Godmorgon lördag 25 april
Godmorgon på er!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
God morgon alla!
Hoppas det blir fint väder idag så jag kan arbeta i trädgården, det är synd att det blåser så.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
God morgon på er! Grått och mulet ute men var gör väl det när man har ledig helg. Mycket på jobbet har det varit denna vecka. Mycket övertid. Haft mitt första undervisningstillfälle denna vecka. Pirrigt värre men det gick bra. Nu ska jag njuta vidare med morgon kaffet. Ha en bra dag!
Godmorgon på er.
Idag har vi områdets gemensamma städdag och det hällregnar tyvärr och är bara 8 grader så vädret kunde vara bättre.
Min man är ute och grejar men jag har mått så där några dagar så jag håller mig inomhus.
Jag är så glad att iFokus finns så att man kan skingra tankarna.
/Maria
Hej denna lördag,
inget vidare väder här heller..kallt o blåsigt ! Får nog bli en tur till affären, köpa nåt gott till kvällen!
Hoppas solen tittar fram på Er ! ☀️
# 3 Om ni inte är med och städar, får ni då betala nåt för det ? Bara undrar, så funkade det där min son tidigare bodde !
God eftermiddag 🙂
Mulet, blåsigt, men ändå 14 grader. Jag har just kommit hem efter att ha varit på terrariemässan i Sala. Roligt att träffa vänner och bekanta som jag inte träffar så ofta annars, mycket babblande och lite titta på djur. Köpte bara lite foderdjur och pellets.
Här händer det olika saker hos er! Jag har gjort "polled kyckling " som ska vara i sallad.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
# 5
Hur mår dina ormar…något nytt ?
# 7 Vilken vacker bild !
#8 De mår bra, men Inte mycket har hänt. Jag köpte ett par små variabla kungssnokshonor från Tyskland i höstas för att få "mates" till de två hanar jag har sedan tidigare.
De vitsvartbandade kaliforniska kungssnokarna parade sig, men äggen var bara tre och inte livskraftiga. Jag väntar fortfarande på att Durangokungssnoken ska lägga sina ägg. Hon ömsar vilken dag som helst nu och då borde äggen komma inom 14 dagar.
# 9
Spännande!
Parar sej ormar bara en gång om året ?
Hur länge väntar man innan äggen kläcks ? 🤔
#10 Ja, normalt parar sig ormar bara en gång om året. Det sker oftast direkt efter vintervilan. De flesta har väl hört talas om "ormgrop", det är ett uttryck som kommer av de nystan av snokar som på vårkanten kan ses i närheten av deras vinterviste. När honorna kommer fram några dagar efter hanarna, blir de helt omslutna av parningssugna hanar, det kan var 20 hanar på en hona.
Normalt tar det 6-8 veckor från parning till äggläggning och sedan mellan 8 och 10 veckor från äggläggningen till att äggen kläcks. Ju varmare, desto snabbare, men äggen tål inte över 31°C och inte under 23-24°C.
# 11 Tack Peter !
Den här vintervilan..hur länge pågår den ? Likadant för dina ormar, som för ormar ute i det fria ?
#12 Nja, man får anpassa vintervilans längd till hur lång vintern är i de delar av världen ormen ursprungligen kommer ifrån. Vissa av mina ormar kommer ifrån södra Mexiko, men lever på hög höjd i bergen, mellan 700 och 2700 meter över havet.
Det betyder att, trots att det är ganska nära ekvatorn, är det snö i bergen 6 månader per år. Jag brukar välja att vintervila de bergslevande arterna i3 månader, eftersom det inte går att exakt avgöra hur högt de lever.