efter 9 an var det 6 år skola och efter det startade jag eget företag  i 5 år, är i dag anställd av ett annat företag.

citytjejen
0

Mitt första jobb var sommaren -95 då jag hade en praktikplats som ordermottagare/lagerarbetare. Hade någon slags ersättning (var inte a-kassa, det hette något annat som jag inte minns) och fick väl ut runt 4.000 i månaden, om ens det 🙂

/Christina

[Sisa2]
0

Tiderna förändras !     😉