Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikett: övrigt
Läst 574 ggr
[Sisa2]
0

Snart sommar...igen !

Vad är enligt Dej det värsta med sommaren ?

( mygg o fästingar, tycker jag )      😡

Cireea
2

Att den är för kort…

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Intehärutandär
0

Håller med kaosarn. Insekter! Tvestjärtar och spindlar i sängen.

crimson
0

Fästingar och bromsar. Bromsar är bannemej en av de värsta saker som någonsin blivit uppfunnet.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

[Lillmatten]
0

Fästingar!! vet inte hur många jag plockar per dag på Charlie 😕

Maria
2

Jag kan nog inte komma på något dåligt med sommaren mer än möjligen som #1 skriver att den är för kort.

Jag lever med världens bästa myggmedel😃 Alla mygg och blinningar sticker min man så det blir över. Jag blir aldrig stucken nästan.

Fästingar är väl ingen höjdare men det är tack vara en fästing med borrelia som följd som min hjärntumör upptäcktes så jag får väl skänka en liten god tanke till de små krypen.😉

/Maria

flisan708
0

Håller med #1, att sommaren är för kort!!

Maria
1

Jag läste någonstans:

Den svenska sommaren är den vackraste dagen på året😃

/Maria

[peter54]
0

Det värsta är när det blir hett som den där veckan i juli förra året. Den veckan var jag bara ute tidiga morgnar och sena kvällar, på dagarna var jag inomhus. Jag mår fysiskt mycket illa när det blir så varmt och får jag sol på mig dessutom, särskilt på magen, då kräks jag.

Bromsar är jobbiga, särskilt de där regnbromsarna som inte hörs när de kommer. Fästningarna brukar dö på mig, men mygg har vi oftast gott om eftersom vi bor nära besprutningsområdena i södra Dalälven, men för mig är flygfäna som en fis i rymden i jämförelse med mina problem med hög värme.

Egentligen har jag nog mest problem med knott när det gäller flygfän, särskilt när de hamnar i ögon, näsa och mun. Förresten kom jag på ett annat flygfä som är riktigt jobbigt, älgfluga/hjortfluga. Det går inte att slå ihjäl dem, hårda som körsbärskärnor.

Maria
0

#8 Är bromsar detsamma som blinningar?

/Maria

[peter54]
0

#9 Blinningarna är en sorts broms, den som har formen och storleken av en vanlig fluga, metalliskt gröna ögon och svart-vita vingar. Det finns en som har gul-svarta vingar och orange ögon också.

Vanligast är regnbromsar, de flyger tyst och när de landar fäller de in vingarna så att de får en parallell form, inte trekantig som en fluga. Sedan finns de stora som brukar kallas hästbroms, de är jämnstora med tambin eller getingar.

Maria
0

Då är det nog hästbromsar jag menar när jag skriver blinningar.

Vi bodde granne med en stor hästhage och precis som du beskriver blev de ovala när de satt still och de var rätt stora. Min man påstod att de bet loss stora bitar😃

/Maria

citytjejen
0

Kan bara komma på en sak och det är spindlarna. Speciellt om de tar sig in lägenheten, hemskt för mig som har spindelfobi.

/Christina

[peter54]
0

#1 Nu blandar du ihop dem Maria 🙂 Hästbromsarna är mycket stora, men har precis som flugor en trekantig siluett.

Maria
0

#13 Aha, då var det inte de köttätarna😉Är det regnbromsarna då tro?

/Maria

[peter54]
0

Regnbromsarna är de som blir så att säg raka/parallella i formen när de landat.

Maria
0

Då är det dom jag alltid kallat för blinningar. Alltid lär man sig något nytt😉

/Maria

[peter54]
0

Maria, Googla på blindbroms som "blinningarna" egentligen heter, så får du se vilken som verkligen är blinning. Jag vet många som kallar regnbromsen för blinning, men det är alltså inte rätt art.

Maria
0

Ja jösses. Det är ju inte alls de jag menar. Då har jag sagt fel i hela mitt liv😃

/Maria

Tarotstollan
0

När det blir för hett, samma som Peter skriver i #8. Jag blir yr, trött och illamående. Egentligen gillar jag ingen hög värme alls, utan gillar mest när det är solsken och blåst. Gillar inte mygg heller då jag får en allergisk reaktion av deras bett, har varit på vårdcentralen i alla fall minst 1 gång för myggbett! Då var det både dricka och spruta som gällde!😎

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!