Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 6422 ggr
Maria
1

Vård av djur.

Folk sjukskriver sig för att vårda sjuka djur och det är ju INTE OK men samtidigt kan jag förstå att man kan behöva vara hemma.

Jag minns när vi avlivade vår siste hund en tidig morgon och jag ringde min chef och sa att jag skulle bli aningen sen men hon sa bara -Jag tycker du ska stanna hemma idag. Det värmde.

Nu när vi skaffade hittekatten Lakritz så tog jag semester en vecka och skojade om att jag var mammaledig😉

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2738927-sjukskriver-sig-for-att-varda-djur

Tror ni att detta är ett utbrett fenomen?

/Maria

Hildgrim
2

Det är såklart inte okej MEN vad ska man göra om man har ett  jobb där man inte FÅR ledigt med kort varsel för att ens husdjur blir sjukt? Jag skulle då inte åka till jobbet om jag egentligen behövde åka till veterinären.

Det bästa vore ju om man kunde ha rätt att ta ut obetald ledighet för att få ta hand om sjukt djur.

[[Boris Sager]]
0

Ja, problem! Om man har ett jobb, dar man helt enkelt maste vara pa jobbet, t. ex. har uppgifter dar, som det inte finns nagon ersattare till. Man vet fornuftsmassigt att ens klienter, manniskor gar fore djur, men inte kanslomassigt- min hund! Jag valde mitt jobb, for fornuftet " vann" over kanslan. Men tycker fortfarande att jag gjorde fel.

Ravynsfair
0

Jag har sjukanmält mig vid akuta veterinärbesök med min förra hund. 
Dagen han avlivades fick jag ledigt av chefen för att hon tyckte att "det inte var mer än rätt".

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[sanna70]
1

Om någon av mina katter skulle bli akut sjuka skulle jag inte tveka att sjukskriva mig och ta den till veterinär, visst är det fel men att se på ett djur som lider utan att göra något åt det är ännu mer fel. .

tlover
1

Hmm bra att veta, den dagen jag anställer ska jag alltså se till att inte anställa någon med djur.

Skulle jag vara anställd och inte fick ta ut semesterdag skulle jag helt enkelt se till att någon familjemedlem/granne/släkting/vän osv tar hand om mitt djur.

l'm back

Maria
3

Man måste ju på något sätt ordna det själv för det andra sättet är ju ett slags bedrägeri både mot arbetsgivaren och sina arbetskamrater.

/Maria

flisan708
1

Jag vet då fler som har varit hemma med vård av sjuk hund/ katt, fast det inte går. Antingen har de själva fått sjukskriva sig eller tagit ut flextid ur flexbanken som vi har. Jag tycker nog att det borde finnas någon variant, men jag vet inte hur. Men jag tycker att det är helt ok att gå hem tidigare och flexa om ens husdjur är sjuk. Djur är idag familjemedlemmar och "barn" för vissa och jag tycker att det borde finns något mer än välvilja och empati från arbetsgivarna. Tycker det är dax att samhället börjar tänka nytt i denna fråga.

Maria
2

Jo men att  flexa är ju helt OK. Den tiden får man ju använda  till vad som helst.

Det är det här med att man ljuger om att man själv är sjuk, när så inte är fallet, som är att luras.

#7 Jag tror det är svårt att forma en sådan lag och få det att gå igenom. Vilka husdjur ska det gälla? Bara fyrbenta? osv…

/Maria

flisan708
0

#8 Tycker heller att folk så ljuga om att det är sjuka och så. Det är verkligen inte rätt. Visst kan det bli svårt att få till en lag men man borde nog kunna hitta på något. Men kanske får flexen vara det som gäller men det kan vara problematiskt ibland och det är nog därför folk ljuger och säger att de själva är sjuka. Har inte själv något husdjur men jag har sett på jobbet hur problematiskt det kan vara ibland.

[sanna70]
0

Naturligtvis frågar man någon i sin omgivning först men om det inte finns hjälp att få och om man inte kan flexa då finns det inte så många alternativ att ta till. Jag ska påpeka att jag har hittills aldrig sjukskrivit mig pga mina sjuka djur men om det skulle behövas (att det inte finns något annat val) då skulle jag inte klara av att lämna dessa ensamma i smärta. Har varit hos vet en enda gång under 5 år pga kattens sjukdom men då var jag ledig.

tlover
2

#10 Fast det är ju ditt ansvar, inte din arbetsgivares ansvar att se till att fixa det på något sätt om ditt djur blir sjukt.

l'm back

Mirinda
2

Jag tycker att det är värre att sjukskriva sig för att man är bakfull eller inte har lust att gå till jobbet en dag. De som gör det ljuger garanterat. Om man måste till veterinären akut med sitt husdjur har man (även om det är fel att ljuga) en behjärtansvärd anledning att vara borta från jobbet.

