Kriminalerisera mobbing?
I vår tidning finns en insändare från en förening som föreslår det.
Vad tycker du?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Att det är en god tanke, men vore svårt att utföra. Gränsdragningen för mobbning är inte enkel och man kan inte kriminalisera ogillande eller ointresse eller befogad kritik, även om den som råkar ut för det känner sig orättvist utsatt. Många fall är förstås solklara, men det finns också ett enormt spektrum av gråzoner.
Låter dumt enligt mig. Kommer inte få stopp på mobbing och ofta är de som mobbar socialt utsatta redan. Att straffa dem löser inget och gör dem bara mer utsatta.
Däremot kan jag se att skola och andra myndigheter med bristande rutiner ska straffas.
Men främst kan jag tycka att mobboffret ska få ökat skydd. När någon tvingas byta skola ska det vara mobbaren, inte den mobbade.
Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.
Skulle aldrig fungera tyvärr.
Tanken är bra men jag tror att det kana vara svårt att genomföra det i praktiken. Om vi tar skolbarn som exempel så är det ganska vanligt att det finns ett eller flera barn med koncentrationssvårigheter och ofta med diagnos ADHD, DAMP eller annat. Dessa barn sätts alltså i en klass på 25 - 30 elever och krävs att anpassa sig till situationen. Påföljden blir att dem blir ännu mer överaktiva, utåtagerande och det i sin tur påverkar alla andra barn i klassen vilket leder till kaos, slagsmål och mobbning blir en del av vardagen. Det vore bättre om dessa barn med särskilda behov fick en skolgång som är anpassad efter deras behov. där dem får den lugn och ro och den hjälpen som dem behöver.
Mobbning sker i tysthet för det mesta, vilket innebär att säkert 90% av den aldrig går att bevisa. Utöver detta är samhället mycket dåligt på att ingripa mot mobbning. Båda dessa faktorer leder till att en kriminalisering blir fullkomligt tandlös.
#4: Vad har barn med bokstavsdiagnoser med mobbning att göra? Mobbning är något en individ avsiktligt och uppsåtligt gör mot en annan, inte något som råkar uppstå för att det finns utagerande individer i närheten.
#6 Jag var nog lite otydlig, det är just dessa barn med bokstavsdiagnoser som blir väldigt utsatta för mobbning av dem andra i klassen. Detta skulle kunna åtgärdas men till det krävs både finansiella investeringar och vilja.
Sedan förekommer mobbning på andra ställen också tyvär
#7: Har du data på att det är så?
Även om så är, är det rätt väg att gå att sätta dem i speciell skolgång? Eller bör man ge mobbarna uppfostran?
Detta är Frågestund i riksdagen om skola.
SD tar upp all (obekväm) fakta och kräver svar på dem missförhållanden, våld, hot, mobbning mm mm som sker dagligen i Svenska skolor runt om i landet.
Det går att spola fram till det önskade klippet.
http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Fragestunder/Fragestund8/?did=H2C120150416fs#/pos=383