Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 784 ggr
Cristine
1

Helle dudane mej?

Tå töt man kan vala. Varifrån kommer detta språk som talas av alla tanter när de är i kontakt med små söta djur eller bebisar…vad betyder helle dudane? Någon som vet?  

Foto Taringa

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Karmatarerskanise
0

Har aldrig hört en tant prata så.

Huygens
0

Jag funderar på om helledudane kan betyda något i riktning av herre-du-min-skapare? helle = herre, du = du, dane = danade, skapade?

Jag tror folk pratar sött till hundar. Jag vet inte om man pratar likadant till katter, dom är mer självständiga.

Cristine
0

Det låter väldigt logiskt Huygens,jodå till mina katter har de alltid talats så.

#1 Kanske är det vanligare här i norrland.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Huygens
0

Nu när jag tänkt efter, så vet jag en som pratade så till kattungar när det var matdags. Det beror nog på person. Minns även en som pratade så med en rätt stor tamfågel, inte papegoja, men modell större fågel av exotiskt art.

Stephanie
0

Haha, vad då "tanter"? JAG säger sådär! 😃 Har ingen aning om var jag fått det ifrån…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Maria
0

Jag har väldigt svårt att prata barnspråk med barn. Det är liksom inte jag…

Däremot märker jag att jag får en ljusare röst när jag pratar och fjäskar med katterna😃

/Maria

[greenseng]1
0

Kan det helt enkelt inte vara så att man (lite omedvetet kanske) försöker härma barnet?

Tarotstollan
0

Pratar alltid så med djur och bebisar. Vi gör så i hela släkten på mammas sida, lite variation beroende på vem det är. Dessutom pratar vi  med barnslig, tetig röst"när djuren" svarar oss!🤪😂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Choklad
0

Jag tror också att det är någon sorts barnspråk riktat till den söta bäbisen, (eller annat gulligt )  då en av mina söner var bäbis, så var han tjock om kinderna, goserund var han, och då kom det ofta fram damer som "knep" honom i kinderna och sa sådär.

U R us