Fredagskänsla!!
Vi njuter av lite mat och väkförtjänt lugn efter en rejäl jobbarvecka!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Fina bilder! !
Igår var det skönt att det var fredag. Nio dagar jobb på rad med mycket övertid, för mycket övertid. Sommaren har börjat, dåligt med personal och långa dagar. Snart har jag dock semester. Dök i säng igår och somnade vid 21.
Vi har varit till Dalarna ! Jättefina platser, men dåligt väder ! 😡
#4 oj så mycket jobb!
#2 Så vackert det ser ut på dina bilder!
Nu är det redan söndag kväll. Tänk så fort en helg går. Dåligt väder blev det också. Vad mig beträffar kan det lika gärna få regna i morgon också. Det vore inte mer än rätt, när man frusit och stundtals blivit blöt hela helgen. Gärna regn på måndag om det blir fint väder på skolavslutningsdagarna i veckan som kommer.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#5 Vilken stad/by besökte Ni?
#7 Tack. 🙂
# 2 Jättefina bilder…bor Du där ?
# 8 Vi var runt Siljan..Orsa, Rättvik och Falun. Sundborn och en del andra småbyar. Dalarna är jättefint och där finns många fina ställen man vill åka till. Vi var bara borta över helgen, så vi hann inte så mycket.
Brukar Du vara i Dalarna ? 🙂
#9 Jag är en äkta kulla. Född och uppväxt här. :-) Bilderna i #2 är 2 min promenad hemifrån. Borlänge är en rätt ful (industri) stad. Ville visa att det finns guldkorn trots allt. Är född i Säter och bortskämd med vackert arkitektur, här får man leta lite istället. Det är fint runt Siljan. Ja, Falun med.
# 10
Annars brukar vi åka Sälen, Särna, Idre…så himla fint ! Vi har varit där massor av gånger. Sollerön är också fint ! I Borlänge kan man ju stanna till vid kupolen.
Du som är en äkta kulla har kanske tips att komma med ? Sen funderar jag…är det Du som tidigare var Spike ? 🤔
#11 Nej, Spike är min hund. Jag har bara bytt avatar/foto efter min förlust (inte användar-namn).
Kan ju rekommendera min hemstad - Säter. Där har Du innestad bevarad från 16-00-tal med hus från 16-17-18-tal och stadsplanen kvar. Stadshotellet är från 1600-talet och har sin brännvinskällare döpt efter Drottnings Kristina som gav oss stadsrättigheterna 1642 då hennes far hann avlida.
Där finns också biografmuseét, mentalvårdsmuseét och naturparken - Säterdalen, Europas största ravinsystem. Naturpark, nöjespark och lekpark i ett. Går man gamla vägen ner/upp så kan man se ruinerna efter Sveriges myntverk som gjorde klippingen från 1627. Eller stånggången från samma epok. Silvbergs gruva med sitt turkosa vatten.
Gammelgård finns också att besöka. Allt inom promenadsavstånd. Vill man bada, så kan man ta ett dopp 5 min promenad från sta'n.
I augusti anordnas alltid "Säterstampen" där hela staden flyttar tillbaka hundra år (1915 i år). Uteteater sker (Borgmästaren inviger på Rådhustrappan och sedan kan man följa honom, pigor, fattigjon, konstapeln m.fl på plats i staden), gammaldagsmarknad, gammaldags boxning, barnlekar med ringar,hemgjort hopprep, styltor m.m. många innegårdar öppnas som vanligen är stängda så man får se dess arkitektur och blomster. Tidsenlig musik osv osv. Väldigt mysigt. Man får gärna vara tidsenligt klädd själv.
Finns massor mer att se och göra där. 🙂Hästkorven får inte förglömmas.
Kan rekommendera att åka till Rättvik och äta tutull på plats och doppa fötterna i Siljan från långbron. Besöka Ornässtugan här utanför Borlänge där Gustaf Wasa rymde från. Vacker byggnad och plats att fika på. Guide finns. Besöka kalkbrottet Dalhalla för konsert - det är ett otroligt vackert naturverk. Njupeskär i norra dalarna - Sveriges högsta vattenfall. Orsa Björnpark för lite "vilda djur". Nusnäs för dalahästtillverkning, Gesunda (Mora) för att besöka Tomten, Ingmarsspelen i Nås, Bingsjöstämman för folkmusikintresserade, Falugruva (världsarv)…nu tror jag det är tomt i huvudet för nu. Kunde blivit en turist-broschyr detta. 😉
..och självklart firar man Midsommar i Dalarna. 😛
# 12
Då har jag förväxlat Dej med någon annan, ☺️
Men tusen tack för alla tips !
En del av de platser Du nämner har jag besökt…andra inte ! Du nämner många spännande platser och nästa gång jag åker till Dalarna tar jag med mej detta !
Har också firat Midsommar i Dalarna flera gånger. Det kan man kalla svensk midsommar ! Du bor i ett av Sveriges vackraste landskap ! 🙂