Som husdjursägare har man ett ansvar. Har man inte flextid på jobbet så är det inget alternativ. På nästan alla ställen jag arbetat kunde man inte bara ringa en morgon och ta ledigt för något annat än sjukdom eller VAB. 

Jag har haft tur och aldrig tvingats välja att ljuga, helt enkelt för att mina husdjur inte blivit akut sjuka vid något tillfälle då jag skulle vara jobbet. Men jag skulle inte tveka att göra det om mitt husdjur led svårt eller riskerade att dö. Kan man inte få semester eller tjänstledigt, så vad ska man göra? 

Första sjukdagen är ju karensdag, så blir det inte fler är det ju ändå djurägaren själv som får den ekonomiska förlusten. Är djuret sjukt längre, så finns tid att ordna med någon annan som passar djuret.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Mirinda
0

#11 Ta inte det här fel nu; har du eller har du haft egna husdjur?

Maria
3

#12 Den ekonomiska förlusten för arbetsgivaren är ju att ta in en vikarie eller så får arbetskamraterna mer att göra beroende på vad man jobbar med.

/Maria

Mirinda
0

#14 Jag vet - satt och ändrade i inlägget medan jag skrev och missade att jag tagit bort "Försäkringskassan behöver inte betala för de flesta." men lämnat det där med arbetsgivaren kvar. Det är fixat nu.

tlover
1

#13 Jag både har och har haft flera djur, men jag ser till att ha alternativ. Nu har inte just detta varit aktuellt då varken jag el min man har fast jobb (eller jag har det men eftersom det är ett eget företag som jag driver hemifrån så blir det lite annars) men jag har ändå flera jag kan ringa om tex vi blir sjuk och får sitta på akuten ett tag (det har hänt), då vi for in till BB och bodde där i 3 dar osv

Vi hade även planer på vad vi skulle göra om vårt barn skulle ha fötts för tidigt (dvs att vi skulle ha bott på BB i flera veckor/månader).

Man får ha en plan A, sen en plan B, C, D, E, F osv om man har djur helt enkelt.

l'm back

Mirinda
0

#16 OK, då förstår jag att du vet hur starkt man kan känna för sitt djur. 

Tyvärr har inte alla så många släktingar, vänner, grannar som är daglediga att de kan ha plan A - F i ett akut läge för t ex hunden. Jag vill inte jämföra egen sjukdom eller förlossning med ett sjukt djur. 

Att det är tufft att vara egenföretagare vet jag. Jag har stor respekt för småföretagare. Det är ju inte bara att lyfta på luren och sjukanmäla sig och hoppas att någon annan tar hand om arbetsuppgifterna, vad det än är som gör att man måste utebli en eller ett par dagar.

tlover
1

#17 Det behöver ju inte vara släkt och vänner, det kan ju tex vara någon som man betalar. Jag tror det var i den andra tråden då dom föreslog att man skulle betala för att ha djuret på ett djursjukhus. Alternativt kan man ha 2-3 dagslediga som man annonserar efter som kan vara på "stand by",  tex studenter som studerar på distans, pensionärer osv som såklart ska dom ha träffat djuret i fråga några gånger förut.

Det senare funkar ju även om det är en själv som blir sjuk. Jag är ganska säker på att man kan betala upp till 1000:-/år utan att man ske behöva skatta osv (det är den som arbetar för ens uppdrag att se till att det skattas).

l'm back

[peter54]
3

Nja, jag tycker nog inte att det är rätt att sjukskriva sig för sjukt djur, det måste väl finnas andra människor att ta hjälp av tänker jag. Dessutom uppstår ett sådant värdegrundsproblem i var man drar gränsen - hund, katt, kanin, råtta, groda, snäcka, vandrande pinne?

Maria
3

#19 Ja det var väl så jag tänkte också. Det finns ju fler djur än hund och katt.

/Maria

Mirinda
2

När det handlar om moral och etik, så finns det olika perspektiv man kan se det ur. Jag, som är intresserad av att diskutera sånt där det inte finns något självklart svar, kan se det som ett dilemma om någon (inte jag personligen) måste välja  mellan att låta sitt djur lida och att lura sin arbetsgivare och lassa sina arbetsuppgifter på kollegor. Vi förutsätter då att denna någon inte kan få  hjälp med det sjuka djuret.

