Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 420 ggr
Maria
0

Stad/landet

Jag har funderat en del på hur vi upplever varandra och som stadsbo sedan födseln (Göteborg) så känner jag många gånger att man på något sätt måste försvara att man faktiskt bor i en storstad och trivs med det.

Bara för att man bor i en stad så innebär det ju inte per automatik att man inte kan något om landsbygd eller tror att Arla både producerar och har uppfunnit mjölken😉

Brukar ni få "försvara" ert val av liv? Är det ena bättre än det andra?

Borde vi inte istället kunna dela med oss av våra erfarenheter och faktiskt inse att det kan vara fördelar med både ock så att säga?

/Maria

[Sisa2]
0

Vi är ju alla olika. Vissa gillar att bo i stan, vissa gillar landet.

Jag är nog både ock !  Född och uppvuxen i stan trivdes jag där, nu bor jag på landet och trivs jättebra här.   Kan tycka att det är mera bekvämt att bo på landet. Här behöver man inte vara så noga, så fort man ska gå ut genom dörren eller åka ner på byn. I stan var man mera noga med både kläder och utseende innan man gick ut.

Man kanske anpassar sej och visst är det roligt att åka in till stan ibland !    🙂

Maria
0

När vi köpte vår sommarstuga när sonen var liten så var planen att vinterbona denna och bosätta oss där. (Ödsmål, nära Stenungsund) men vi insåg efter hand att det var skillnad på att uppleva helger och semestrar därute mot en vardag så planerna ändrades.

Däremot så bor det en ny familj som har renoverat stugan och min son har fått kontakt med dem via facebook och de har gjort sååå fint och bor där året runt så kanske ska vi ta en tripp till sommaren och titta.

/Maria

[Sisa2]
0

Att  bo i stan och ha en sommarstuga på landet är ett jättebra val, tycker jag !

Intehärutandär
0

Nej, aldrig. Fast jag har ju alltid haft lika långt till affärer som skog o boskap. Här har jag 2 min till ca 100 butiker och 2 min till skog och vandringsled. 5 min bilväg till boskap.

[peter54]
0

Jag kan känna exakt samma sak omvänt, att folk frågar -"hur kan du bo här ute i skogen utan tillgång till något annat än träd?". Mer eller mindre varje vecka får jag den frågan av någon taxichaufför eller från någon kompis som är inbiten stadsbo. Till och med min systers barn ställer sådana frågor. 

Jag svarar alltid ungefär samma sak, endera kort eller mer utvecklat beroende på vem som frågar och hur frågan ställs.

Jag är uppvuxen på landet och har alltid föredragit fria ytor av icke exploaterad mark att vistas på, men jag har också bott i lägenhet i förorter och faktiskt hela åtta månader i en stad (Södertälje), men stadsboende är inget för mig, jag trivs inte där.

Att ha "nära till allt" som jag ofta hör och läser om när folk pratar om hur bra det är att bo i stan, har absolut noll värde för mig. Jag behöver bara en mataffär och en bensinpump inom någon mil eller så, det räcker bra för mig. 

Så kallat "uteliv", det vill säga att man lämnar sitt hem för att gå in någon annanstans (varför heter det uteliv?) har jag aldrig någonsin ens provat, men jag kan utan att överdriva säga att jag inte heller vill prova på det. Jag lever "uteliv" på riktigt, utomhus i flora och fauna.

Jag vill vara fri att göra vad jag vill när jag vill utan att vara orolig för att störa någon. Jag vill inte trampa asfalt eller betong, jag vill inte leva med konstant närvaro av andra människor utanför familjen, jag vill inte höra buller och brus dygnet runt och aldrig uppleva absolut tystnad när det enda jag hör är pulsslagen i öronen.

Jag älskar att sitta på trappen och titta på rådjur, älgar, rävar, harar alla fåglar och andra varelser, känna lukterna av naturen varje gång jag öppnar ytterdörren. I staden skulle jag bli olycklig och till slut kvävas mentalt. Jag lever min dröm och byter den aldrig. 🙂

fotokrafs
0

Nej, jag har inte behövt försvara. Fast mamma undrar ibland lite skämtsamt hur jag vågar bo i Stor-Göteborg med tanke på alla skjutningar som sker. Jag känner mig trygg där jag bor, men visst är det förjävligt! JAG (uppväxt på landet) ser helt klart fördelar o nackdelar med att bo på landet men också med att bo i stad, även om jag inte bott centralt i storstad. I storstad kan du ha nära till allt även natur. I Göteborg finns ju till exempel Slottsskogen med vilda rådjur och Skatås-Delsjö eller vad det nu heter. Så närhet till allt är ju bra för mig som saknar Körkort, något som de flesta av ni som bor på landet verkar beroende av. Jag bor inte i drömboendet nu, största nackdelen är att jag bor alldeles för nära E45, men jag bor billigt och bekymmersfritt.

Fridaaaa
0

Jag föredrar att bo ute på landet, för mig har det mer fördelar än nackdelar.
Aldrig bott i stan och vet när jag varit hos folk som bor i stan så nja trivs inte alls lika bra. Alla trivs vi olika 🙂 Men jag kommer undvika att flytta in till stan in i det sista i alla fall. Vill kunna ha katterna ute (vill inte ha det i tätbebyggt/i stan, inte tryggt för dem), vill ha skogen bakom huset mm. Enda nackdelen ute på landet är sträckan till affären men det står jag ut med 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.