#18 Ditt förslag om stand-by-hjälpare är bra. Studenter eller pensionärer skulle kunna tjäna en extra slant så. Men för att fortsätta en intressant diskussion som kanske fler vill delta i om vi håller den vid liv har jag funderat vidare på #1 förslag.

Kunde det inte vara OK om man hade rätt att få tjänstledigt (utan lön förstås) för akuta veterinärbesök och kanske även annat som kan vara akut? Säg att man hade möjlighet att ta ut 3-5 dagar om året i obetald ledighet om man så vill. Någon kanske har fått vattenläckage i huset och måste ta hand om det värsta akut om inte skadorna ska bli värre. Någon annan kan behöva ledigt med väldigt kort varsel för att… ja vad som helst. Om man inte behöver motivera ledigheten med mer än att behovet är stort och akut, så skulle dilemmat med var gränsen ska dras försvinna.

Det bästa med att ha möjlighet till en sådan ledighet vore att man slapp överväga att ljuga för sin arbetsgivare.

tlover
0

#21 Det negativa är att färre skulle antagligen anställa pga osäkerheten och de stora ekonomiska förlusterna.

Tyvärr gissar jag att arbetsgivarna skulle vara bovar på alla sätt, för det är antagligen inte tillåtet eller i alla fall inte accepterat att neka anställning för att den arbetssökande har djur.

l'm back

Fridaaaa
1

Något borde finnas om det är akut, med tanke på att det är lag på dessutom att djuret ska till veterinär om den lider och så.
Jag hade åkt in med djuret ändå oavsett vad chefen hade sagt, ingen skillnad mellan dem och barn/partner mm i sånt läge för mig när de är sjuka

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hildgrim
1

#22 Fast i så fall borde ju arbetsgivare även undvika att anställa folk med barn? Jag tycker dom som är borta mest från jobbet är de med småbarn, tycker det vabbas hela tiden. :P Kvinnor i fertil ålder lär ju också vara ett orosmoln för en arbetsgivare.

tlover
0

#23 Nja, det är inte krav på att djuret ska till veterinär man kan tex avliva själv (om man har kunskap) eller ta veterinären till djuret. Det är däremot krav på att djuret ska få hjälp.

#24 Många försöker ju undvika det, även om det inte är tillåtet (jag säger inte att det är rätt utan bara hur det är).

l'm back

Fridaaaa
1

#25 Det är det jag menar att den ska till en veterinär, antingen klinik eller att veterinären kommer ut. Men oavsett behöver man ju vara med. Skrev det "om den lider". syftar jag inte på just avlivning utan t.ex skada eller sjukdom som inte kräver avlivning. (som man vet då alltså)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
0

#26 Avlivning är fortfarande ett alternativ utan veterinär.

l'm back

Maria
0

#21 Ditt förslag om 3-5 dagar om året för sådana ändamål är intressant men jag undrar om det är möjligt att genomföra. Man har ju redan rätt till 10 dagar för nära anhörigs sjukdom eller död. Arbetsgivaren gör bedömningen.

Jag hade en arbetskamrat vars mamma dog och bodde många mil uppåt i landet. Hon ville ta ut sina tio dagar men fick en dag för resa till begravningen, en dag för själva begravningen och en dag för hemresan.

Det beror säkert på hur "hårda" arbetsgivare det är eller vilket tryck de i sin tur har kanske högre upp i linjen.

/Maria

Mirinda
0

#28 Att man får tre dagar ledigt för en begravning med resa känner jag igen från min tid som statsanställd. Men det fanns också möjlighet att få olika typer av tjänstledigt (med en del av lönen i avdrag eller helt utan lön). Men det var avtalet som var skrivet på så vis och cheferna kunde säga nej till en ansökan om tjänstledighet ifall de ansåg att man inte hade tillräckligt goda skäl. Dessa olika sorters tjänstledigheter var man tvungen att ansöka skriftligen om - alltså ingenting man kunde få om man ringde en morgon och sade att man behövde ledigt för ett akut veterinärbesök.

Arbetsgivare är olika. På ett av mina senare jobb är jag så gott som säker på att om jag sagt precis som det var så hade jag fått ledigt. Min dåvarande chef hade hund och var väldigt förstående även när det inte handlade om djur. Huvudsaken var att man var uppriktig mot henne.

[sanna70]
2

Jag fann frågan så intressant och viktig att jag frågade även mina kollegor på jobbet. Dem tyckte att det var självklart att ta djuret (hund/katt) till vet om dessa blev akut sjuka och ingen annan kunde hjälpa.  Alltså sjukskriva sig, en av dem hade ringt till jobbet när hennes hund skulle avlivas och talade om som det var, att hon inte kommer till jobbet pga detta. Kan också nämna att det är ytterst få gånger sådana saker inträffar, "Måndagssjukan" är bra mycket vanligare. Det bästa vore om man kunde vara ärlig om djuret blir akut sjukt.  

Jag undrar, hur avlivar man en hund/katt hemma själv?  Det nämns i tråden dock utan vidare förklaring. .  Oavsett vilket så skulle jag nog inte klara av att avliva mitt djur ensam hemma.

Tarotstollan
2

Min undran är om en person har ett sjukt djur hemma och är ensam med djuret, hur mycket hade den personen kunnat prestera på arbetet om den visste att djuret var sjukt och kanske hade ont och låg ensam hemma?
Hade det hänt medan jag arbetade, hade jag inte kunnat göra mycket på mitt jobb, då mina tankar hade varit hos mina djur!
Eftersom sjuka djur gör att man mår dåligt psykiskt, kan det faktiskt rättfärdigas med sjukskrivning så länge man inte låter det gå mer än 2-3 dagar anser jag. På den tiden borde man i så fall hinna hitta någon som kan hjälpa en och stötta en.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mirinda
1

#31 I de banorna tänker jag också.

[Sisa2]
0

Inte lätt fråga detta !

Jag skulle ju naturligtvis vilja vara hemma om jag hade ett djur som var sjukt, och jag tror att min chef skulle förstå detta.  Annars skulle jag nog sjukskriva mej !  🤔

tlover
0

Jag är väldigt förundrad hur folk verkar skaffa djur utan en enda plan, det är ju inte så att man vaknar upp en dag "jag ska skaffa hund/katt/kanin/höns/whatever" eller jag hoppas då det inte är så.

#30 det står på jordbruksverkets hemsida, man ska använda vapen av en viss kaliber el hagel har jag för mig. Jag minns då att vi hade så att vi kunde avliva vår katt om det skulle behövas (efter vad som hände då vi avlivade vår andra katt hos veterinären så gör vi inte om det).

Däremot är det bara min man som har jaktlicens och kan göra det, men jag funderar på att skaffa licens jag med för såna tillfällen (skaffar vi häst igen gör jag då det). Annars så har i princip varje gubbe i byn både licens och vapen här i byn.

l'm back

Mirinda
1

#34 Det där med att avliva själv är, enl min erfarenhet, en fråga om var man bor. På en bondgård eller överhuvudtaget på mindre orter där det jagas, där man knappt skulle överväga att koppla in en veterinär om ett mindre djur måste avlivas, tar man hand om saken själv. Men i storstadsområden, där man enbart har djur till sällskap och inte som nyttodjur, går man till veterinären. Det kan vara något av en generationsfråga också.

Att avliva sitt svårt sjuka djur själv på ett korrekt sätt kan naturligtvis vara lugnare och mer etiskt än att låta djuret hanka sig fram och till varje pris försöka  få det friskt. En vettig veterinär brukar hjälpa djurägare att ta rätt beslut, men visst finns det undantag.

Den här diskussionen, i a f det som är intressantast i den för mig, handlar om arbetsmoral och etik i djurskötsel. Vilka prioriteringar har man? Hur viktigt är det att vara ärlig? Vill man till varje pris ta hand och sitt djur i första hand och ändå inte ljuga för sin arbetsgivare, så kan man i förlängningen riskera att bli av med jobbet. Skulle det vara värt det för någon?

stina63
1

Har inte läst de ni har skrivet i tråden. Men om mina djur blir sjuka då stannar jag hemma och sjukskriver mej .

tlover
2

#35 Fast får chefen rätt på att man ringt in sig sjuk (tex via sociala medier, det är ju inte riktigt svårt idag) ligger man ju lika risigt till om inte värre till.

Jag är som sagt förundrad hu få som har planer, vilket är ett måste enligt mig om man ska ha djur. Det gäller ju inte bara om djuret blir sjukt, om man själv blir sjuk så måste man ju ha en plan för djuret/djuren med, det kan i vissa fala vara samma plan till och med.

l'm back